![]() |
Groen! :Hoeveel doden of zwaargewonde fietsers moeten er nog in Brussel vallen vooral
Groen! vraagt in het kader van de Brusselse week van de fiets en het wereldfietscongres Velocity om dringend iets te doen aan een veilige fietsinfrastructuur.
Annemie Maes, gemeenteraadslid voor Groen! in Jette en al jaren actief in fietsdossiers : “Er zijn een paar weken geleden op zeer korte tijd drie dodelijke of zwaargewonde fietsslachtoffers gevallen. En toch hoorde men vanuit de Brusselse overheid en politie dat er niets aan de hand is aangezien dit de uitzonderingen op de regel waren en dat Brussel eigenlijk al bij al een veilige fietsstad is. ” Wat zijn nu de echte cijfers ? 1 Sinds 2002 is er een stijging van het aantal fietsers in Brussel waardoor men waarschijnlijk op dit moment kan spreken van 2,8% dagelijkse fietsers. De ongevallencijfers voor fietsers waar de overheid en de politie zich op baseren komen van het Belgisch Instituut voor Statistiek … maar blijken LAGER dan de reële cijfers. Vermoedelijk door een slechte registratie door de politie. Het Brussels fietsobservatorium vermeldt duidelijk dat de dodelijke fietsslachtoffers in de periode 2004-2006 die we kennen, NIET in de officiële statistieken zijn terug te vinden. Het verslag toont alvast aan dat de fietsongevallen in het Brussels gewest heel wat sneller groeien dan het aantal fietsers. En hoewel de cijfers maar tot 2006 gaan zijn er sterke vermoedens dat deze nefaste evolutie zich tot vandaag niet alleen heeft doorgezet, maar nog is versterkt. Het is schrijnend om te moeten vaststellen dat de slachtoffer-ratio voor autoverkeer zoveel gunstiger lijkt te evolueren: overal in België zijn, de laatste 10 jaar, toenames van gebruiksfrequentie systematisch gepaard gegaan met afnames van ongevallenfrequentie. De verklaring dat dit te wijten zou zijn aan de onervarenheid van de talrijke nieuwe fietsers is, wetenschappelijk gezien niet meer dan een 'interpretatie'. Groen! vindt het dus hoog tijd dat de falende voorzieningen van de wegbeheerder in vraag worden gesteld. Want een constante in al deze fietsongevallen is dat het Brussels gewest totaal geen ruimte voor de fietser creëert en zich er vlug van af maakt door op het wegdek logootjes en streepjes te schilderen. Groen! vraagt zich dus luidop af in hoeverre het, in ons gewest, nog verantwoord is om nog meer fietsers de openbare weg op te sturen zonder een betere beveiliging van de fietsinfrastructuur dan deze die is aangelegd door de huidige gewestregering? Groen! zal dus daarom op zondag 17 mei om 14u aan Sainctelette een actie doen om meer aandacht voor veilige fietsinfrastructuur te vragen. Voor meer informatie: Annemie Maes 2de plaats Brussels Parlement Recentste (2007) observatoriumverslag (cf website Pro velo) 1 studie MOBEL 1999 http://193.191.208.76/belspo/home/pu.../rapp18_fr.pdf / fietsobservatorium 2007 http://www.provelo.org/pdf/RapportObs2007.pdf/- Staten generaal van de verkeersveiligheid vermeldt 10 dodelijke fietsslachtoffers in 2005 Bron: politics.be |
dagelijkse praktijk:
fietsers in brussel negeren gewoon de wegkode. Als het verkeer zelf het hen niet onmogelijk maakt, negeert zowat 95% de verkeerslichten. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:32. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be