Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Welke regering zal na 7 juni gevormd moeten worden.? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=123113)

JP Coen 13 mei 2009 12:20

Welke regering zal na 7 juni gevormd moeten worden.?

De partijen die winnen ,moeten zeker in de regering.

Sidharta 13 mei 2009 12:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen (Bericht 4102450)

Welke andere regering is er nog mogelijk?:roll:
Volgens mij zijn er geen andere combinaties die een meerderheid halen.

De schoofzak 13 mei 2009 12:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen (Bericht 4102450)

Allez, ik zal nog maar eens mijn voorbeeldje bovenhalen, om het domme in je opmerking op een eenvoudige manier voor te stellen.

De jaarlijkse kermiskoers in mijn dorp:
vorig jaar was ik tiende;
dit jaar ben ik vijfde.
Maakt mij dat de winnaar van de koers?

Zelfs als een bepaalde partij erop vooruitgaat, dan is het helemaal geen demokratisch prinsipe dat ze in de regering moet opgenomen worden.
Er is op dat vlak maar één prinsipe dat geldig is: die partij krijgt meer invloed. Ze kan die invloed uitoefenen in de meerderheid of in de minderdheid.

Een meerderheid, demokratisch gesproken, is één of meerdere partijen die het vertrouwen krijgen van een meerderheid der parlementsleden.

JP Coen 13 mei 2009 12:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 4102505)
Allez, ik zal nog maar eens mijn voorbeeldje bovenhalen, om het domme in je opmerking op een eenvoudige manier voor te stellen.

De jaarlijkse kermiskoers in mijn dorp:
vorig jaar was ik tiende;
dit jaar ben ik vijfde.
Maakt mij dat de winnaar van de koers?

Zelfs als een bepaalde partij erop vooruitgaat, dan is het helemaal geen demokratisch prinsipe dat ze in de regering moet opgenomen worden.
Er is op dat vlak maar één prinsipe dat geldig is: die partij krijgt meer invloed. Ze kan die invloed uitoefenen in de meerderheid of in de minderdheid.

Een meerderheid, demokratisch gesproken, is één of meerdere partijen die het vertrouwen krijgen van een meerderheid der parlementsleden.

Dat is uw mening.
Ik denk daar anders over.
Een partij die wint ,behoort gevraagd te worden om te regeren.
Als ze niet willen ,gezien het programma, dan is het aan hun om zich terug te trekken en dan krijgt u gelijk.

JP Coen 13 mei 2009 12:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta (Bericht 4102488)

Het is de afgelopen jaren duidelijk geworden ,dat de nieuwe regering, rechtser en Vlaamser zal worden.
Hoe rechts en hoe Vlaams de combinatie zal zijn, zal de onderhandeling uitwijzen.
Vooral CD&V heeft daar een belangrijke stem in.

JP Coen 13 mei 2009 12:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta (Bericht 4102488)

Sommige mensen dromen van andere combinaties ,alleen kunnen ze niet concreet aangeven ,hoe die er uit moet zien.

Shadowke 13 mei 2009 13:03

VB, NV-A en CD&V

JP Coen 13 mei 2009 13:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 4102556)
VB, NV-A en CD&V.
Christelijke Unie beter gezegd.

Deze combinatie krijgt geen meerderheid,door LDD.
Een minderheidsregering lijkt me in deze omstandigheden niet zo verstandig.

stab 13 mei 2009 13:07

Ik denk dat het vrij realistisch is te stellen dat de 3 traditionele partijen een meerderheid zullen behalen, zij het nipt in percenten, minder zo in zetels.
Eventueel kan de coalitie aangevuld worden met n-va en minder wsl -volgens mij- toch met groen! .

Vlaamse Patriot 13 mei 2009 13:09

Mijn voorkeur: N-VA, VB en LDD (die laatste enkel als het echt moet)

Zwartengeel 13 mei 2009 13:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Patriot (Bericht 4102582)

Bespeur ik daar een nieuwe slogan: 'Met LDD als het moet, zonder LDD als het kan?' ;-)

lantjes 13 mei 2009 13:51

VLD en LDD kunnen elkaar levend met huid en haar verscheuren.
NVA en CD&V gaan toch niet twee keer op dezelde steen stampen?
Met VB wil niemand samenwerken.
SPA is te links geworden voor de rechtse
en over het klein grut als groen! ligt niemand wakker..behalve om een eventueel miniem kloofje te overbruggen.

't zal niet eenvoudig worden vrees ik.

De schoofzak 13 mei 2009 14:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen (Bericht 4102522)
Dat is uw mening.
Ik denk daar anders over.
Een partij die wint ,behoort gevraagd te worden om te regeren.
Als ze niet willen ,gezien het programma, dan is het aan hun om zich terug te trekken en dan krijgt u gelijk.

Uw mening is van geen tel, omdat ge u schromelijk vergist.

Je verwart waarschijnlijk met het volgende: de grootste partij, of de grootste familie (o gruwelijk on-land waar die keuze mogelijk is) is eerst aan zet.

Zelfs in de hipotese dat die grootste partij achteruit gegaan zou zijn, vb. van 30 naar 25 persent, maar met die 25 nog steeds de grootste zou zijn.

"Aan zet". ofte "zij heeft het initisiatief" ofte "zij leidt de dans" ....

JP Coen 13 mei 2009 14:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stab (Bericht 4102569)
Ik denk dat het vrij realistisch is te stellen dat de 3 traditionele partijen een meerderheid zullen behalen, zij het nipt in percenten, minder zo in zetels.
Eventueel kan de coalitie aangevuld worden met n-va en minder wsl -volgens mij- toch met groen! .

Dit zou een beetje dom zijn.

JP Coen 13 mei 2009 14:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 4102713)
Uw mening is van geen tel, omdat ge u schromelijk vergist.

Je verwart waarschijnlijk met het volgende: de grootste partij, of de grootste familie (o gruwelijk on-land waar die keuze mogelijk is) is eerst aan zet.

Zelfs in de hipotese dat die grootste partij achteruit gegaan zou zijn, vb. van 30 naar 25 persent, maar met die 25 nog steeds de grootste zou zijn.

"Aan zet". ofte "zij heeft het initisiatief" ofte "zij leidt de dans" ....

De getalsmatige benadering is juist de pest voor de politiek en werkt het populisme in de hand.
Geen enkel groot bedrijf ,zou willen besturen tegen de wensen en motivaties van een groot deel van haar mederwerkers of klanten in.

Henri1 13 mei 2009 14:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 4102556)
VB, NV-A en CD&V

Whahahahhahahaha

Henri1 13 mei 2009 14:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Patriot (Bericht 4102582)

Vertel mij eens hoe VB en NV-A samen mathematisch aan een meerderheid geraken ???

Henri1 13 mei 2009 14:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen (Bericht 4102719)
De getalsmatige benadering is juist de pest voor de politiek en werkt het populisme in de hand.
Geen enkel groot bedrijf ,zou willen besturen tegen de wensen en motivaties van een groot deel van haar mederwerkers of klanten in.

Ik moet "De Schoofzak" voor één keer bijtreden.

Hij heeft gelijk.

LiberaalNL 13 mei 2009 14:28

Wellicht dat het cordon verbroken zal moeten worden, omdat mij anders geen meerderheidsregering mogelijk lijkt.

stab 13 mei 2009 14:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen (Bericht 4102719)

Dit is hier België , JP.
De federale Belgische regering bvb, heeft geen meerderheid langs Vlaamse kant in de Kamer van Volksvertegenwoordigers noch in de Senaat.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be