Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Bossuyt
(Bericht 4087434)
Ik deel terecht uw bekommernis, dat onze wettelijke pensioenen veel te laag zijn, zeker vergeleken met het Europees gemiddelde. Zeker als men rekening houdt met wat men allemaal afdraagt, aan vadertje staat. Ik ben van mening dat deze moeten opgetrokken worden, maar dit gemakkelijker gezegd dan gedaan. Ik dacht wel dat de door u zo genoemde klaplopers, indien ze niet gewerkt hebben in hun leven, kunnen deze geen aanspraak maken op een pensioen en zullen deze terugvallen op een leefloon. Een minimum aan solidariteit moet wel blijvend voor ogen worden gehouden, maar wat niet betekent dat men zou mogen optreden tegen mensen die er misbruik van maken.
|
Moet dat? Waarom dan wel?
Onder de paraplu van "solidariteit" wordt er in België nogal veel met de mantel der liefde toegedekt. Het is zo'n beetje hét excuus geworden, om met de hand open te gaan staan wachten tot de gebraden kippen in je mond vliegen, de eigen verantwoordelijkheid naar minimale niveau's terug te draaien en alles zoveel mogelijk op "de maatschappij" af te wentelen. Waarom zou iemand daar ook nog maar verplicht aan moeten bijdragen, wanneer hij/zij er nooit benefits van zal ondervinden. Beter nog, waarom bijdragen als je keer op keer ziet dat naasten uit de directe omgeving die volgens de regels van de wet spelen, toch maar uit de boot vallen? Waarom bijdragen voor een ROI die bedroevend laag is en die je zonder enige probleem op jezelf kan overtreffen
Citaat:
Ik vind persoonlijk dat het wettelijk pensioen de mensen in staat moet stellen om de kosten van een rusthuis te kunnen dragen. Het standpunt Sfax is ultra-liberaal, maar te vergaand volgens mij
|
Het is nochtans een oplossing voor de vergrijzing. Laat iedereen zijn eigen pensioen opbouwen ipv "iedereen" voor iedereen te laten betalen. Dat is rechtvaardiger en zal minder weerstand oproepen. Het enige dat België vandaag doet is ervoor zorgen dat de young en bright wegtrekken, de grotere inkomens wegtrekken en diegenen die achterblijven enkel tegen een hoop frustraties aankijken omdat ze zich blauw betalen aan belastingen en bijdragen, maar daar niets voor in de plaats krijgen.
Als ik zie wat ik hier zou afdragen en wat ik ervoor in de plaats zou terugkrijgen achteraf, dan ben ik maar wat blij dat ik mijn inkomsten uit de grijpgrage handjes van de Belgische fiscus weggehaald heb. Als ik zie dat ik op bonussen, die ik krijg van het bedrijf als stimulans voor mijn werk en mijn prestatie, 60% en meer zou moeten afstaan, dan sterkt dat me enkel in het feit dat dat weghalen een goeie beslissing was. En ik ben heus niet de enige die dat doet.
|