Blue Sky |
21 april 2009 13:56 |
Vervuiling 2 takt brommers
Onlangs kwam verscheen er een bericht in de pers over de vervuiling van 2 takt brommers.
Het is al langer bekend dat deze motoren erg vervuilend zijn, mede doordat ze dichtgeknepen (begrensd) zijn , maar ook voornamelijk omdat ze letterlijk olie verbranden en die vervolgens uitstoten. Ze blijken nu ook een hele hoop fijn stof uit te stoten; het bewuste artikel maakte een vergelijking met een vrachtwagen, wat is op zich al erg ontstellend is gezien de grootte van de motor, gewicht en draagvermogen van een vrachtwagen in vergelijking met een brommer. In China zijn op verschillende plaatsen 2 takt brommers verboden, alsook in Italië. In Nederland worden de brommers vaak naar de rijbaan verwezen, zodat de fietsers al minder rotzooi hoeven in te ademen. In België daarentegen mogen ze nog vrolijk op het fietspad rondrijden. Het merendeel van deze brommers is volstrekt overbodig daar het om perfect fietsbare afstanden gaat en 4 takt motoren bestaan reeds lang en zijn een perfect alternatief. Ze zijn bovendien milieuvriendelijker, gaan langer mee en zijn bovendien ook nog eens een zuiniger.
Als dagelijkse fietser is de 2 takt brommer zowat het enige voertuig waar ik overlast van ondervind. Als fietser adem je al wat sneller en dieper, en als zo’n 2 takt je aan 2 km/h voorbij komt gestoken gevolgd door een blauwe rookpluim zit je vervolgens een hele tijd in die giftige stank te rijden. De fietser die moeite doet om zich stil en milieuvriendelijk te verplaatsen krijgt alle rotzooi binnen terwijl de berijder van de 2 takt brommer lekker frisse lucht voor hem heeft. Een compleet scheve situatie dus.
De vervuiler betaalt? Niet als je met een 2 takt brommer rijdt blijkbaar…
Naast het feit dat van de vervuiling heb je ook nog eens het veiligheidsaspect. Veel brommers zijn opgevoerd ( het merendeel van de klasse a brommers ) en als projectielen gaan ze dan ook nog eens de fietspaden onveilig maken. Getuige daarvan de vele ongevallen met brommers. Bij een ongeval tussen een fietser en brommer zal de eerste bijna steeds het ergste letsel oplopen. De fietser is dus blijkbaar ook niet meer veilig op het FIETSpad, zeker niet gezien de te verwachten toenemende verkoop van brommers
Mijn vraag aan Groen! is nu wat hun standpunt hierover en wat stellen ze concreet voor eraan te doen?
Enerzijds wat betreft de vervuiling van 2 takt brommers en anderzijds om de veiligheid van de fietsers te garanderen.
|