![]() |
Tot welke kaste behoort u?
Geachte forummer,
Bovenaan vindt u een overzichtje van de vier mogelijke kastes. Vooraleer u antwoordt, gelieve onderstaande twee berichten goed door te lezen. Gelieve het volgende te doen: kruis boven aan van welke kaste u volgens uzelf lid bent (graag eerlijke, serieuze inschatting, er wordt hier niet gediscrimineerd noch neergekeken), en gelieve onderaan toe te lichten waarom u ervoor hebt gekozen. U ziet telkens dat er per kaste twee opties zijn. De vraag is: voelt u dat uw beroep dat u nu uitoefent overeenkomst met uw kaste? Bijvoorbeeld, als u door geldwens een universitair diploma hebt verkregen, maar liefst van al zou u gewoon met een rietje tussen je tanden en een panfluitje schapen telen, kruist u aan dat uw kaste niet overeenkomt met uw beroep. |
Overigens: gelieve op te merken dat dit niet gaat over wie boven wie staat en wie superieur is. Dit betreft enkel uw roeping tot bepaalde taken, en uw capaciteit om deze taken volledig te kunnen vervullen.
Uw afkomst, sociale status of geldhoeveelheid speelt geen enkele rol bij het invullen dezer lijst. Dit is immers geen vraag over je stand of je sociale klasse, maar enkel om je innerlijke geschiktheid voor een bepaalde taak. |
Arbeiderskaste (boer, arbeider, visser) en mijn beroep komt niet overeen met mijn kaste.
Ik ben niet zo vertrouwd met het Indische kastenstelsel maar in de westerse wereld van vijftig jaar geleden zou ik een zeer goede priester geweest zijn. |
Citaat:
|
In feite is dit ook een moeilijke vragenlijst om te maken, aangezien mensen snel denken aan hun sociale klasse of hun opleiding, wat uiteraard weinig te maken heeft met je kaste.
Ook zou ik een relatie kunnen onderzoeken tussen sociale stand en kastes, om te zien hoeveel er onterecht in een bepaald milieu komen. |
Citaat:
Ik voel mij echter niet alsof ik behoor tot de arbeidersklasse en heb weinig gemeen met de meeste mensen die daar wel toe behoren. Het soort werk stoot mij ook af. Ik zie mezelf niet gelukkig zijn terwijl ik werk in een fabriek. |
Citaat:
Nuja, jij bent dus iemand die niet in zijn eigen kaste is geboren. |
Wat is dan juist het verschil tussen een kaste en een sociale klasse?
|
Citaat:
Een klasse is voornamelijk materieel, dus. Jean-Marie Pfaff bijvoorbeeld is een omhooggevallen boer, maar hij behoort wel tot een zeer hoge klasse. Een kaste wordt gedefinieerd (alvast in de vroege periode en in de idealiseringen, nadien werd het een feodale orde daar in India) volgens de innerlijke roeping, de capaciteiten en de wil om een taak te doen. |
Ik had dus eigenlijk dit moeten aanduiden?
Citaat:
|
Citaat:
|
Krijgskaste of priesterskaste, de grens is vaag bij mij.
|
Citaat:
Ik heb dat eens voor mezelf berekend en blijkbaar behoor ik tot de krijgerskaste. Hou je hart dus maar al vast voor het moment dat het (nood-)lot toeslaat en ik plots in de politiek stap. :-P |
als een vis in het water
|
Ik zit in drie van je vier kastes (de eerste drie) en voel me in elk ervan thuis. Wat nu?
|
Krijgerskaste en mijn beroep zit er min of meer in.
|
Citaat:
|
Citaat:
![]() |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:43. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be