Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Godverdomse dagen op een godverdomse bol (https://forum.politics.be/showthread.php?t=123752)

Knipp 25 mei 2009 18:59

Godverdomse dagen op een godverdomse bol

Is het echt zo'n slecht boek ?
Heb enkel de recensie in Knack gelezen, en die was verschrikkelijk negatief.

Iemand het boek al gelezen ?

Of 'de helaasheid' ?

laurensje 25 mei 2009 19:03

De 'helaasheid' is wel een zeer onderhoudend boek. Leest vlot, is kort en grappig. Dat maakt het ideale vakantielectuur, vind ik.

"Godverdomse" heb ik nog niet gelezen, echter " Mevrouw Veronica daalt de heuvel af" ,ook van Verhulst, is een aanradertje.

Mitgard 25 mei 2009 19:11

ik vind dat die verhulst nen air heeft van '...inderdaad, IK BEN DE PRINS DER LETTEREN, en dus...'

Den Duisteren Duikboot 25 mei 2009 19:28

Ik lees eigenlijk bijna geen Vlaamse schrijvers, of het zou al stom toeval moeten zijn.

IronChef 25 mei 2009 19:52

Ik heb het geprobeerd er iets van te vinden maar het liet me volstrekt koud.

Jazeker 25 mei 2009 19:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 4123450)
Ik lees eigenlijk bijna geen Vlaamse schrijvers, of het zou al stom toeval moeten zijn.

Tja... als je het groots schrijverspotentieel van een regio met 6 miljoen inwoners vergelijkt met het potentieel van de andere 7 miljard niet-Vlamingen op aarde, dan lijkt het me wel logisch dat er wat meer niet-Vlaamse meesterwerkjes zijn, nietwaar?

En ergens is het ook zo dat hier nogal wat "grote Vlaamse schrijvers" enkel worden geëerd omdat ze in een "ons-kent-ons" circuit zitten dat heel klein is en nauw verbonden met het evenzeer kleinschalige clubje van de locale media. Het was bijvoorbeeld aandoenlijk om zien hoe zo'n 15 jaar bij iedere Nobel prijsuitreiking onze media het dagenlang over niets anders hadden dan Hugo Claus. Hoe het land door politici en media wekenlang in diepe rouw werd gestoken. Hoe al die camerageile "ons-kent-ons" figuren die jankend in het stof kropen bij de begrafenis daarna bij de vraag of ze "Het verdriet van België" hadden gelezen, in het beste geval toegaven dat ze het na 50 bladzijden weer hadden weggelegd.

Ik zal niet gezegd hebben dat we geen goede Vlaamse schrijvers hebben. Daarvoor ken ik er trouwens te weinig van omdat als ik lees, het ofwel non-fictie is ofwel qua fictie gewoon een lekkere turn-pager zoals de meeste boeken van Stephen King die sneller schrijft dan ik kan lezen, maar die me wel ontspanning en eerlijk gezegd voor het genre ook nog kwaliteit levert.

Als ik in bed kruip en mijn ogen wat wil vermoeien om rust te vinden en makkelijker in slaap te vallen, dan ga ik absoluut geen filosofische of overdreven met de borst vooruit uitgestalde erudiete boeken lezen (die laatste categorie is zeker een handelsmerk van Umberto Eco van wie ik - ik geef dat gerust toe - vooral het populaire De naam van de Roos kan genieten).

Misschien kunnen medemensen me hier eens een goed boek van een Vlaams auteur aanraden. Want voor mij is ontspannende - maar liefst wel onderhoudende en ook wel humoristische maar soms evenzeer bittere - fictie een must. De HHGTTG-serie van Douglas Adams (alle 5 delen waarvan de 4de het zwakke broertje was) staan in mijn boekenrek en natuurlijk de boeken van Colin Dexter (sommige in het Engels omdat ik vind dat dat zo hoort bij Colin) van zijn "Inspector Morse serie", waarvan ik ook een DVD-box heb met 11 films.

Den Duisteren Duikboot 25 mei 2009 20:12

Mijn 5 Vlaamse favorieten:

1. Kartonnen dozen - Tom Lanoye

Sindsdien heeft hij alleen maar bocht geschreven, maar Kartonnen Dozen was in mijn jonge jaren toch een gekoesterd boekje. Waarschijnlijk speelde de herkenbaarheid van sommige gebeurtenissen ook wel mee.

2. Soap - Paul Mennes

"Het leven is mooi, maar het duurt zo lang". Ik vraag me af of ik er vandaag nog steeds van zou genieten, maar geestiger en puntiger heb ik geen Vlaamse auteur weten wezen. Ga ik ooit nog eens herlezen, denk ik.

3. Klinkaart - Piet van Aken

Iets uit mijn middelbareschooltijd. Maakte toen enige indruk op mij, maar ik herinner me er nog maar weinig van. Een beetje een vergeten Vlaamse klassieker, lijkt me, ondergesneeuwd door "the usual suspects".

4. Uitvaren - Pascal de Duve

Een Franstalige Vlaming die ijverig filosofeert over liefde en vergankelijkheid. Ik herinner mij dat de thematiek mij wat afschrikte (aids toen het nog gegarandeerd dodelijk was), maar het greep me wel aan.

5. God in Vlaanderen - Astère Michel D'Hondt

Vermakelijk boekje van een openlijk pedofiele schrijver, met het guitige knaapje Tim in de rol van erotisch wonderdier. D'Hondt kreeg er de Arkprijs voor het Vrije Woord voor. Aardig, maar niet onvergetelijk.

Uh-Huh 25 mei 2009 20:24

Het enige Vlaamse boek dat ik bij mijn wete ooit heb gelezen is "Los" van Tom Naegels. Ik vond het toen wel goed, denk ik.

Dronkoers 25 mei 2009 22:03

Ik lees geen boeken

Mitgard 25 mei 2009 22:13

ik drink geen bier.

Dronkoers 25 mei 2009 22:14

Ik hou niet van reizen

Mitgard 25 mei 2009 22:18

reizen houdt niet van mij.

HAMC 25 mei 2009 22:19

Ik drink soms bier terwijl ik boeken lees.

Dronkoers 25 mei 2009 22:19

Da lijkt me nie echt een probleem

HAMC 25 mei 2009 22:20

En soms drink ik bier terwijl ik boeken lees terwijl ik reis.

Mitgard 25 mei 2009 22:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 4123785)
Ik drink soms bier terwijl ik boeken lees.

ik vind dat marginaal.

Voltian 25 mei 2009 22:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knipp (Bericht 4123391)
Is het echt zo'n slecht boek ?
Heb enkel de recensie in Knack gelezen, en die was verschrikkelijk negatief.

Iemand het boek al gelezen ?

Of 'de helaasheid' ?

de helaasheid der dingen is wel ok; godverdomse dagen heb ik niet gelezen maar gemengde reacties opgevangen. love-it-or-hate-it-achtig iets...

Dronkoers 25 mei 2009 22:22

Ik hou wel van marginaal

HAMC 25 mei 2009 22:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 4123791)
ik vind dat marginaal.

Vrijemeningsuiting is iets mooi toch.

Mitgard 25 mei 2009 22:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 4123795)
Vrijemeningsuiting is iets mooi toch.

ik ben voor de afschaffing van vrijemeningsuiting door een totalitair regime.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be