Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijpolitiek en stromingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Verschillen tussen N-VA en Vlaams Belang? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=123275)

T.Sarens 15 mei 2009 18:06

Verschillen tussen N-VA en Vlaams Belang?

Ik weet het, ik waag mij nu op glad ijs, maar ik zit met een belangrijke vraag.
Waarin verschillen de rechtse Vlaams-nationalistische partijen N-VA en VB nu fundamenteel van standpunt(en)?

De Garde 15 mei 2009 20:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door T.Sarens (Bericht 4106260)
Waarin verschillen de rechtse Vlaams-nationalistische partijen N-VA en VB nu fundamenteel van standpunt(en)?

Op vlak van staatsvorming is het einddoel gelijk maar het is de weg er naar die serieus verschilt: N-VA gelooft in gelijdelijkheid, het Vlaams Belang gelooft niet meer in staatshervormingen binnen de Belgische context.

Qua nationalisme is de N-VA ook 'burgerlijker', waarbij taal sterk domineert. Bij het Vlaams Belang is het 'etnischer': er is meer nodig dan taal alleen.

Ethisch is het Vlaams Belang conservatiever dan de N-VA.

Op vlak van Europa is het Vlaams Belang kritischer tegenover de EU.

Pietje 16 mei 2009 09:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door T.Sarens (Bericht 4106260)

N-VA is een beschaafde Vlaamsnationalistische partij. Wat niet betekent dat ik er ooit voor zou stemmen, want als het van De Wever afhangt, wordt Vlaanderen een soort "Beieren aan de Noordzee" (oer-conservatief, dus) ; en daar bedank ik feestelijk voor. 8-)

born2bewild 16 mei 2009 09:19

en nu dreigen met emigreren
:lol::lol:

(hou me tegen of ik spring)

Raf 16 mei 2009 09:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild (Bericht 4106855)
en nu dreigen met emigreren

Da's toch nog altijd beter dan faken dat je in de VS woont.

giserke 16 mei 2009 09:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pietje (Bericht 4106850)
N-VA is een beschaafde Vlaamsnationalistische partij. Wat niet betekent dat ik er ooit voor zou stemmen, want als het van De Wever afhangt, wordt Vlaanderen een soort "Beieren aan de Noordzee" (oer-conservatief, dus) ; en daar bedank ik feestelijk voor. 8-)

Dikke zever in pakskes. Je stoelt je weer op het kudde denken van de links rechts tegenstelling.

Je moet echt eens lezen wat BDW bedoeld met conservatief. Met conservatief bedoeld hij dat de mens niet maakbaar is, zoals veel mei 68-tigers orakelen. Voor BDW is de maatschappij organisch. Dit wil zeggen dat evolutie op een natuurlijke manier gebeurt, en niet op een gedwongen kunstmatige manier zoals veel zelfverklaarde "progressieven" in de praktijk doen.

Laat culturen op zichzelf evolueren. Het is niet nodig om dwangmatig dit te gaan doen.

Voor de rest is er buiten separatisme, weinig gelijkenis met het VB.

born2bewild 16 mei 2009 10:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 4106864)
Da's toch nog altijd beter dan faken dat je in de VS woont.

dat klopt.

enfin wat gij "beter" noemt....even zielig

Raf 16 mei 2009 10:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild (Bericht 4106885)
dat klopt.

enfin wat gij "beter" noemt....even zielig

Veel zieliger zelfs. Maar goed, ik ben al blij dat je het eens niet probeert te ontkennen.

Pietje 16 mei 2009 10:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 4106892)
Veel zieliger zelfs. Maar goed, ik ben al blij dat je het eens niet probeert te ontkennen.

Alsof er ook maar iemand echt geloofd heeft dat "hij" in de VS woont. 8-)

Pietje 16 mei 2009 10:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 4106871)
Dikke zever in pakskes. Je stoelt je weer op het kudde denken van de links rechts tegenstelling.

Je moet echt eens lezen wat BDW bedoeld met conservatief. Met conservatief bedoeld hij dat de mens niet maakbaar is, zoals veel mei 68-tigers orakelen. Voor BDW is de maatschappij organisch. Dit wil zeggen dat evolutie op een natuurlijke manier gebeurt, en niet op een gedwongen kunstmatige manier zoals veel zelfverklaarde "progressieven" in de praktijk doen.

Laat culturen op zichzelf evolueren. Het is niet nodig om dwangmatig dit te gaan doen.

Voor de rest is er buiten separatisme, weinig gelijkenis met het VB.

Jij bent N-VA militant, logisch dus dat je BDW zijn standpunten verdedigt.

Raf 16 mei 2009 10:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pietje (Bericht 4106896)
Alsof er ook maar iemand echt geloofd heeft dat "hij" in de VS woont. 8-)

Wij, oudgedienden natuurlijk niet. Maar nieuwe forummers (zijn die er nog, of zijn er tegenwoordig alleen nog reïncarnaties van bannelingen?) zouden wel eens kunnen misleid worden.

born2bewild 16 mei 2009 10:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 4106919)
Wij, oudgedienden natuurlijk niet....

:lol::lol::lol:

janssens en jansen

Pietje 16 mei 2009 11:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 4106919)
Wij, oudgedienden natuurlijk niet. Maar nieuwe forummers (zijn die er nog, of zijn er tegenwoordig alleen nog reïncarnaties van bannelingen?) zouden wel eens kunnen misleid worden.

Hoe wanhopig en zielig moet je wel niet zijn om te veinzen dat je in de USA woont, enkel en alleen om de aandacht te trekken ??? :?

Pelgrim 16 mei 2009 11:24

Het klopt wel dat ze in essentie niet verschillen. Geen van beide partijen stelt het bestaande sociaal-economische en politieke systeem fundamenteel in vraag.

Raf 16 mei 2009 11:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pietje (Bericht 4106960)
Hoe wanhopig en zielig moet je wel niet zijn om te veinzen dat je in de USA woont, enkel en alleen om de aandacht te trekken ??? :?

Er waart hier nog zo eentje rond. Die doet alsof ie moslim is. :lol:

Jaani_Dushman 16 mei 2009 11:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pietje (Bericht 4106899)

Zou je niet ingaan op zijn argumenten, in plaats van opnieuw op de man te spelen?
Enfin, 't is maar een idee...

Nestor Burma 16 mei 2009 12:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 4106977)
Het klopt wel dat ze in essentie niet verschillen. Geen van beide partijen stelt het bestaande sociaal-economische en politieke systeem fundamenteel in vraag.

Inderdaad! Daar gaat het om.

Nestor Burma 16 mei 2009 12:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Garde (Bericht 4106428)
Op vlak van staatsvorming is het einddoel gelijk maar het is de weg er naar die serieus verschilt: N-VA gelooft in gelijdelijkheid, het Vlaams Belang gelooft niet meer in staatshervormingen binnen de Belgische context.

De Belgische staat is alleen nog een kadaver dat vanuit Parijs en Bankfurt wordt bestuurd. Waarom hebben N-VA of VB daar zo weinig over te vertellen?

Citaat:

Qua nationalisme is de N-VA ook 'burgerlijker', waarbij taal sterk domineert. Bij het Vlaams Belang is het 'etnischer': er is meer nodig dan taal alleen.
Wat is het verschil tussen hun integratie en uw assimilatie dan?

Citaat:

Vertaalt zich dat dan ook in de persoonlijke levensstijl?
Citaat:

Concreet?

"Europa" is een interne markt met op de koop toe amper buitengrenzen (regionale vrijhandel in een mondiale context).

Soft, light, euro-sceptisch, euro-kritisch, enz. is praat voor de vaak van een parasitaire politieke klasse. Vrijhandel is vrijhandel, Europees of anders, Vlaams of Belgisch zal het in elk geval NOOIT zijn.

T.Sarens 16 mei 2009 18:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Garde (Bericht 4106428)

Wat bedoelt u hiermee? Met die taal?

born2bewild 16 mei 2009 19:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pietje (Bericht 4106899)

jij bent vakbond militant. Logisch dus dat je corruptie door dik en dun verdedigt.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be