Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Ode aan de arbeid (https://forum.politics.be/showthread.php?t=122687)

eno2 5 mei 2009 10:20

Ode aan de arbeid

Ik wil best een ode aan de arbeid zingen, maar eerst moet ik een goed antwoord krijgen op de vraag, wanneer een baan zinvol is.

Volgens Alain de Botton is dat, wanneer ze ons in staat stelt bij anderen vreugde op te wekken of leed te verzachten.

Dus, van twee één: stand-up comedian of doktoor.

Flanelcondoom 5 mei 2009 11:39

De fabriek in, jij. Mensen als jou verliezen hun levensdoel zonder arbeid, beginnen teveel te denken en worden depressief.

eno2 6 mei 2009 12:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 4089256)
De fabriek in, jij. Mensen als jou verliezen hun levensdoel zonder arbeid, beginnen teveel te denken en worden depressief.

Depressief ben ik allesbehalve, en denken doe ik zo goed als niet.

Wel haat ik fabrieken.

Ik ben er dan ook van mijn leven niet in geweest.

Mijn levensdoel is jouw zaak niet, en het jouwe niet het mijne.

patrickve 6 mei 2009 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 4089104)
Ik wil best een ode aan de arbeid zingen, maar eerst moet ik een goed antwoord krijgen op de vraag, wanneer een baan zinvol is.

Volgens Alain de Botton is dat, wanneer ze ons in staat stelt bij anderen vreugde op te wekken of leed te verzachten.

Dus, van twee één: stand-up comedian of doktoor.

Kijk, een baan is zinvol wanneer ze je toelaat zoveel nut voor anderen te doen als je zelf nut van anderen wil krijgen voor dingen die je niet zelf hebt gedaan.

Of: wanneer je genoeg mensen ervan kan overtuigen dat ze zoveel nut heeft, ook al is dat misschien stiekem niet het geval (dat zijn de beste jobs, niet voortvertellen, he :-) )

eno2 6 mei 2009 12:26

Zingeving vind jeniet in fabrieken, maar eerst en vooral in de liefde...

eno2 6 mei 2009 12:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 4091432)
Kijk, een baan is zinvol wanneer ze je toelaat zoveel nut voor anderen te doen als je zelf nut van anderen wil krijgen voor dingen die je niet zelf hebt gedaan.

Of: wanneer je genoeg mensen ervan kan overtuigen dat ze zoveel nut heeft, ook al is dat misschien stiekem niet het geval (dat zijn de beste jobs, niet voortvertellen, he :-) )

Ja, mensen overtuigen van het nut van wat je doet (eventueel na jezelf daarover bedrogen te hebben), daar komt het op aan. Er zijn idioten genoeg.

patrickve 6 mei 2009 15:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 4091452)
Ja, mensen overtuigen van het nut van wat je doet (eventueel na jezelf daarover bedrogen te hebben), daar komt het op aan. Er zijn idioten genoeg.

Ge hebt me verkeerd begrepen. De mensen die ge moet overtuigen zijn niet die die ge aan de slag wilt helpen, maar eerder die die je betalen voor een baantje waarbij je misschien niet zoveel bijdraagt als het loon zou laten denken.
(met andere woorden: "les planques")
;-)

Mambo 6 mei 2009 20:43

Ik ben nog altijd aan het zoeken achter die befaamde "arbeidsvreugde".
Niettemin heb ik toch weer bijna 12 uur zonder eten mijn kl*ten staan afdraaien.
't is maar dat er wat centen aan het eind van de rit liggen, anders deed ik noppes.

Tavek 6 mei 2009 23:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 4091449)
Zingeving vind jeniet in fabrieken, maar eerst en vooral in de liefde...

manhoer worden ;) !

eno2 7 mei 2009 09:06

Een sisser van een ode

Mijn bedoeling was eigenlijk een paar interessante ideeën van Alain de Botton uit zijn boek "Ode aan de arbeid" bespreken, maar er staan geen interessante ideeën in.
Na lektuur blijkt het te gaan over een uit de hand gelopen fotoreportage met niets dan flauwe commentaren.

Bovendien zijn, zoals nu al gebruikelijk , bij vertaalde boeken, alle foto's zwart-wit gemaakt- biezonder afstotend is dat beeldmateriaal daar ook bij geworden.

eno2 7 mei 2009 09:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 4091879)
Ge hebt me verkeerd begrepen. De mensen die ge moet overtuigen zijn niet die die ge aan de slag wilt helpen, maar eerder die die je betalen voor een baantje waarbij je misschien niet zoveel bijdraagt als het loon zou laten denken.
(met andere woorden: "les planques")
;-)

Ach so.
Maar die dragen ook mijn sympathie weg.

eno2 8 mei 2009 09:47

[quote]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 4092360)
Ik ben nog altijd aan het zoeken achter die befaamde "arbeidsvreugde".

Wat jammer
Citaat:

Niettemin heb ik toch weer bijna 12 uur zonder eten mijn kl*ten staan afdraaien.
't is maar dat er wat centen aan het eind van de rit liggen, anders deed ik noppes.
Dan ben je minder dom dan ik geweest ben.

eno2 18 december 2010 10:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 4092804)
manhoer worden ;) !

Hoeveel betaal je me?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be