Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Hermes Sanctorum (Groen!) (20 tem 26 april) (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=201)
-   -   Vervuiling 2 takt brommers (https://forum.politics.be/showthread.php?t=122010)

Blue Sky 21 april 2009 13:56

Vervuiling 2 takt brommers
 
Onlangs kwam verscheen er een bericht in de pers over de vervuiling van 2 takt brommers.
Het is al langer bekend dat deze motoren erg vervuilend zijn, mede doordat ze dichtgeknepen (begrensd) zijn , maar ook voornamelijk omdat ze letterlijk olie verbranden en die vervolgens uitstoten. Ze blijken nu ook een hele hoop fijn stof uit te stoten; het bewuste artikel maakte een vergelijking met een vrachtwagen, wat is op zich al erg ontstellend is gezien de grootte van de motor, gewicht en draagvermogen van een vrachtwagen in vergelijking met een brommer. In China zijn op verschillende plaatsen 2 takt brommers verboden, alsook in Italië. In Nederland worden de brommers vaak naar de rijbaan verwezen, zodat de fietsers al minder rotzooi hoeven in te ademen. In België daarentegen mogen ze nog vrolijk op het fietspad rondrijden. Het merendeel van deze brommers is volstrekt overbodig daar het om perfect fietsbare afstanden gaat en 4 takt motoren bestaan reeds lang en zijn een perfect alternatief. Ze zijn bovendien milieuvriendelijker, gaan langer mee en zijn bovendien ook nog eens een zuiniger.

Als dagelijkse fietser is de 2 takt brommer zowat het enige voertuig waar ik overlast van ondervind. Als fietser adem je al wat sneller en dieper, en als zo’n 2 takt je aan 2 km/h voorbij komt gestoken gevolgd door een blauwe rookpluim zit je vervolgens een hele tijd in die giftige stank te rijden. De fietser die moeite doet om zich stil en milieuvriendelijk te verplaatsen krijgt alle rotzooi binnen terwijl de berijder van de 2 takt brommer lekker frisse lucht voor hem heeft. Een compleet scheve situatie dus.
De vervuiler betaalt? Niet als je met een 2 takt brommer rijdt blijkbaar…

Naast het feit dat van de vervuiling heb je ook nog eens het veiligheidsaspect. Veel brommers zijn opgevoerd ( het merendeel van de klasse a brommers ) en als projectielen gaan ze dan ook nog eens de fietspaden onveilig maken. Getuige daarvan de vele ongevallen met brommers. Bij een ongeval tussen een fietser en brommer zal de eerste bijna steeds het ergste letsel oplopen. De fietser is dus blijkbaar ook niet meer veilig op het FIETSpad, zeker niet gezien de te verwachten toenemende verkoop van brommers

Mijn vraag aan Groen! is nu wat hun standpunt hierover en wat stellen ze concreet voor eraan te doen?

Enerzijds wat betreft de vervuiling van 2 takt brommers en anderzijds om de veiligheid van de fietsers te garanderen.

Derk de Tweede 21 april 2009 16:10

Blief van mien olde puch af!

http://www.youtube.com/watch?v=9tO1gAXczBM

Mahalingam 21 april 2009 21:04

Mijn advies om van het probleem af te komen: maak regels en wetgeving die de 2-takters verplicht om katalysator en geluiddemping plus roet en fijn stof filters te gebruiken. Dat wordt zo duur dat een 4-takter goedkoper is. Zoals deze, die al heel veel jaren geleden uitgevonden is: de Honda 4-takt


Hermes Sanctorum 22 april 2009 17:55

Ik geef u helemaal gelijk. Laat ons beginnen met de brommers van het fietspad te halen en het fietspad dus terug te geven aan de fietser (wetgeving veranderen). Gemotoriseerd verkeer hoort op de weg.

hurricane 22 april 2009 17:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam (Bericht 4069946)
Mijn advies om van het probleem af te komen: maak regels en wetgeving die de 2-takters verplicht om katalysator en geluiddemping plus roet en fijn stof filters te gebruiken. Dat wordt zo duur dat een 4-takter goedkoper is. Zoals deze, die al heel veel jaren geleden uitgevonden is: de Honda 4-takt


Zalig machientje. Nen SS (toen kon dat nog) 50.
Niet kapot te krijgen.

Blue Sky 27 april 2009 20:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam (Bericht 4069946)
Mijn advies om van het probleem af te komen: maak regels en wetgeving die de 2-takters verplicht om katalysator en geluiddemping plus roet en fijn stof filters te gebruiken. Dat wordt zo duur dat een 4-takter goedkoper is. Zoals deze, die al heel veel jaren geleden uitgevonden is: de Honda 4-takt


Zo eenvoudig kan het zijn. Het enige wat men dient te doen is de EU normen wat aanscherpen zodat de 2 takt er bijna niet meer aan kan voldoen of dat het dan te duur wordt zoals u suggereert. In de auto heeft dergelijke evolutie ook plaatsgevonden en is de 2 takt motor volledig verdwenen.

Ik denk daarbij ook overigens ook aan de Honda Dax, eveneens uitgerust met een 4 takt motor. Als dergelijke brommer je passeert ruik je zogoed als niets.

Mahalingam 28 april 2009 13:04

Hier is een 2-takter:



De Trabant uit het voormalige Oost-Duitsland. Voldoet niet meer aan de EU-regels en wordt dus niet meer gemaakt.

Derk de Tweede 28 april 2009 13:33

OP het tankje van deze prachtige hash-Puch zit een doosje met een klepje, waarin je tenminste 150 gram Rode Libanon kan verstoppen.



Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be