Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Dialecten......... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=123621)

Pietje 22 mei 2009 16:19

Dialecten.........

Sommigen houden ervan, anderen dan weer niet. Welke dialecten kunnen je bekoren, en welke vind je dan weer (te plat en) niet om aan te horen ?? 8-)

IronChef 22 mei 2009 16:23

De meeste dialecten uit Nederland vind ik echt verschrikkelijk.

Dat gerochel dat men daar uitstoot wanneer ze trachten de "g" uit te spreken doet iedere keer opnieuw mijn nekhaar overeind staan.

Geert C 22 mei 2009 16:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pietje (Bericht 4117549)
Welke dialecten kunnen je bekoren

Het Brussels.

Citaat:

welke vind je dan weer (te plat en) niet om aan te horen ?? 8-)
Het Antwaarps.

Mitgard 22 mei 2009 16:28

die limburgse dialecten zijn echt verschrikkelijk.

gelukkig sterven ze uit.

roger verhiest 22 mei 2009 16:31

Geef mij maar Plattduits o.a; Hamburgs) en de heerlijke uitspraak van het Esperanto door
engelsen. Het Texaans Engels is vreselijk & het Arendonks nogal moeilijk.. Wegens het aanstaande huwelijk van mijn jongste met een inwoonster uit Mol, moet ik me in het onversneden Kempisch bekwamen - ongelukkigerwijze is zijn aanstaande schoonmoeder een lerares Nederlands.. die haar taal is daardoor nogal danig "opgekuist".. alhoewel het taaltje heeft nogal wat onverwachte woorden...

moser 22 mei 2009 16:37

Citaat:

Sommigen houden ervan, anderen dan weer niet. Welke dialecten kunnen je bekoren, en welke vind je dan weer (te plat en) niet om aan te horen ?? 8-)

West-Vlaams is veruit het mooiste!

Andro 22 mei 2009 16:44

Citaat:

Sommigen houden ervan, anderen dan weer niet. Welke dialecten kunnen je bekoren,

Brussels de toêl van 't plezeer évidemment. ;-)

Ik zaain in Brussel geboure, en Brussels (Marollien) es maan mooier*toêl. Brussel eit 'n gruut erreur gedoên. Brussel ei zaan toêl wille pietineire, nog straffer: expulseire! Brussel ei zaan zeel wille verkuupe. As waaile naa tolereire dat ons aa toêl stërft, dèn spaave men op d'humiliations da générations Brussels klaai volk gesubiseid eit, allien oemda z'uilen aaige toêl klapte. Da ze mo ni uure da me van Muilebeik komme!! Zonder zen aa toêl es Brussel Brussel ne mi, geluuf ma mo! Mo tès ni douveu da wons gon loute goun zenne.

Citaat:

en welke vind je dan weer (te plat en) niet om aan te horen ?? 8-)
Limburgs!

Nelle 22 mei 2009 16:47

het west-Vlaams en het kempisch vind ik mooi, en het Gents en het Antwerps vind ik het lelijkst :-D

Zwartengeel 22 mei 2009 16:51

Citaat:

Welke dialecten kunnen je bekoren

Het Gensch.

Citaat:

en welke vind je dan weer (te plat en) niet om aan te horen ?? 8-)
Het Oilsjters.

Zwartengeel 22 mei 2009 17:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nelle (Bericht 4117584)
het Gents en het Antwerps vind ik het lelijkst :-D

Gaan we eens samen wat afleveringen van 'De Kolderbrigade' zien? ;-)

Hertog van Gelre 22 mei 2009 17:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IronChef (Bericht 4117551)
Dat gerochel dat men daar uitstoot wanneer ze trachten de "g" uit te spreken doet iedere keer opnieuw mijn nekhaar overeind staan.

Zo hoort het, wijsneus.

Jazeker 22 mei 2009 17:09

Meest lelijke: Leuvens

Zwartengeel 22 mei 2009 17:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 4117602)
Meest lelijke: Leuvens

Het heeft in zijn bekendste spreker dan ook een uithangbord om alles behalve 'U' tegen te zeggen. ;-)

Burkide 22 mei 2009 17:11

Mooiste (behalve die van bij ons, dat spreekt): Gents, bepaalde vormen van West-Vlaams (vraag me niet de welke). Ook het Picardisch van bij Doornik en het Wallo-Picardisch heeft iets charmants. Boven de Moerdijk kan het deftige-oudere-heren-uit-Haarlem-Nederlands me wel charmeren, en in m'n zwakkere momenten voel ik wel iets voor het Mokums.

Lelijkste: ik twijfel tussen Aantwaarps en het Kempisch zoals je verwacht dat het bij Tom Boonen thuis gesproken zou worden. Ik zal uiteindelijk maar dat laatste tot lelijkse dialect (en accent) uitroepen, aangezien ik toch minstens één iemand ken uit wier mond het Antwerps me kan bekoren.

Hertog van Gelre 22 mei 2009 17:16

Twents, zoals Ilse het spreekt:
http://www.youtube.com/watch?v=5Srphz-MeRM

IronChef 22 mei 2009 17:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre (Bericht 4117598)
Zo hoort het, wijsneus.

In het noordelijke deel van het Nederlandse taalgebied wel ja.

Hier in het zuidelijke deel behouden we graag het verschil tussen een stemloze en stemhebbende "g".

Pietje 22 mei 2009 17:20

Leuk : Brussels, Antwerps en sommige West-Vlaamse dialecten, zoals de streek rond Brugge.

Minder leuk : Leuvens en sommige Limburgse dialecten zoals de streek rond Tongeren en Maaseik (zo goed als onverstaanbaar)

Ronduit verschrikkelijk : Aalst, Mechelen, Kortrijk en het Kempens rond Westerlo, Mol en Geel.

Nelle 22 mei 2009 17:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 4117594)
Gaan we eens samen wat afleveringen van 'De Kolderbrigade' zien? ;-)

:? ik herinner mij het programma wel nog, maar in welk dialect spreken ze misschien?

Of wil je gewoon met mij naar TV kijken? :-P

Hertog van Gelre 22 mei 2009 17:27

http://www.youtube.com/watch?v=CCHyT...eature=related
http://www.youtube.com/watch?v=PEH39...eature=related

Zwartengeel 22 mei 2009 17:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nelle (Bericht 4117615)
:? ik herinner mij het programma wel nog, maar in welk dialect spreken ze misschien?

Romain De Coninck en Ivonne Delcour in het Gensch, Gaston en Leo in het Aantwaarps. ;-)

Citaat:

Of wil je gewoon met mij naar TV kijken? :-P
Daar zit natuurlijk ook wat in. :-D

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be