Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Vrijende lijken: nieuwe discussie rond Körperwelten (https://forum.politics.be/showthread.php?t=122802)

Libro 7 mei 2009 14:32

Vrijende lijken: nieuwe discussie rond Körperwelten

Günther von Hagen heeft weer voor discussie gezorgd. Op een expo in Berlijn stelt geplastineerde lichamen in sexuele houdingen tentoon. De geslachtsdaad wordt zeer expliciet tentoongesteld.
Kan het dat lijken gebruikt worden voor dergelijke tentoonstellingen?
M.i. niet: dit heeft niets met wetenschap te maken, het is enkel een horrorkabinet tot meerder eer en glorie van von Hagen en zijn portemonnee. Lijken gebruiken voor kunst is al helemaal verwerpelijk.

barfo 7 mei 2009 14:58

deze lijken worden tenminste benut, ipv te liggen rotten in de grond

en over de sexuele houding van 1 van zijn beelden ; sex is natuurlijk, iedereen doet het of wil het doen dus zo vies kan het toch niet zijn?

circe 7 mei 2009 15:05

Volgens von Hagen hebben degenen die hun lichaam afstonden dat expliciet goedgekeurd. Het zijn degenen die naar de peepshow gaan kijken die moeten weten wat ze willen.

Geert C 7 mei 2009 15:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door barfo (Bericht 4093492)

Het zou nog nuttiger zijn mochten ze gebruikt worden voor de opleiding van studenten geneeskunde, bijvoorbeeld.

Libro 7 mei 2009 15:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door barfo (Bericht 4093492)

en over de sexuele houding van 1 van zijn beelden ; sex is natuurlijk, iedereen doet het of wil het doen dus zo vies kan het toch niet zijn?

Moeten lijken benut worden (buiten gebruik voor wetenschappelijke doelstellingen)? Een menselijk stoffelijk overschot moet met respect behandeld worden, wat i.c. niet het geval is.
Wat de sex betreft: ik heb in principe geen bezwaar tegen commerciële exploitatie van sex maar wel tegen het werk van von Hagen (had ik misschien beter moeten verduidelijken in mijn post).

Bhairav 7 mei 2009 15:20

Voelt dat goed, zo "tenminste" nog normen en waarden hebben tussen al die decadentie? Geeft u dat een gevoel van identiteit?

Johan Bollen 7 mei 2009 15:23

volgende keer als ze een sonde de ruimte inzenden met een boodscahp van de mensen zouden ze zoiets kunnen meesturen ipv dat plaatje met een tekening. Die dingen overleven misschien de mens zelf omwille van de wijze waarop ze gemaakt zijn. Wetenschappelijk relevant voor ruimtewezens en datgene wat na ons de aarde bewandelt. Zelfs interessant om te vergelijken met hoe de mens evolueert in de toekomst. Een voetafdruk die een toekomstige archeoloog heel wat kan leren.

Maar dat is misschien niet de bedoeling.

Johan Bollen 7 mei 2009 15:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 4093508)
Een menselijk stoffelijk overschot moet met respect behandeld worden, wat i.c. niet het geval is.

Ik zie liever de levende mens met respect behandeld door zijn medemens. Denk eens aan oorlogen.

Johan Bollen 7 mei 2009 15:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav (Bericht 4093518)
Voelt dat goed, zo "tenminste" nog normen en waarden hebben tussen al die decadentie? Geeft u dat een gevoel van identiteit?

Vergeet niet dat sommige kunst leeft van de controverse. Als toeschouwer wordt je bijna verondersteld geschokeerd of verontwaardigd te zijn, of juist integendeel te zeggen dat je er geen probleem mee hebt. Dan lijkt het meer 'kunst' hedentendage. 'Rare jongens' die mensen.

IronChef 7 mei 2009 15:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 4093467)
Günther von Hagen heeft weer voor discussie gezorgd. Op een expo in Berlijn stelt geplastineerde lichamen in sexuele houdingen tentoon. De geslachtsdaad wordt zeer expliciet tentoongesteld.

Interessant. Bedankt voor de inlichting.

Citaat:

Kan het dat lijken gebruikt worden voor dergelijke tentoonstellingen?
Blijkbaar wel.

Citaat:

M.i. niet: dit heeft niets met wetenschap te maken, het is enkel een horrorkabinet tot meerder eer en glorie van von Hagen en zijn portemonnee.
Dat is meestal zo met tentoonstellingen hé, die zijn altijd bedoeld tot meerdere eer en glorie van de oprichter en het vullen van zijn/haar portemonnee.

Citaat:

Lijken gebruiken voor kunst is al helemaal verwerpelijk.
Waarom?

barfo 7 mei 2009 15:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 4093508)
Moeten lijken benut worden (buiten gebruik voor wetenschappelijke doelstellingen)? Een menselijk stoffelijk overschot moet met respect behandeld worden, wat i.c. niet het geval is.
Wat de sex betreft: ik heb in principe geen bezwaar tegen commerciële exploitatie van sex maar wel tegen het werk van von Hagen (had ik misschien beter moeten verduidelijken in mijn post).

ja ook dat soort afval moet worden benut, gerecycleert

ooit eens gelezen in 1 of ander noordelijk land, gingen ze lijken droogvriezen dan vermalen in minime stukjes en als meststof ofzo gebruiken (correctie, ze gingen dat uitstrooien in bossen en zo weer in de natuur brengen)

giserke 7 mei 2009 15:41

Ik betwijfel ten zeerste dat die mensen toestemming gegeven hebben om tentoongesteld te worden in de missionarishouding 8O

Pietje 7 mei 2009 15:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 4093549)
Ik betwijfel ten zeerste dat die mensen toestemming gegeven hebben om tentoongesteld te worden in de missionarishouding 8O

Doggy-style dan ??

HAMC 7 mei 2009 15:53

Wacht maar, volgende keer zijn het levende lijken!

barfo 7 mei 2009 15:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 4093559)
Wacht maar, volgende keer zijn het levende lijken!

oh nooooooooes, zombies RUN

HAMC 7 mei 2009 15:58

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door barfo (Bericht 4093560)
oh nooooooooes, zombies RUN

Of erger nog, zmobies!

IronChef 7 mei 2009 16:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 4093566)
Of erger nog, zmobies!

8O

IronChef casts Stream of Sauce.

Mitgard 7 mei 2009 16:13

meneer von hagen moet met z'n veredelde kermisattractie kunnen blijven shockeren om zijn portemonee te vullen.
volgens mij verdienen bepaalde chinese gevangenissen er nog een centje aan.

HAMC 7 mei 2009 16:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IronChef (Bericht 4093573)
8O

IronChef casts Stream of Sauce.

Hahah, ik ben na een aantal ascensions in softcore terug naar hardcore gegaan, oxygenerian, met een DiscoBandit voor terug een paar plexi pants te krijgen want mijn vorige had ik gesmashed in een hardcorerun toen ik drie adventures tekort kwam om de NS te verslaan.

Alleszins, ik wou vandaag mijn saucespells gebruiken en bleek dat ik alleen Stream of Sauce had, de rest werkt niet in hardcore want gepermed in softcore. Heel verwarrend.

Dan doe ik toch even de laatste 15 runs opnieuw in hardcore. :)

Andro 7 mei 2009 17:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 4093499)
Volgens von Hagen hebben degenen die hun lichaam afstonden dat expliciet goedgekeurd.

Zo, dat is dan weer opgelost!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be