Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Veilige autobus : schrap de chauffeur ! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=122481)

Descartes Jr 1 mei 2009 12:34

Veilige autobus : schrap de chauffeur !
 
Veel busongevallen zijn welbeschouwd
te wijten aan een mens'lijke fout.
Maak van de chauffeur
kaartjescontroleur
terwijl de bus zichzelf rijdend houdt.

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...subsection=173


Goldband 2 mei 2009 07:51

Ik ben sceptisch ... Het inschatten van een verkeerssituatie is ook: anticiperen op de fouten van ANDERE chauffeurs. Dat zie ik een computer niet zomaar doen.

Trouwens, wat als er zich een "onbekende fout XTRMvw3657.exe" voordoet? :-)

Descartes Jr 2 mei 2009 08:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Goldband (Bericht 4084040)
Ik ben sceptisch ... Het inschatten van een verkeerssituatie is ook: anticiperen op de fouten van ANDERE chauffeurs. Dat zie ik een computer niet zomaar doen.

Trouwens, wat als er zich een "onbekende fout XTRMvw3657.exe" voordoet? :-)

a. Aparte busbanen met enkel computergestuurde bussen lijken noodzakelijk.
b. Voor computer-fouten zal men op zijn minste een "dode-computer"-knop moeten voorzien.

Of gewoon geen bussen meer en alles op sporen zetten. Leve de tram-zonder-Wattman !

Jantje 2 mei 2009 08:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 4084045)
a. Aparte busbanen met enkel computergestuurde bussen lijken noodzakelijk.
b. Voor computer-fouten zal men op zijn minste een "dode-computer"-knop moeten voorzien.

Of gewoon geen bussen meer en alles op sporen zetten. Leve de tram-zonder-Wattman !

Een van de grootste werkgevers van Vlaanderen zijn personeel laten afdanken en naar den dop sturen.
Wat een idee.

En dit terwijl men treinen zelfs nog niet onbemand durft laten rijden, wegens een te groot gevaar voor ongelukken met de in en uitstappende reizigers.

Descartes Jr 2 mei 2009 08:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 4084059)
Een van de grootste werkgevers van Vlaanderen zijn personeel laten afdanken en naar den dop sturen.
Wat een idee.

En dit terwijl men treinen zelfs nog niet onbemand durft laten rijden, wegens een te groot gevaar voor ongelukken met de in en uitstappende reizigers.

Waar zijn ze toch mee hezig, hé ? ;-)

Karma 2 mei 2009 09:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 4084045)
a. Aparte busbanen met enkel computergestuurde bussen lijken noodzakelijk.
b. Voor computer-fouten zal men op zijn minste een "dode-computer"-knop moeten voorzien.

Of gewoon geen bussen meer en alles op sporen zetten. Leve de tram-zonder-Wattman !

Schaf dan maar meteen het andere verkeer volledig af want op de meeste plaatsen is dat niet mogelijk.

Jantje 2 mei 2009 09:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 4084063)
Waar zijn ze toch mee hezig, hé ? ;-)

Inderdaad. Bestuurderloos openbaar vervoer, of worden bestuurloos openbaar vervoer. Want neem nu enkel de belbus, een openbaar vervoermiddel dat slechts op aanvraag naar bepaalde plaatsen rijd. Maar vaak van zijn vaste route afwijkt omdat zijn gebruikers voor een groot deel oudere en gehandicapten zijn, die door de bestuurders vaker voor hun deur worden afgezet dan aan de wettelijke halte.
75% van de verkeersongelukken worden trouwens veroorzaakt doordat men te veel op de technologie vertrouwd en er geen rekening mee houd dat die ook kan falen.
Wat met wegwerkzaamheden, die hier in Vlaanderen meer niet dan wel aangekondigd plaats vinden.

Daarnaast klacht men nu al dat er te veel werkgelegenheid verdwijnt door automatisering en computerbesturing.
Daarnaast kost al deze technologie in die voertuigen ook nog eens extra brandstofverbruik. En wereldwijd wil men het energieverbruik juist naar beneden krijgen.
Mensen zoals die " Van Dijke " zou men zonder genade tegen de muur moeten zetten, wegens broodroof, een gevaar voor de maatschappij, opzettelijk toebrengen van schade aan het milieu, negeren van overlevingsnoodzakelijke stop op automatisering, verhinderen van sociale contacten, ......

Jantje 2 mei 2009 09:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 4084076)
Schaf dan maar meteen het andere verkeer volledig af want op de meeste plaatsen is dat niet mogelijk.

Laat ze maar aparte rijvakken voor bussen inleggen in steden als Gent, Hasselt, Kortrijk, Brugge, Luik, Charleroi, Antwerpen, Brussel en dan vooral in de oude binnenstad van die steden.

Of hier bij ons op den boeren buiten, waar je amper met twee auto's kan kruisen en waar men zelfs geen plaats vindt om een fietspad aan te leggen.

Nee, waar mensen zoals die Van Dijke heen willen is dat er geen enkel voertuig nog door mensen word bestuurd en dat de computer baas is in onze maatschappij, zonder enige verdere inspraak van de mens.

Jazeker 2 mei 2009 12:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 4084045)
b. Voor computer-fouten zal men op zijn minste een "dode-computer"-knop moeten voorzien.

En wie gaat de bus dan manueel besturen?

manta 2 mei 2009 12:59

Mss eindelijk eens inzien dat de stress en de werkdruk ronduit zwaar is voor een onderbetaalde chauffeur .
Niet alleen bij bussen maar ook bij vrachtwagens . Probeer met zo'n groot geval maar eens door het verkeer te geraken , 1000 ogen heb je nodig en dan kom je nog niet toe ... En maar op tijd moeten zijn , en maar een uurtje langer moeten werken ... :roll:

filosoof 2 mei 2009 13:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 4084045)
a. Aparte busbanen met enkel computergestuurde bussen lijken noodzakelijk.
b. Voor computer-fouten zal men op zijn minste een "dode-computer"-knop moeten voorzien.

Of gewoon geen bussen meer en alles op sporen zetten. Leve de tram-zonder-Wattman !

Heb ik meegemaakt op JFK: lege onbestuurde monorail, ik met reuzegrote valies erin, mijn vrouw zonder bagage bleef op 't perron staan (wegens te traag:lol:) Ik heb haar opgewacht aan de volgende halte.

filosoof 2 mei 2009 13:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 4084368)
Mss eindelijk eens inzien dat de stress en de werkdruk ronduit zwaar is voor een onderbetaalde chauffeur .
Niet alleen bij bussen maar ook bij vrachtwagens . Probeer met zo'n groot geval maar eens door het verkeer te geraken , 1000 ogen heb je nodig en dan kom je nog niet toe ... En maar op tijd moeten zijn , en maar een uurtje langer moeten werken ... :roll:

[SARCASME]Je hebt sowieso ingebouwde voorrang, of je nu een bus, een 10-tonner of welk log beest ook bestuurt, dus vlammen maar, die kleintjes moeten maar uit de weg gaan! Waarom laat men nog personenwagens toe op de wegen?:roll::-P Niks dan last mee. Alleen 4X4 en Mercedes kunnen meespelen met de grote jongens.[/SARCASME]

Gun 2 mei 2009 13:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 4082835)
Veel busongevallen zijn welbeschouwd
te wijten aan een mens'lijke fout.
Maak van de chauffeur
kaartjescontroleur
terwijl de bus zichzelf rijdend houdt.

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...subsection=173


schaf gewoon de bus af ...

Descartes Jr 2 mei 2009 14:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 4084358)
En wie gaat de bus dan manueel besturen?

Vraag het eens aan die journalist van De Standaard ;)

patrickve 4 mei 2009 12:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gun (Bericht 4084376)
schaf gewoon de bus af ...

Neeneenee, de beginpost raakt een heel goed punt aan. Statistisch onderzoek heeft trouwens uitgewezen dat bij ongeveer 99.999% van alle verkeersongevallen, er een chauffeur aanwezig was. Als we de chauffeur afschaffen, dan gaan we een factor 100 000 winst maken op het aantal verkeersongelukken !

:lol:

Descartes Jr 4 mei 2009 13:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 4087567)
Neeneenee, de beginpost raakt een heel goed punt aan. Statistisch onderzoek heeft trouwens uitgewezen dat bij ongeveer 99.999% van alle verkeersongevallen, er een chauffeur aanwezig was. Als we de chauffeur afschaffen, dan gaan we een factor 100 000 winst maken op het aantal verkeersongelukken !

:lol:

laat ons gewoon eens een (desnoods onbemande) sneltram aanleggen onder de middenberm tussen Brussel en respectievelijk Antwerpen, Tienen, Wetteren, Nivelles en Namur. Met ruime ondergrondse parkings en stations op laatstvernoemde plaatsen. En het bovengronds verkeer rekeningrijden opleggen.

't Zal rap gedaan zijn met de files.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be