![]() |
hybride subsidie
allé vooruit, iemand moet toch een nieuwe thread openen :-); bij deze dan maar:
Vind je het ok dat de overheid een subsidie geeft voor de Toyota Prius?; ik niet! Alle auto's moeten voldoen aan EURO-normen, hoe ze die behalen, maakt niet uit. De meer(aankoop)kost moet ook te verantwoorden zijn door een besparing op brandstof. Ik vind niet dat de overheid specifiek bepaalde technologiën moet subsidieren. voila, the floor is yours! |
Ik heb familie in Canada (BC) daar word de BTW volledig terug betaald voor een hybride auto. Dit is een stimulans om dit soort wagens te kopen komt daar ongeveer op dezelfde prijs als een zelfde type maar met gewone brandstof.
Spijtig genoeg hebben de Japanse merken de markt voor dit type wagens de markt veroverd, onze Europese merken kopen weeral mijlen achter |
Wij hebben iets beters als die hydride rommel: zuinige diesels. Volkswagen Polo, Seat Ibiza Ecomotive, enz....
De VW group merken zijn vrij goed hierin. Ook de nieuwe corsa is een pareltje kwa verbruik. Een Prius haalt deze verbruiken niet hoor... |
*Monteert straalmotor op auto, houdt handje op.*
|
Citaat:
|
hoe bedoelt ge, de Prius is toch een diesel-hybride?
|
Citaat:
Trouwens, ik vraag me ook af of de grotere massa van zo een hybride auto tov een gewone diesel niet ook al meteen heel zijn voordeel om zeep helpt ? Accus wegen behoorlijk wel wat.... |
ja, als je een constante snelheid aanhoudt, zijn de wagens met enkel verbrandingsmotoren beter gezien het lager gewicht; maar met de stop-and-go cycli van typische verkeer scoort de Prius toch goed blijkbaar. Enfin, voor mij nog geen reden om te subsidieren; VW kan het inderdaad ook zónder een hybride systeem.
De plug-in hybrides zijn een ander verhaal... |
Citaat:
Dan heb je nog eens de verliezen in het net erbij.... |
Citaat:
|
Citaat:
|
hybrides zijn enkel goed om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren, als ze elektrisch rijden.
Globaal gezien zijn ze even vervuilend als andere wagens, want die elektriciteit in die batterijen komt er niet vanzelf, die worden opgeladen door het verstoken van extra (vervuilende) brandstof. (wet van behoud van energie) komt daarbij het extra gewicht van batterijen en elektromotor die continu meegesleept worden. De milieuhinder wordt enkel verplaatst, niet beperkt. |
Citaat:
|
Uitstoot van dieselgassen is maar een deel van het mobiliteitsprobleem. Hybride wagens kunnen dat deeltje (fijn stof bvb) inderdaad oplossen, maar vormen zeker geen alternatief. Waarom niet?
- Hybride wagens zijn niet minder zuinig in de productie. Nochtans wordt ongeveer de helft van de vervuiling van een wagen veroorzaakt door de productie (heb ik ergens eens gehoord). Als iedereen een nieuwe wagen gaat kopen, is dit probleem groter ipv kleiner. - Hybride personenwagens veroorzaken niet minder ongelukken. Om het aantal ongelukken significant te doen dalen, moet je om te beginnen het aantal chauffeurs doen dalen. Met een gemiddelde van 1,2 inzittenden per voertuig (cijfers uit Engeland) is er daar zeker nog ruimte. bvb: openbaar vervoer, carpooling,... - Hoe hybride wagens het fileprobleem gaan aanpakken is me ook niet duidelijk. Conclusie: heel die hype rond 'zuinige' en 'groene' auto's wordt ons gewoon aangesmeerd in een poging de stervende automobielsector te doen heropleven. Een fatsoenlijke overheid zou die sector al lang getransformeerd hebben naar een nuttig iets. |
De batterijen van hybrides lijken mij moeilijker om te recycleren.
|
Citaat:
Euh, die zijn toch milieuvriendelijker, �* la limite zijn dan elektrische wagens... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:08. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be