Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Stoomauto's (https://forum.politics.be/showthread.php?t=123216)

Flanelcondoom 14 mei 2009 21:06

Stoomauto's
 
Ik vroeg mij af hoe milieuvriendelijk een stoomauto zou zijn tegenover een verbrandingsmotorauto.

Bovenbuur 14 mei 2009 21:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 4104867)
Ik vroeg mij af hoe milieuvriendelijk een stoomauto zou zijn tegenover een verbrandingsmotorauto.

Er zijn wel redelijke stoomturbines voor bijvoorbeeld schepen tegenwoordig, en nucleaire subs zijn eigenlijk ook gewoon stoommachines, maar ik denk dat het lastiger wordt als een motor minder constant gebruikt wordt, zoals bij een optrekkende, schakelende of remmende auto.

P.S. Zitten wij hier alleen ofzo? Waarom kom ik de hele tijd jouw typsels tegen?;-)

Flanelcondoom 14 mei 2009 21:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 4104880)
Er zijn wel redelijke stoomturbines voor bijvoorbeeld schepen tegenwoordig, en nucleaire subs zijn eigenlijk ook gewoon stoommachines, maar ik denk dat het lastiger wordt als een motor minder constant gebruikt wordt, zoals bij een optrekkende, schakelende of remmende auto.

Waarom lastiger? Je hebt gewoon een stoomreservoir met constante stoomdruk, en dan wordt stoom losgelaten naarmate men de gaspedaal bedient.

Voltian 14 mei 2009 21:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 4104880)
Er zijn wel redelijke stoomturbines voor bijvoorbeeld schepen tegenwoordig, en nucleaire subs zijn eigenlijk ook gewoon stoommachines, maar ik denk dat het lastiger wordt als een motor minder constant gebruikt wordt, zoals bij een optrekkende, schakelende of remmende auto.

P.S. Zitten wij hier alleen ofzo? Waarom kom ik de hele tijd jouw typsels tegen?;-)

ja denk ik ook; qua thermodynamica is dat niet zo simpel. Ik heb wel al opgevangen dat er tegenwoordig ook kleine stoomturbines zijn; best knap!

Bovenbuur 14 mei 2009 21:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 4104884)
Waarom lastiger? Je hebt gewoon een stoomreservoir met constante stoomdruk, en dan wordt stoom losgelaten naarmate men de gaspedaal bedient.

Omdat de stoomdruk opgebouwd moet worden, en als die klep vol open staat moet je reservoir harder bijgevuld worden dan wanneer hij voor het stoplicht dichtstaat. De mate waarin stoom opgewekt wordt is niet zo gek snel te veranderen toch? Harder stoken levert niet meteen veel meer stoomdruk op.

Flanelcondoom 14 mei 2009 21:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 4104903)
Omdat de stoomdruk opgebouwd moet worden, en als die klep vol open staat moet je reservoir harder bijgevuld worden dan wanneer hij voor het stoplicht dichtstaat. De mate waarin stoom opgewekt wordt is niet zo gek snel te veranderen toch? Harder stoken levert niet meteen veel meer stoomdruk op.

Tweedelig reservoir, eentje met onbepaalde zeer grote druk, en andere met constante druk?

Tavek 14 mei 2009 21:44

Technisch dik klote me dunkt.

En bovenbuur heeft gelijk. Een stoomturbine moet je rustig behandelen, traag de rpm opvoeren, zorgen dat hij niet te snel gaat....

Voor er direct een auto mee aan te drijven, das geen doen. Als je een electromotor er tussen steekt ben je echt een zwaar ding aant maken ;) Wat natuurlijk niet echt boeit in een sub of tanker...maar in een auto wel.

Kwa flexibiliteit is er nog niks op de markt dat echt een verbrandingsmotor kan overtreffen.

Bovenbuur 14 mei 2009 21:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 4104923)
Tweedelig reservoir, eentje met onbepaalde zeer grote druk, en andere met constante druk?

Maar dan heb je dus een enorm zwaar vat nodig waar veel energie uit verdampt terwijl je maar een heel beperkt vermogen kan leveren. Dat klinkt niet erg efficient...

Flanelcondoom 14 mei 2009 21:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 4104978)
Technisch dik klote me dunkt.

En bovenbuur heeft gelijk. Een stoomturbine moet je rustig behandelen, traag de rpm opvoeren, zorgen dat hij niet te snel gaat....

Voor er direct een auto mee aan te drijven, das geen doen. Als je een electromotor er tussen steekt ben je echt een zwaar ding aant maken ;) Wat natuurlijk niet echt boeit in een sub of tanker...maar in een auto wel.

Kwa flexibiliteit is er nog niks op de markt dat echt een verbrandingsmotor kan overtreffen.

Er zijn nochtans veel succesvolle stoomauto's geweest, hoor. Hadden ze allemaal die problemen?

Flanelcondoom 14 mei 2009 21:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 4104991)
Maar dan heb je dus een enorm zwaar vat nodig waar veel energie uit verdampt terwijl je maar een heel beperkt vermogen kan leveren. Dat klinkt niet erg efficient...

Vat is niet noodzakelijk, onwenselijk zelfs. Slang is veel beter.

Tavek 14 mei 2009 21:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 4104992)
Er zijn nochtans veel succesvolle stoomauto's geweest, hoor. Hadden ze allemaal die problemen?

Ja ?

Succesvolle stoomautos....ergens zo begin deze eeuw zeker ?

Flanelcondoom 14 mei 2009 21:56

Wiki zegt:

http://en.wikipedia.org/wiki/Steam_c...ern_steam_cars

Bovenbuur 14 mei 2009 21:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 4104995)
Vat is niet noodzakelijk, onwenselijk zelfs. Slang is veel beter.

Een lange dunne slang heeft minder volume (wat je nodig hebt voor het afdempende vermogen wat je net voorstelde) gecombineerd met meer oppervlak (energieverlies, gewicht van de constructie). Dat lijkt me juist onwenselijk.

Svennies 14 mei 2009 21:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 4104992)
Er zijn nochtans veel succesvolle stoomauto's geweest, hoor. Hadden ze allemaal die problemen?

Hier een linkje naar de allereerste,max speed 3.6 km en radius van 15 minuten..

Dus alle 900 meter stoppen om bij te vullen....

http://www.dirtydogsdesign.nl/Luca/auto/oude.html

Flanelcondoom 14 mei 2009 21:58

Die van Cugnot?

Bovenbuur 14 mei 2009 22:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 4105024)

Mwah, nou, dan moet je het maar proberen hè. Feit blijft dat het vreemd is dat bijvoorbeeld elektrische auto's wel ergens lijken te komen en stoomauto's niet. Er zullen dan toch wel nadelen aan zitten. Een stoommachine lijkt me wel geschikt als allesbrander, denk aan bijvoorbeeld een scheepsmotor die op (bio)afval loopt. Dan hoef je daar niet eerst olie van te maken. Goed, je brandstof weegt meer, maar je verliest geen energie bij het omvormen tot een anderszins bruikbare vorm.

Tavek 14 mei 2009 22:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 4105038)
Mwah, nou, dan moet je het maar proberen hè. Feit blijft dat het vreemd is dat bijvoorbeeld elektrische auto's wel ergens lijken te komen en stoomauto's niet. Er zullen dan toch wel nadelen aan zitten. Een stoommachine lijkt me wel geschikt als allesbrander, denk aan bijvoorbeeld een scheepsmotor die op (bio)afval loopt. Dan hoef je daar niet eerst olie van te maken. Goed, je brandstof weegt meer, maar je verliest geen energie bij het omvormen tot een anderszins bruikbare vorm.

Ik vermoed dat het probleem zit in het krijgen van een praktisch bruikbare auto met een stoommotor ;)

Svennies 14 mei 2009 22:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 4105042)
Ik vermoed dat het probleem zit in het krijgen van een praktisch bruikbare auto met een stoommotor ;)

Blijft nog altijd het feit,wat ga je gebruiken als brandstof om dat water tot stoom te verhitten...
Plus, zulke procedés zijn nogal slijtgevoelig voor de installatie zélf,of zullen we ineens er een waterbehandelingcentrale op monteren...
Dat gaat vast een grote auto worden men weinig plaats binnenin...

Tavek 14 mei 2009 22:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Svennies (Bericht 4105052)
Blijft nog altijd het feit,wat ga je gebruiken als brandstof om dat water tot stoom te verhitten...
Plus, zulke procedés zijn nogal slijtgevoelig voor de installatie zélf,of zullen we ineens er een waterbehandelingcentrale op monteren...
Dat gaat vast een grote auto worden men weinig plaats binnenin...

Ik las net in die link van Flanel dat ze keramische lagers en dergelijke gebruiken (juist voor slijtvastheid).

Dat is een erg dure wagen ;)

Svennies 14 mei 2009 22:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 4105058)
Ik las net in die link van Flanel dat ze keramische lagers en dergelijke gebruiken (juist voor slijtvastheid).

Dat is een erg dure wagen ;)

Inderdaad, en zuurstof in water plus de nodige mineraaltjes laten hun schade ook na in de drukketel zelf ...

Sta je daar met je dure keramische lagers en een lekke ketel of opengescheurde leiding...

Of gaan ze ineens alles keramisch maken,onbetaalbaar dan...;-)

En blijft dan nog altijd het feit,met welke brandstof wordt het water verhit....

Terug naar die goeie oude tijd waarin optrekken gelijk stond aan een gigantische rookpluim......

Goed voor het millieu dus...8O


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be