![]() |
files en verspilling van mobiliteit
Beste Bart,
de enige oorzaak van de files is de slechte bezetting van de auto's. In de file zie je zeer veel auto's en heel weinig mensen. De wegeninfrastructuur wordt gewoon bijzonder slecht benut en dit heeft ecologische en economische schade tot gevolg. groene partijen en aktiegroepen focussen enkel op meer openbaar vervoer. Waarom wordt niet nagedacht over het stimuleren van het samenrijden met de wagen, voor het milieu is het net hetzelfde of men zijn wagen laat staan om met de trein te rijden als om met iemand anders mee te rijden. Ik heb het hier niet over het ingewikkelde carpoolen waarbij elke rit moet zijn afgesproken, maar over een beleid dat samenrijden stimuleert, altijd en overal iedereen met iedereen. het resultaat hiervan is gratis vervoer voor iedereen. Je kan er over lezen op www.gratisvervoer.blogspot.com Bij de internetwedstrijd voor ecologische ideeën www.denkmee.be won dit idee 5000 € , de juryvoorzitter was professor Vermeersch, dus zo stom kan dit idee niet zijn. Van groen kreeg ik nochtans nog steeds geen reaktie. vriendelijke groeten, Lieven |
Citaat:
|
Interessant idee. Alleen gaan er overal waar geen bussen stoppen speciale stroken ofzo moeten voorzien worden want als je enkel aan rode lichten gaat kunnen instappen gaat dat toch niet goed komen vrees ik. Als je zomaar overal aan elk kruispunt gaat auto's laten stoppen om te vragen naar waar ze rijden breekt er burgeroorlogverkeersaggressie uit.
Ik ben eerder voorstander van een deftig fietsnet, 20 km doe je zonder zweten op een half uur als je niet constant voor lichten en op en af trottoirs moet en aan de huidige generatie fietsen kan nog veel verbeterd worden. Meteen ook beter voor de volksgezondheid. Moest de NMBS op elke wagon plaats voorzien voor een fiets of 5 tot tien geraak je overal binnen aanvaardbare tijd. Nu is de trein niet deftig combineerbaar met de trein, te weinig tijd om in te stappen en steevast sta je aan de verkeerde kant van de trein. |
Heel leuk idee! Misschien eerst eens in de praktijk uittesten vooraleer op grote schaal te doen? Want ik kan me best wel voorstellen dat met een vreemde in de auto meerijden op sommige plaatsen of tijdstippen minder veilig lijkt dan andere.
|
Komt dat in feite niet neer op georganiseerd liften? Een soort van taxistop-systeem, maar dan zonder voorafgaande afspraken?
Het lijkt me in elk geval wel een interessant idee! |
Blijft natuurlijk het lawaai en de vervuiling, alleen een beetje minder, efkens.
|
allen bedankt voor de reakties, lees toch maar eens het hele dosieer op mijn blog en dan zal duidelijk worden dat dit systeem veilig kan werken met al bestaande systemen.
Infrastructuurwerken zijn hier ook niet voor nodig, en aangezien de meeste mensen dagelijks in het woon-werk verkeer dezelfde verplaatsingen doen zal je na heel korte tijd precies weten met wie je zo allemaal kan meerijden. groeten, Lieven |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:14. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be