Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   hoe de macht van de particratie te breken ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=122102)

mie1967 23 april 2009 14:05

hoe de macht van de particratie te breken ?

het is voor iedereen duidelijk dat de macht in de politiek vandaag ligt bij de partijtop

... enkele personen binnen elke partij die de macht totaal in handen hebben ... zij bepalen immers de plaats op de lijst ... parlementsleden zijn daarom machteloos en verworden tot handpoppetjes van de uitvoerende macht waardoor er van echte parlementaire democratie geen sprake meer is.

hoe valt dit systeem het makkelijkst te kraken ? en hoe vermijden we een nieuwe greep op t systeem van partijen ?

ik denk dat het volledig geheim maken van de stemming (en geheim blijven voor laat ons zeggen 15 jaar) in het parlement, een goede stap zou kunnen zijn, elke parlementair zo zo ongeacht partijrichtlijnen ... zonder enige druk, in eer en geweten kunnen stemmen.

nihao 23 april 2009 14:35

Eignelijk geef je al het antwoord : schaf dat systeem waarbij de lijstplaats bepalend is af !

Leo 24 april 2009 05:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nihao (Bericht 4072001)
Eignelijk geef je al het antwoord : schaf dat systeem waarbij de lijstplaats bepalend is af !

Je kan beginnen met de namen alfabetisch te plaatsen...

flamingant 24 april 2009 19:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Leo (Bericht 4072835)

dat vind ik niet eerlijk. Dan staan sommige mensen altijd ergens als een grijze muis in het midden. Maar en zijn wel enkele mogelijkheden:

*Schaf de kiesdrempel af. Zo zullen er meer partijen ontstaan. mensen zullen niet noodzakelijk aansluiten bij een "gevestigde partij" waar de interne democratie niet bestaat
*Schaf de lijststem af. Je kan enkel stemmen op personen (eventueel meerder personen)
*Schaf het opvolgerssysteem af. Als verkozenen niet willen zetelen, zetelt gewoon de volgende met het meest stemmen.

Hollander 24 april 2009 19:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Leo (Bericht 4072835)

Goed plan maar dan kan je ze beter randomiseren.

FDM 24 april 2009 19:56

waar iets moet aan gedaan worden : dat parlementairen hun eigen loon kunnen temmen

Shadowke 24 april 2009 20:21

laat ons eerst een Vlaamse staat oprichten en dan kunnen we verder zien.

Leo 26 april 2009 07:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 4073558)
Goed plan maar dan kan je ze beter randomiseren.

Dat is nog beter.

anna 30 april 2009 14:07

of zoals Decroo(toch onverdachte bron ;-) ) het zegt in Knack

Citaat:

Herman De Croo: 'Als opvolger moet ik voor de komende Vlaamse verkiezingen met 2500 euro campagnevoeren in heel Oost-Vlaanderen. Met dat bedrag kan ik zelfs heel Brakel niet van een folder voorzien! Het is de partijleiding die beslist wie genoeg geld mag uitgeven om op een fatsoenlijke manier campagne te voeren en wie niet. Een partij kan ook een deel van wat zij mag uitgeven naar een individuele kandidaat doorschuiven. Resultaat: politici dreigen politieke ambtenaren te worden, die in het partijgelid moeten lopen als ze nog kans willen maken om herverkozen te worden.'

Henri1 30 april 2009 14:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 4073659)

Tûûûûûûûûûûût...Tûûûûûûûûûûû t...Tûûûûûûûûûûût...Tûûûûûûûûû ûût...

Shadowke 30 april 2009 15:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4081930)
Tûûûûûûûûûûût...Tûûûûûûûûûûû t...Tûûûûûûûûûûût...Tûûûûûûûûû ûût...

de zoveelste niets betekende bijdrage van super-Belgiscist Henri1!

Everytime 30 april 2009 15:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 4073659)

Eerst uw eiland al vinden!;-)

Shadowke 30 april 2009 16:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 4081965)
Eerst uw eiland al vinden!;-)

lol :)

waarom mag Vlaanderen dan haar onafhankelijkheid niet uitroepen aangezien we toch maar dienen als melkkoe voor België?

Rogge 5 mei 2009 10:26

misschien is het een denkpiste om stemmingen in de parlementen anoniem te maken? als partijen hun volksvertegenwoordigers niet meer kunnen controleren, is hun macht gebroken.

probleem is dan dat ook de kiezers hun verkozenen niet meer kunnen controleren... iemand een idee hoe dat gecompenseerd kan worden?

van Maerlant 5 mei 2009 16:40

Massaal de straat opkomen om BROV te eisen?

Wiley E Coyote 5 mei 2009 18:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door flamingant (Bericht 4073540)
dat vind ik niet eerlijk. Dan staan sommige mensen altijd ergens als een grijze muis in het midden. Maar en zijn wel enkele mogelijkheden:

*Schaf de kiesdrempel af. Zo zullen er meer partijen ontstaan. mensen zullen niet noodzakelijk aansluiten bij een "gevestigde partij" waar de interne democratie niet bestaat
*Schaf de lijststem af. Je kan enkel stemmen op personen (eventueel meerder personen)
*Schaf het opvolgerssysteem af. Als verkozenen niet willen zetelen, zetelt gewoon de volgende met het meest stemmen.

Yup. Bijna volledig akkoord met die drie sterretjes. Alleen het tweede sterretje zou ik wat nuanceren.

Laat de lijststem bestaan maar laat hem dan louter meetellen voor het bepalen van het aantal zetels dat een partij haalt, maar laat ze geen enkele rol meer spelen bij de voorkeursstemmen.

Het aparte opvolgerssysteem bestaat al niet bij de gemeenteraadsverkiezingen. Dus het kan ook anders. Schaf die aparte opvolgerslijst dus inderdaad ook maar af voor parlementaire verkiezingen.

Één ding ontbreekt nog wel: one man one vote. Laat maar toe dat je één enkel bolletje kleurt i.p.v. meerdere binnen dezelfde partij.

Sidharta 12 juni 2009 08:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant (Bericht 4089990)

Wanneer is dat voor het laatst gebeurd?:roll:

Felix (be) 12 juni 2009 21:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant (Bericht 4089990)

Een mars op Brussel?
Ik ben geen "betoger", maar hiervoor krijgen ze me waarschijnlijk wel voor uit mijn kot!

* * *

Raar dit dat bijna nooit een thema is bij politieke partijen is.
Staat dat ergens nadrukkelijk in een partijprogramma?

* * *

Ik ben ik ook een voorstander van het afschaffen van de kiesdrempel.

<!-- / message --> 12 juni 2009 22:48

Een verlaging van de belastingsdruk met 95% te realiseren in 2 jaar. Denkt u dat de handtekeningendrempel daarmee zal gehaald worden ? Indien Ja. Als werklozen, zieken, gepensioneerden, kroostrijke gezinnen en vlaams blokkers niet tegenstemmen. Dan is dat de facto het opdoeken van de staat. En van het teergeliefde Vlaanderen. En van de Europese clubkaart waarvan het lidgeld niet kan betaald worden. BROV in zijn pure vorm mist een beleid en een visie.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be