Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Waarom waren de beesten vroeger zo groot??? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=123675)

Graziëlla 23 mei 2009 14:05

Waarom waren de beesten vroeger zo groot???

Ik vraag mij nog altijd af waarom de beesten vroeger zo groot waren?
Ik bedoel dan de dinosauriers, waarom waren die eigenlijk zo groot?
Is daar een verklaring voor?

Mijn man gelooft zelfs niet dat dat vroeger bestond, die dinosauriers, en ik in het begin eigenlijk ook niet, maar mijn dochter en kleindochter hebben me weten te overtuigen dat dit toch bestaan heeft.

Volgens mijn man is dat allemaal commerce! Is dat allemaal uitgevonden om de mensen het geld uit de beurzen te slaan!! En dat is nog niet zo gek, zo geloofde ik ook vroeger.
Ik denk dan in de tijd dat de eerste dinofilm jurassicpark in de cinema kwam. Het was een echte hype.
Rond die tijd waren de kleinkinderen heel klein, en als knuffel kregen ze vele van die pluchen dino's. Ik heb mij daar aan geergerd!

Maar als je wat verder denkt, dan is dit nogal dom om speciaal van die grote reuzebeenderen te maken, ze in de grond te stoppen, en even later weer uitdelven en doen alsof het een uitgesorven beest is.

En dit fenomeen, het vinden van die reuzebeenderen bestaat al zo lang, en gebeurd overal.

Maar wat ik niet geloof is: hoe kan men weten aan de hand van die beenderen dat die beesten zulke huid of schubben hadden? zulke veren? Dat ze die kleuren hadden? Hoe weten ze dat het een vleeseter was? Dat de ene de baas over de andere was?

Dat geloof ik allemaal niet, dat is allemaal fantasie!

Maar ik geloof wel dat die beesten zo groot waren, anders waren de botten niet zo groot natuurlijk!

Maar mijn vraag blijft, en ik zou daar graag een antwoord op hebben:

WAAROM WAREN DE BEESTEN VROEGER ZO GROOT???

HAMC 23 mei 2009 14:08

"Waarom?" is de verkeerde vraag, de juiste vraag is "hoe?".

Dronkoers 23 mei 2009 14:12

Toen was de wereld ook kleiner eh, dus leken ze gewoon groot ;-)

IronChef 23 mei 2009 14:41

Dat komt omdat de aarde vroeger plat was.

Hierdoor had de aarde een kleinere zwaartekracht en moesten de dieren groot en zwaar zijn om niet weg te zweven.

roger verhiest 23 mei 2009 14:45

Omdat ze trager waren, ze moesten genoeg hebben aan één beest vangen om de maand of zo om genoeg te eten te hebben (wat de carnivoren betreft).

Voor de herbivofren geldt hetzelfde (ongeveer) de planten waren ook groter. Waar de klein koeikes van nu een heel grasveld moeten opsmikkelen, konden die beestjes toekomen met één fameus groot stuk fruit of zo...

From_Vlaanderen 23 mei 2009 14:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IronChef (Bericht 4119032)

Hierdoor had de aarde een kleinere zwaartekracht en moesten de dieren groot en zwaar zijn om niet weg te zweven.

Vandaar dat de vliegen vlogen.

Andro 23 mei 2009 14:47

Meer zuurstof.

From_Vlaanderen 23 mei 2009 14:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Andro (Bericht 4119049)
Meer zuurstof.

Ah ja, der was meer groen.

roger verhiest 23 mei 2009 15:08

ER waren minder beesten, dus hadden ze meer plaats om groot te zijn...

From_Vlaanderen 23 mei 2009 15:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest (Bericht 4119094)
ER waren minder beesten, dus hadden ze meer plaats om groot te zijn...

Azië was nog niet ontdekt, want daar zijn ze kleiner.

Knipp 23 mei 2009 15:18

poor-quality food in an arid environment promotes the evolution of giant herbivores

beste vriend 23 mei 2009 15:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Graziëlla (Bericht 4118952)

Mijn man gelooft zelfs niet dat dat vroeger bestond, die dinosauriers, en ik in het begin eigenlijk ook niet, maar mijn dochter en kleindochter hebben me weten te overtuigen dat dit toch bestaan heeft.

Volgens mijn man is dat allemaal commerce! Is dat allemaal uitgevonden om de mensen het geld uit de beurzen te slaan!! En dat is nog niet zo gek, zo geloofde ik ook vroeger.
Ik denk dan in de tijd dat de eerste dinofilm jurassicpark in de cinema kwam. Het was een echte hype.
Rond die tijd waren de kleinkinderen heel klein, en als knuffel kregen ze vele van die pluchen dino's. Ik heb mij daar aan geergerd!

Maar als je wat verder denkt, dan is dit nogal dom om speciaal van die grote reuzebeenderen te maken, ze in de grond te stoppen, en even later weer uitdelven en doen alsof het een uitgesorven beest is.

En dit fenomeen, het vinden van die reuzebeenderen bestaat al zo lang, en gebeurd overal.

Maar wat ik niet geloof is: hoe kan men weten aan de hand van die beenderen dat die beesten zulke huid of schubben hadden? zulke veren? Dat ze die kleuren hadden? Hoe weten ze dat het een vleeseter was? Dat de ene de baas over de andere was?

Maar ik geloof wel dat die beesten zo groot waren, anders waren de botten niet zo groot natuurlijk!

Vroeger was er minder volk op aarde, dus meer te eten. Die beesten waren heel de dag bezig met eten, en daarom werden ze zo groot.:-)

duveltje382 23 mei 2009 15:35

Omdat de prooien ook erg groot waren,nu is dat anders

beste vriend 23 mei 2009 15:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IronChef (Bericht 4119032)

En als al die grote dieren gestorven zijn van te veel te eten, moesten die begraven worden door de andere dieren, en omdat die zo groot en zo dik waren, is de aarde na een tijd opgezwollen, en sindsdien is de aarde rond, en niet meer plat zoals de Lieve Heer ze in het begin geschapen had.

L. J. Brutus 23 mei 2009 15:37

God had een rekenfoutje gemaakt. Weet je, Pythagoras en zo waren er nog niet om de wiskunde te perfectioneren.

Jazeker 23 mei 2009 15:44

Citaat:

Evolutie en dan te groot geworden waardoor ze uitstierven. Ieder boekje qua geschiedenis kan je dat vertellen.

liberalist_NL 23 mei 2009 15:55

Citaat:

Evolutie. Als het ene beestje sterker wordt, past de andere soort zich ook aan -weliswaar passief - via natuurlijke selectie. Alles wordt groter en sterker, en bruter. Toen door een of andere natuurramp de dino's weggevaagd waren gebeurde de evolutie weer van voren af aan. Van klein en simpel tot groot en complex.

Firestone 23 mei 2009 16:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 4119191)
Evolutie. Als het ene beestje sterker wordt, past de andere soort zich ook aan -weliswaar passief - via natuurlijke selectie. Alles wordt groter en sterker, en bruter. Toen door een of andere natuurramp de dino's weggevaagd waren gebeurde de evolutie weer van voren af aan. Van klein en simpel tot groot en complex.

Dat is het zo ongeveer.

Het klopt overigens niet dat "de beesten vroeger zo groot waren", enkel dat in de loop van de evolutie nu en dan grote dieren zijn geëvolueerd.

Hier een korte uitleg.

Op zich wel een leuke vraag ...

Knipp 23 mei 2009 16:09

Citaat:

Alles wordt groter en sterker, en bruter.
Niet mee eens, met die alles-groter-bruter-sterker theorie !
Er waren ook kleine dino's !

duveltje382 23 mei 2009 16:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Firestone (Bericht 4119211)
Dat is het zo ongeveer.

Het klopt overigens niet dat "de beesten vroeger zo groot waren", enkel dat in de loop van de evolutie nu en dan grote dieren zijn geëvolueerd.

Hier een korte uitleg.

Op zich wel een leuke vraag ...

ps. achtereen ga je Uw onderschrift moeten wijzigen,ik verlaat namelijk het forum volgende maand ;)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be