Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Oplichter blijft in dienst (https://forum.politics.be/showthread.php?t=123105)

Amon_Re 12 mei 2009 22:01

Oplichter blijft in dienst

Ben door dekamer.be aan't bladeren, en in het verslag van 30 April vind ik dit leuk stukje:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brigitte Wiaux (cdH)
Ik heb in de krant gelezen dat een ambtenaar, die nochtans bekendstaat als een oplichter, zijn betrekking als administratiechef bij de sector btw heeft teruggekregen. Hij zou verschillende btw-plichtigen hebben afgeperst, die feiten zijn bewezen. De FOD wilde die medewerker van ambtswege ontslaan, maar de Raad van State zou die beslissing vernietigd hebben omdat de tuchtprocedure te lang heeft aangesleept.

Die zaak loopt sinds 2003. In 2005 zou er een strafrechtelijke sanctie opgelegd zijn, die in 2006 in hoger beroep zou zijn bevestigd. De tuchtprocedure zou in 2008 afgerond zijn.

Klopt die informatie? Werden er de voorbije jaren nog meer ambtenaren van ambtswege ontslagen?

Bestaan er interne controleprocedures om zulke toestanden te voorkomen?

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Minister Didier Reynders
De procedure werd in 2002 ingesteld en de rechterlijke beslissingen dateren van 2005 en 2006. Acht maanden na de uitspraak in hoger beroep werd de tuchtprocedure hervat. Die procedure heeft zo lang geduurd, net om de etrokkene de mogelijkheid te geven zijn rechten te laten gelden.

De Raad van State oordeelde dat acht maanden te lang was. Ik moet mij bij die eslissing neerleggen, hoewel ik vaststel dat de Raad van State er zelf vaak langer dan acht maanden over doet om een arrest te wijzen.

De afgelopen vijf jaar is het drie keer gebeurd dat een persoon ambtshalve ontslagen of uit zijn ambt ontzet werd.

Er zijn diverse controlemiddelen: een interne auditdienst onder leiding van de voorzitter van het directiecomité, algemene inspectiediensten, diensten voor bijstand en interne controle in de onderscheiden administraties.

Net als u was ik verrast door dit artikel waarin sprake was van de re-integratie van een dienstchef, die de leiding zou krijgen over een dienst van de sector btw.

Eigenlijk gaat het niet om een dienstchef, noch om een administratiechef, maar om een bestuurschef. Die functie behoort tot een inmiddels geschrapte graad van niveau 2 (voortaan niveau C). Bovendien is de betrokken persoon momenteel met ziekteverlof; hij wordt uitsluitend ingezet voor secretariaatswerk in een niet-fiscale dienst, waar hij niet met het publiek in contact komt.

Toch wel typisch België ze :evil:

born2bewild 12 mei 2009 22:02

ik dacht dat het over bartje somers ging hier

Andro 12 mei 2009 22:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 4101919)
Ben door dekamer.be aan't bladeren, en in het verslag van 30 April vind ik dit leuk stukje:

Toch wel typisch België ze :evil:

Typisch witteboordencriminaliteit, niet meer en niet minder! Hoe hoger op de ladder, lijkt wereldwijd, hoe makkelijker je er vanaf komt als je de fout in gaat. De gewone burger wordt op staande voet ontslagen.

daiwa 13 mei 2009 02:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Andro (Bericht 4101932)
De gewone burger wordt op staande voet ontslagen.

En niet meer terug in dienst genomen zoals criminelen als Willy Claes & co.

Bierke 13 mei 2009 07:48

Wie schrikt er nog dat de mensen het vertrouwen in de politiek verloren zijn.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be