![]() |
Groen! heeft alternatief voor autoweg door Natura 2000-gebied in Noordwesten van Brus
Om de veiligheid van het spoorwegennet te garanderen, wil Infrabel in de gemeenten Jette, Ganshoren en Sint-Agatha-Berchem zes spoorwegovergangen aan de lijnen 50 en 60 vervangen door tunnels, bruggen of doodlopende straten. Groen! vindt ook dat veiligheid primeert, maar waarschuwt voor de schade die de plannen zoals ze nu voorliggen, zullen toebrengen aan twee gebieden die Europees erkend zijn als Natura 2000. Groen! stelt daarom een alternatief voor dat de verkeersveiligheid verbetert én de Brusselse groene ruimte beschermt.
Onderdeel van de plannen van Infrabel is een nieuwe weg van wel 6,5 meter breed. Deze vinden ze nodig om de spoorwegovergang aan de Bosstraat te kunnen vervangen door een tunnel. Infrabel plant deze autoweg aan het Moeras van Ganshoren. “De Vlinderweide”, een belangrijke groene zone tussen de spoorlijnen 50 en 60 en het Moeras, zal geasfalteerd worden. Het Moeras zal bovendien helemaal ingesloten raken door de aanleg van taluds. Ook de wandelweg naar het Laarbeekbos en het Koning Boudewijnpark en de gewestelijke Groene Wandeling komen door de werken in het gedrang. Deze groene ruimte is nochtans Europees erkend als Natura 2000-gebied. Zij is een onmisbare schakel in het voortbestaan van onder meer 12 soorten vleermuizen. “Verkeersongevallen en zelfmoordpogingen met de spoorwegen moeten ten allen tijde vermeden worden. Het is dan ook goed dat Infrabel nadenkt hoe zij die 6 overgangen veiliger kunnen organiseren,” zegt Adelheid Byttebier, Brussels parlementslid voor Groen!, “Maar Infrabel moet ook zorg dragen voor de schaarse groene ruimte in het Brussels gewest. Hun huidige plannen betekenen een bedreiging voor 12 soorten vleermuizen. Maar verleg die geplande weg buiten het Natura 2000-gebied en hij zal zowel mensenlevens als dierenlevens redden.” Het is niet de eerste keer dat Infrabel met de grove borstel hindernissen uit de weg wil ruimen. In 2007 ontstond er opschudding in de Paul Dechanellaan in Schaarbeek waar volkstuintjes en zelfs achtertuinen bijna sneuvelden. Het is dankzij hevig protest van bewoners en politici dat groen gebied gered werd. Daarom organiseren Annemie Maes, tweede plaats Brussels Parlement, en Adelheid Byttebier, lijstduwer Brussels Parlement, op zondagmorgen 3 mei een wandeling door het getroffen natuurgebied. Ervaren gids Erik Meerschaut, zal meer uitleg geven bij de gevolgen van de Infrabel-werken en bij de alternatieve plannen van Groen!. Op vraag van Groen! parlementslid Byttebier gaf Minister voor Milieu Evelyne Huytebroeck, vorige week woensdag 22 april, uitleg bij de regeringsplannen omtrent de aanvraag van Infrabel. Zij bevestigde dat de stedenbouwkundige aanvraag van Infrabel op tafel ligt bij de Brusselse regering. Ze zal worden onderworpen aan een effectenstudie krachtens het BWRO. Groen! verwacht dat de Brusselse regering een wijziging van de plannen eist en ook voor toekomstige infrastructuurwerken het nodige zal doen om natuurgebied te beschermen en zelfs te laten floreren. Want ondertussen wordt er in Brussel gestaag beknibbeld op groene ruimte en wordt steeds meer grond geasfalteerd of bebouwd. De onbebouwde ruimte krimpt in het Brussels gewest a rato van 30 hectare per jaar. In twee decennia werd dubbel zoveel oppervlakte verhard: van 26% naar 47% tussen 1985 en 2006. _ _ _ Wandeling in het "bedreigd Moeras van Ganshoren" Zondag 3 mei van 9u15 tot 10u30 Afspraak aan het nieuw kerkhof van Ganshoren, aan de Bosstraat. Bron: politics.be |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:12. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be