Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaker
(Bericht 4083271)
Men moest altijd respekt hebben voor gelovige mensen, terwijl religieuze mensen geen respekt hebben voor ons (zie referenda tegen homo-huwelijk in de USA, of macht van de kerk, of situatie in de islamitische wereld).
|
En hier in België? Ik heb soms de indruk dat het hier eerder omgekeerd is, het lijkt tegenwoordig wel bon ton om gelovigen te bashen. :?
Citaat:
De religieuze organisaties kunnen via hun zenders "de boodschap" uur na uur verspreiden, kritiek daartegen was uit den boze. Ik vind dat men daar graag een ander (rationeel) geluid tegenover mag stellen.
|
U weet het misschien niet maar er is wel degelijk ook hier in Vlaanderen een humanistisch-vrijzinnige zender die om de zoveel weken een programma uitzendt op het tweede net van de publieke omroep (net als de erkende erediensten), op zondagavond als ik me niet vergis. :-)
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypra
(Bericht 4083227)
Er zijn reeds genoeg crisissen om ons hoofd over te breken, dus kan men de vraag stellen of het nodig is, zoals Dawkins poneert, om actief religie te bestrijden, zeker in een seculiere maatschappij als de onze.
Ik vind persoonlijk van wel, maar wat is jullie standpunt ?
|
Ik denk dat je dan het risico loopt dat de vervolgde kerken op zichzelf terugplooien, en dat lijkt me gevaarlijk.
Citaat:
Ja omdat ... Al was het maar om te vermijden dat we afglijden naar een kwezelig en manipulatief fanatisme zoals tentoongespreid bij velen in de US.
|
Ook in de VS is dat fanatisme aan het afbrokkelen, en ik denk niet dat we hier gevaar lopen. Of het moest zijn dat een tiental zotten, zoals die van de Vrije Christen Democraten, volstaat om de scheiding van kerk en staat in gevaar te brengen. Ook van islamitische zijde is er geen ernstige bedreiging voor de scheiding van kerk en staat, hier in België althans; in beide gevallen gaat het om een handjevol extremisten.
Citaat:
Bovendien is het wel eens tijd dat we onze kinderen de waarheid leren zowel over god als over de puur menselijke en daarom niet minder bewonderenswaardige persoon Jezus.
|
Ik geloof niet dat er iemand is die u tegenhoudt. ;-)
|