Jazeker |
25 mei 2009 19:54 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot
(Bericht 4123450)
Ik lees eigenlijk bijna geen Vlaamse schrijvers, of het zou al stom toeval moeten zijn.
|
Tja... als je het groots schrijverspotentieel van een regio met 6 miljoen inwoners vergelijkt met het potentieel van de andere 7 miljard niet-Vlamingen op aarde, dan lijkt het me wel logisch dat er wat meer niet-Vlaamse meesterwerkjes zijn, nietwaar?
En ergens is het ook zo dat hier nogal wat "grote Vlaamse schrijvers" enkel worden geëerd omdat ze in een "ons-kent-ons" circuit zitten dat heel klein is en nauw verbonden met het evenzeer kleinschalige clubje van de locale media. Het was bijvoorbeeld aandoenlijk om zien hoe zo'n 15 jaar bij iedere Nobel prijsuitreiking onze media het dagenlang over niets anders hadden dan Hugo Claus. Hoe het land door politici en media wekenlang in diepe rouw werd gestoken. Hoe al die camerageile "ons-kent-ons" figuren die jankend in het stof kropen bij de begrafenis daarna bij de vraag of ze "Het verdriet van België" hadden gelezen, in het beste geval toegaven dat ze het na 50 bladzijden weer hadden weggelegd.
Ik zal niet gezegd hebben dat we geen goede Vlaamse schrijvers hebben. Daarvoor ken ik er trouwens te weinig van omdat als ik lees, het ofwel non-fictie is ofwel qua fictie gewoon een lekkere turn-pager zoals de meeste boeken van Stephen King die sneller schrijft dan ik kan lezen, maar die me wel ontspanning en eerlijk gezegd voor het genre ook nog kwaliteit levert.
Als ik in bed kruip en mijn ogen wat wil vermoeien om rust te vinden en makkelijker in slaap te vallen, dan ga ik absoluut geen filosofische of overdreven met de borst vooruit uitgestalde erudiete boeken lezen (die laatste categorie is zeker een handelsmerk van Umberto Eco van wie ik - ik geef dat gerust toe - vooral het populaire De naam van de Roos kan genieten).
Misschien kunnen medemensen me hier eens een goed boek van een Vlaams auteur aanraden. Want voor mij is ontspannende - maar liefst wel onderhoudende en ook wel humoristische maar soms evenzeer bittere - fictie een must. De HHGTTG-serie van Douglas Adams (alle 5 delen waarvan de 4de het zwakke broertje was) staan in mijn boekenrek en natuurlijk de boeken van Colin Dexter (sommige in het Engels omdat ik vind dat dat zo hoort bij Colin) van zijn "Inspector Morse serie", waarvan ik ook een DVD-box heb met 11 films.
|