Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   An Michiels (Vlaams Belang) (27 april tem 3 mei) (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=204)
-   -   Militairen op schepen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=122253)

Nnelg 27 april 2009 08:12

Militairen op schepen
 
Zoals u en iedereen al weet, is er het idee om Belgische militairen op Belgische schepen mee te sturen die voorbij de Somalische kust varen en dus constant de kans hebben om piraten tegen te komen

Bent u het ermee eens dat Belgische militairen, al dan niet vergoed door de eigenaars van de schepen, aanwezig zijn op deze schepen?

Bobke 27 april 2009 10:47

Ja

circe 27 april 2009 11:04

Belgische militairen zouden moeten dienen om de Belgische bevolking te beschermen. Dit lijkt me een juiste "beschermingsopdracht".

Alvast beter dan samen met de Taliban in Afghanistan wat te gaan vechten.

backfire 27 april 2009 11:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nnelg (Bericht 4076356)
Zoals u en iedereen al weet, is er het idee om Belgische militairen op Belgische schepen mee te sturen die voorbij de Somalische kust varen en dus constant de kans hebben om piraten tegen te komen

Bent u het ermee eens dat Belgische militairen, al dan niet vergoed door de eigenaars van de schepen, aanwezig zijn op deze schepen?

Volledig akkoord.
Lachwekkend is het getreuzel van de internationale organisaties (Nato, VN, EU) om in te grijpen omdat ze niet weten wat aanvangen met die piraten als ze ze aanhouden. Ze 'kunnen ze niet berechten'.

Flanelcondoom 27 april 2009 11:12

Ik weet niet hoe het zit met de wetgeving, maar zijn schepen van Belgische bedrijven verplicht om de Belgische vlag te varen?

CLAESSENS Joris 27 april 2009 23:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 4076534)
Ik weet niet hoe het zit met de wetgeving, maar zijn schepen van Belgische bedrijven verplicht om de Belgische vlag te varen?

Wat noem jij Belgisch?
Een Belgische eigenaar van een in België gebouwd schip dat Belgische goederen naar Belgen in het buitenland voert kan perfect zijn rederij onder een huurvlag brengen.
Dat kan financieel zeer voordelig zijn voor de reder en voor de natie die de vlag 'verhuurt'.
Sommige kleine staatjes verdienen zo een groot deel van hun boterham.

Dus, afgezien van Belgische marineschepen wat is een Belgisch bedrijf?
Of beter (dat denk ik is de essentie van je stelling) wanneer is een schip Belgisch?
Zijn Belgische militairen ook gewenst indien het schip kongolees is en de lading of passagiers Belgisch?
Indien het schip Belgisch is, de bemanning Duits en de lading Frans eigendom...
wie mag/moet dan bescherming bieden?

Enige oplossing mijn inziens is een internationaal afdwingbaar zeerecht waaronder die kapers effectief te veroordelen zijn.
Vrij hopeloze utopie als je het mij vraagt.

Flanelcondoom 28 april 2009 00:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris (Bericht 4077903)
Wat noem jij Belgisch?
Een Belgische eigenaar van een in België gebouwd schip dat Belgische goederen naar Belgen in het buitenland voert kan perfect zijn rederij onder een huurvlag brengen.
Dat kan financieel zeer voordelig zijn voor de reder en voor de natie die de vlag 'verhuurt'.
Sommige kleine staatjes verdienen zo een groot deel van hun boterham.

Dus, afgezien van Belgische marineschepen wat is een Belgisch bedrijf?
Of beter (dat denk ik is de essentie van je stelling) wanneer is een schip Belgisch?
Zijn Belgische militairen ook gewenst indien het schip kongolees is en de lading of passagiers Belgisch?
Indien het schip Belgisch is, de bemanning Duits en de lading Frans eigendom...
wie mag/moet dan bescherming bieden?

Enige oplossing mijn inziens is een internationaal afdwingbaar zeerecht waaronder die kapers effectief te veroordelen zijn.
Vrij hopeloze utopie als je het mij vraagt.

Ik bedoel de vlag.

De meeste schepen varen onder de zgn. Voordelige Vlaggen. Liberia, Malta, ...

De Belgische vlag is zeer duur.

Scherven A. Mok 28 april 2009 08:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris (Bericht 4077903)
Wat noem jij Belgisch?
Een Belgische eigenaar van een in België gebouwd schip dat Belgische goederen naar Belgen in het buitenland voert kan perfect zijn rederij onder een huurvlag brengen.
Dat kan financieel zeer voordelig zijn voor de reder en voor de natie die de vlag 'verhuurt'.
Sommige kleine staatjes verdienen zo een groot deel van hun boterham.

Dus, afgezien van Belgische marineschepen wat is een Belgisch bedrijf?
Of beter (dat denk ik is de essentie van je stelling) wanneer is een schip Belgisch?
Zijn Belgische militairen ook gewenst indien het schip kongolees is en de lading of passagiers Belgisch?
Indien het schip Belgisch is, de bemanning Duits en de lading Frans eigendom...
wie mag/moet dan bescherming bieden?

Enige oplossing mijn inziens is een internationaal afdwingbaar zeerecht waaronder die kapers effectief te veroordelen zijn.
Vrij hopeloze utopie als je het mij vraagt.

Enige oplossing is volgens mij ervoor zorgen dat die piraten andere mogelijkheden krijgen dan piraterij. Bescherming van hun visgronden, water voor landbouw en veeteelt, onderwijs, investeringen, ... .

An Michiels 29 april 2009 15:22

De aanwezigheid van militairen op vrachtschepen voor het Vlaams Belang een verdedigbare optie. Het lijkt de meest efficiënte manier te zijn om kapingen te voorkomen, aangezien het inzetten van meer oorlogsbodems in de uitgestrekte regio van de Golf van Aden geen afdoende bescherming van de koopvaardij garandeert.
Als de maatregel wordt doorgevoerd, zullen wij ons wel verzetten tegen het doorrekenen van de kostprijs van die operatie aan de rederijen. Een schip maakt immers (zij het onrechtstreeks) deel uit van een (vooralsnog Belgisch) nationaal grondgebied dat primordiaal moet verdedigd worden door het leger. Niet alleen economische belangen, maar ook en vooral de veiligheid van landgenoten moet gegarandeerd worden.
Indien de kostprijs van zulke operatie budgettaire problemen voor Defensie meebrengt, dienen er prioriteiten gesteld te worden en kunnen eventuele andere buitenlandse inspanningen zoals in Benin of in Afghanistan verminderd worden.

Kallikles 1 mei 2009 23:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door An Michiels (Bericht 4080487)
De aanwezigheid van militairen op vrachtschepen voor het Vlaams Belang een verdedigbare optie. Het lijkt de meest efficiënte manier te zijn om kapingen te voorkomen, aangezien het inzetten van meer oorlogsbodems in de uitgestrekte regio van de Golf van Aden geen afdoende bescherming van de koopvaardij garandeert.
Als de maatregel wordt doorgevoerd, zullen wij ons wel verzetten tegen het doorrekenen van de kostprijs van die operatie aan de rederijen. Een schip maakt immers (zij het onrechtstreeks) deel uit van een (vooralsnog Belgisch) nationaal grondgebied dat primordiaal moet verdedigd worden door het leger. Niet alleen economische belangen, maar ook en vooral de veiligheid van landgenoten moet gegarandeerd worden.
Indien de kostprijs van zulke operatie budgettaire problemen voor Defensie meebrengt, dienen er prioriteiten gesteld te worden en kunnen eventuele andere buitenlandse inspanningen zoals in Benin of in Afghanistan verminderd worden.

Verminderd worden? Lees ik dat hier goed? Een partij die zich beroept op de Vlaamse Beweging steunt de gedwongen deelname van Vlamingen aan het Belgische leger en haar imperialistische operaties onder bevel van de VS?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be