![]() |
Red Belgie : Taal
Sinds ik op dit forum deelneem aan diverse topics, heb ik steeds mijn “ Vlaams nationalistisch” standpunt getoetst aan de mening van andere forum gebruikers. Dank u wel daarvoor.
Nu ga ik eens de omgekeerde kant op. Om het yin yan evenwicht, omdat niet alles zwart wit is. Water en vuur kan stoom geven. De voorbije maanden heeft het topje van de communietaire ijsberg zijn deel getoond die onder water zit. En dat is behoorlijk groot. In dit topic twee standpunten schetsen In Wallonië is men van oordeel : dat het gebruik van de Franse taal overal moet kunnen in België. In Vlaanderen is men van oordeel : dat wie naar Wallonie verhuist moet Frans leren, wie naar Vlaanderen komt wonen moet Nederlands leren. Mijn vraag : hoe verzoenen we die twee ideeën met elkaar? Ik kan het antwoord raden. Ieder Belg moet tweetalig zijn. Maar als mensen reeds 20 jaar in Vlaanderen wonen en nog niet eens kunnen “ goedendag” over de lippen krijgen ………… Allez, dit topic is voor de echte Belgen. Bied een oplossing…………. |
Mensen gerust laten. Ieder het eigene.
|
Citaat:
|
Ik zou niet weten waarom die standpunten met elkaar verzoend moeten worden.
Wat is er mis met het beginsel dat ieder op eigen grondgebied doet wat hem goeddunkt? Dat is net dé grote verzuchting van de Vlamingen, dat Wallonië zich aanmatigt ons de les te komen spellen. |
Hangt er vanaf, kan men overal in België dan in het Nederlands terecht? Als dit niet zo is waarom zou men in Vlaanderen dan overal in het Frans terecht moeten kunnen? Als dit wel zo is dan eknt iedereen zowel Frans als Nederlands en dan is hier dus geen nood voor.
|
Tja het zou opgelost zijn om Belgie tweetalig te maken maar dan kun je beter ineens de gemeenschappen terug afschaffen .
Ik denk niet dat we dat kunnen verzoenen . |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En met "gerust laten" bedoel je: als die franstalige dan in Vilvoorde een milieuvergunning indient in het Frans, hem "gerust laten en hem rustig laten doen ...geen kontrole nodig .. da's enkel voor Vlamingen te pesten" Let op, ik ga niet zo ver als die Blokkers die hier zitten te roepen dat ie moet kommuniseren en moet Vlaams leren. Niemand is verplicht om een taal te leren. Maar hij of zij die hier komt wonen, moet geen bijzondere eisen stellen en moet op alle vlakken in staat zijn om te doen wat nodig is: vb. de uitnodiging om te kiezen, het belastingsformulier voor de vuilbakken van de gemeente, de vuilniskalender, .... Helemaal erover gaat het natuurlijk als die Vlaamsonkundige in de gemeenteraad wil zetelen, en daar het maar normaal vindt dat de andere verkozenen zouden voldoende Frans verstaan om rekening te houden met zijn opmerkingen ... (ziet ge zoal in een West-Vlaams dorpje langs de Franse grens een politieke partij opkomen die de overheveling naar Frankrijk wenst te bekomen ??) |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
De Latino's hebben altijd de macht gehad in Belgie en Vlamingen zijn altijd gewend geweest te schikken en te kruipen. Op dit moment worden deze verhoudingen verstoord en ontstaan er conflicten. Als de machtstrijd is uitgevochten door een staatshervorming, dan zal de vrede om de taal weerkeren. |
en hebt ge al in de glazenbol gekeken hoe die staatshervorming zal gerealiseerd worden? :P
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:19. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be