Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Links (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Overheid infiltreert met honderden informanten bij milieuorganisaties (https://forum.politics.be/showthread.php?t=122188)

Praetorian 25 april 2009 14:15

Overheid infiltreert met honderden informanten bij milieuorganisaties

Citaat:

Overheid infiltreert met honderden informanten bij milieuorganisaties

De Britse politie betaalt honderden informanten binnen milieuorganisaties voor informatie over de activiteiten van die groepen. Het gaat vooral om organisaties die bezig zijn met de opwarming van het klimaat. De Britse krant The Guardian heeft daarvan bewijs op een video.

[size=85]Studenten Juliana Napier, Tilly Gifford en Dan Glass tonen het gereedschap waarmee ze de ontmoeting filmden.[/size]

Bewijs op video
De Britse krant heeft zo'n drie uur aan videobeelden ontvangen die in het geheim zijn opgenomen door een militante van Plane Stupid, een vereniging die zich verzet tegen de uitbreiding van de Londense luchthaven Heathrow. De 24-jarige studente Matilda Gifford werd benaderd door politieagenten die haar geld aanboden in ruil voor informatie over de activiteiten van haar groep. Ze waren zelfs bereid haar studie aan de universiteit te financieren.

Een politiewoordvoerder heeft bevestigd dat officiers ontmoetingen hebben gehad met leden van Plane Stupid.

Tienduizenden euro's
Op de video-opnames is te zien en horen hoe de politieagenten tienduizenden euro's bieden voor informatie over de plannen van Plane Stupid. De agenten zeggen op de video ook dat ze over honderden informanten beschikken bij andere groepen. Ze leggen verder uit hoe de betalingen gedaan worden zodat er geen spoor naar de belastingen is. Er wordt ook gedreigd: niet meedoen impliceert uitsluiting van werken voor de overheid in de toekomst.(mvl)

An Arkos 25 april 2009 15:25

Link naar de video?

AdrianHealey 25 april 2009 15:32

Je zou bijna misdadig moeten zijn om nog voor de staat te willen werken, vind je niet Praetorian?

In ieder geval: verbazing nihil.

Geert C 25 april 2009 15:47

De Britse politie heeft geld en manschappen teveel zeker? :?

Praetorian 25 april 2009 18:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 4074313)
Je zou bijna misdadig moeten zijn om nog voor de staat te willen werken, vind je niet Praetorian?

In ieder geval: verbazing nihil.

Waarom verbaast mij het niet dat jij een complex fenomeen gewoon reduceert naar een absurde metafysische notie over "De Staat".

Flanelcondoom 26 april 2009 00:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian (Bericht 4074616)
Waarom verbaast mij het niet dat jij een complex fenomeen gewoon reduceert naar een absurde metafysische notie over "De Staat".

Healey gelooft in een boosdoener, namelijk "De Staat". Zelfde als de makakken of de fascisten.

Er zijn dus slechts twee polen, namelijk de Staat, en de mensen.

AdrianHealey 26 april 2009 01:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian (Bericht 4074616)

Er is eigenlijk niets metafysisch aan de staat, hoor.

Enneuh; complexe fenomen reduceren is een belangrijk hulpmiddel (van analyses) in de humane wetenschappen. Dat zou je kunnen geweten hebben, als je aan wetenschap deed. ;)

Het lijkt me verder nogal moeilijk te ontkennen dat de staat hier wel degelijk een rol in speelde - los van welke belangen dat zij daarmee vertegenwoordigde.

Samsa 26 april 2009 10:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 4075020)
Enneuh; complexe fenomen reduceren is een belangrijk hulpmiddel (van analyses) in de humane wetenschappen. Dat zou je kunnen geweten hebben, als je aan wetenschap deed. ;)

correctie, dat doen de essentialistische en euh...reductionistische theorieën in de humane wetenschappen. helaas zijn die nogal mainstream.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 4075020)
Het lijkt me verder nogal moeilijk te ontkennen dat de staat hier wel degelijk een rol in speelde - los van welke belangen dat zij daarmee vertegenwoordigde.

er is geen 'los van', dat is wetenschappelijke onzin. De staat garandeert met haar repressieapparaat het accumulatieproces, orthodox-marxistischer kan het haast niet.

AdrianHealey 26 april 2009 10:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Samsa (Bericht 4075192)
correctie, dat doen de essentialistische en euh...reductionistische theorieën in de humane wetenschappen. helaas zijn die nogal mainstream.

Er is niets mis met een theorie puur omdat die 'mainstream' is, he. ;) En er is evenzeer niet zoveel mis met essentialistische theorievorming per se. Meer zelfs: elke theorie omtrendt humane gebeurtenissen is essentialistisch - vermits je noodzakelijkerwijze een keuze moet maken van de feiten die je relevant acht (op basis van een conceptuele theorie) en welke niet.

Citaat:

er is geen 'los van', dat is wetenschappelijke onzin.
Euhm - dat is het eigenlijk niet. Moderne Marxistische politieke wetenschappers hebben al erkend dat de staat wel degelijk ook een - in meerdere of mindere mate - onafhankelijke rol kan hebben en haar eigen belangen heeft.

Ik moet nu even denken over wie daarmee afkwam. Miliband schiet me te binnen, maar ik kan me vergissen. Als het je boeit, zoek ik het wel even op.

Samsa 26 april 2009 12:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 4075218)
Er is niets mis met een theorie puur omdat die 'mainstream' is, he. ;)

dat zeg ik niet. er is iets mis met de mainstream theorieën omdat ze essentialistisch zijn, niet omdat ze mainstream zijn

Citaat:

En er is evenzeer niet zoveel mis met essentialistische theorievorming per se. Meer zelfs: elke theorie omtrendt humane gebeurtenissen is essentialistisch - vermits je noodzakelijkerwijze een keuze moet maken van de feiten die je relevant acht (op basis van een conceptuele theorie) en welke niet.

misschien nog eens opzoeken wat essentialisme betekent, he adrian ;-)
een tip: het heeft niets te maken met keuze van feiten obv een conceptuele theorie, maar alles met ahistorische waarheden en wetmatigheden

Citaat:

Euhm - dat is het eigenlijk niet. Moderne Marxistische politieke wetenschappers hebben al erkend dat de staat wel degelijk ook een - in meerdere of mindere mate - onafhankelijke rol kan hebben en haar eigen belangen heeft. Ik moet nu even denken over wie daarmee afkwam. Miliband schiet me te binnen, maar ik kan me vergissen. Als het je boeit, zoek ik het wel even op.

dat wist Friedrich Engels al. en opnieuw, naast de kwestie. 'Los van' bestaat nog altijd niet: ook al heeft 'de staat' eigen belangen, ben je er niets mee die te proberen begrijpen los van de omgeving waarin ze die probeert te realiseren, de mogelijkheden en beperkingen die ze daarbij ondervindt, de interne belangenstrijd, de externe invloed van sociale groepen (in de eerste plaats klassen, uiteraard) op het handelen van de staat enz enz

AdrianHealey 26 april 2009 13:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Samsa (Bericht 4075339)
dat zeg ik niet. er is iets mis met de mainstream theorieën omdat ze essentialistisch zijn, niet omdat ze mainstream zijn

misschien nog eens opzoeken wat essentialisme betekent, he adrian ;-)
een tip: het heeft niets te maken met keuze van feiten obv een conceptuele theorie, maar alles met ahistorische waarheden en wetmatigheden

dat wist Friedrich Engels al. en opnieuw, naast de kwestie. 'Los van' bestaat nog altijd niet: ook al heeft 'de staat' eigen belangen, ben je er niets mee die te proberen begrijpen los van de omgeving waarin ze die probeert te realiseren, de mogelijkheden en beperkingen die ze daarbij ondervindt, de interne belangenstrijd, de externe invloed van sociale groepen (in de eerste plaats klassen, uiteraard) op het handelen van de staat enz enz

COnclusie: wij zijn serieus naast elkaar aan't praten.

Samsa 26 april 2009 16:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 4075371)
COnclusie: wij zijn serieus naast elkaar aan't praten.

zoiets, ja :-)

Fallen Angel 28 april 2009 11:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 4074340)
De Britse politie heeft geld en manschappen teveel zeker? :?

Engeland is een politiestaat aan het worden. Nog eventjes wachten tot het een totalitair regime wordt (was Brown nu verkozen of niet :twisted:).

Hoe meer je over Engeland leest hoe hallucinanter:

De stop en search rechten van de politie met metaaldetectors.
Miljoenen politie-camera's.
Al de dingen die verboden zijn om de brave bevolking zo machteloos mogelijk te maken.
Op grote schaal afluisteren van telefoons en mailverkeer.

An Arkos 28 april 2009 21:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel (Bericht 4078275)
Engeland is een politiestaat aan het worden. Nog eventjes wachten tot het een totalitair regime wordt (was Brown nu verkozen of niet :twisted:).

Hoe meer je over Engeland leest hoe hallucinanter:

De stop en search rechten van de politie met metaaldetectors.
Miljoenen politie-camera's.
Al de dingen die verboden zijn om de brave bevolking zo machteloos mogelijk te maken.
Op grote schaal afluisteren van telefoons en mailverkeer.

Al eens door Leuven gewandeld de laatste dagen? Doordat die fucking ministers hun top hier moesten houden, kun je geen 100 meter stappen zonder een bende stoere flikken tegen te komen.

Flanelcondoom 28 april 2009 21:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door An Arkos (Bericht 4079206)
Al eens door Leuven gewandeld de laatste dagen? Doordat die fucking ministers hun top hier moesten houden, kun je geen 100 meter stappen zonder een bende stoere flikken tegen te komen.

Jij bent echt super duper mega revolutionair.

Honoré gepluimd 29 april 2009 10:56

Geen nieuws feitelijk.
In België werkt de staatsveiligheid precies hetzelfde.
De bedragen voor gewone (politieke) informanten zijn minstens 300 Euro netto per maand. Bedrag wordt anoniem op je rekening gestort.
Voor dat bedrag moet je dan bijvoorbeeld regelmatig wat namen doorgeven van leden van één of andere organisatie.
Weiger je dan gaan ze natuurlijk dreigen, ook met zaken uit je privé-leven.

Txiki 29 april 2009 18:22

Dat gebeurt toch altijd en overal? Niks nieuws.

Andy 29 april 2009 19:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door An Arkos (Bericht 4079206)

Die mannen hadden, afgaande op hun outfit en overdreven getalsterkte, een kleine burgeroorlog verwacht. Naar het schijnt waren er zo'n 2000 agenten aanwezig...

Proletariër 29 april 2009 19:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Honoré gepluimd (Bericht 4079935)
Geen nieuws feitelijk.
In België werkt de staatsveiligheid precies hetzelfde.
De bedragen voor gewone (politieke) informanten zijn minstens 300 Euro netto per maand. Bedrag wordt anoniem op je rekening gestort.
Voor dat bedrag moet je dan bijvoorbeeld regelmatig wat namen doorgeven van leden van één of andere organisatie.
Weiger je dan gaan ze natuurlijk dreigen, ook met zaken uit je privé-leven.

€300,-?
't is mss een idee om iemand zogezegd infiltrant te laten zijn en zo de kas maandelijks te spijzen :idea:

Honoré gepluimd 29 april 2009 22:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Proletariër (Bericht 4080800)
€300,-?
't is mss een idee om iemand zogezegd infiltrant te laten zijn en zo de kas maandelijks te spijzen :idea:

Kunt ge doen...maar dat is dan wel een zeer gevaarlijk spelletje !

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be