Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijpolitiek en stromingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Een democratische partij (https://forum.politics.be/showthread.php?t=123957)

Boadicea 28 mei 2009 13:32

Een democratische partij

Ik heb zo al een tijdje het volgende idee: een echt democratische partij oprichten, doe je volgens mij zo:

1) vergeet een ideologie

2) laat de leden beslissen via eerlijke stemming en na een grondig debat, welke standpunten de partij verdedigt in welke situatie.

Een voorbeeld: als de meerderheid van de leden beslist dat er geen snelheidslimieten op de snelweg moeten, dan zal de partij dat standpunt innemen.

Dat lijkt me beter dan een partijtop die een programma maakt en de rest moet er maar achterna huppelen. Laat een partij voor en door leden gemaakt zijn en niet door een ideologie.

Ambiorix 28 mei 2009 14:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea (Bericht 4129394)
Ik heb zo al een tijdje het volgende idee: een echt democratische partij oprichten, doe je volgens mij zo:

1) vergeet een ideologie

2) laat de leden beslissen via eerlijke stemming en na een grondig debat, welke standpunten de partij verdedigt in welke situatie.

Een voorbeeld: als de meerderheid van de leden beslist dat er geen snelheidslimieten op de snelweg moeten, dan zal de partij dat standpunt innemen.

Dat lijkt me beter dan een partijtop die een programma maakt en de rest moet er maar achterna huppelen. Laat een partij voor en door leden gemaakt zijn en niet door een ideologie.

als 51% van uw leden compleet iets anders wil dan de andere 49 zal uw partij snel uit elkaar vallen denk ik

Lysander 28 mei 2009 15:08

Citaat:

Als dat democratie is, waarom heb je dan nog partijen nodig? Je stelt voor om binnen partijen bindende referenda te gebruiken. Maar waarom zou je de referenda dan beperken tot partijen?

Boadicea 28 mei 2009 15:16

Awel ... dat was dus ook wat ik dacht. Die partij zal niet lang bestaan en eigenlijk ... waarom hebben we partijen nodig?

Jozef Ostyn 28 mei 2009 15:25

Citaat:

1) vergeet een ideologie

Een partij zonder ideologie is als een café zonder bier.

Ambiorix 28 mei 2009 15:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea (Bericht 4129585)
Awel ... dat was dus ook wat ik dacht. Die partij zal niet lang bestaan en eigenlijk ... waarom hebben we partijen nodig?

die zijn organisch gevormd en volgens mij zal dat terug gebeuren als ge van voorafaan opnieuw begint..

Boadicea 28 mei 2009 15:29

Met andere woorden: kippen en eieren dus.

dominatrix 28 mei 2009 16:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 4129612)

Zoals ldd dus :lol:

Jozef Ostyn 28 mei 2009 16:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dominatrix (Bericht 4129750)
Zoals ldd dus :lol:

Ik weet niet hoe het zit met het bier bij de LDD, maar naar verluid zorgen ze daar wel voor broodjes.

Praetorian 28 mei 2009 16:28

Het was toch paniek toen bleek dat ze op een dag geen broodjesbezorger meer hadden.

Jozef Ostyn 28 mei 2009 16:31

Geef mij maar een goede lunch in een mooi restaurant. Politiek op een lege maag is maar niets.

Praetorian 28 mei 2009 16:32

JMDD kan daar wel voor zorgen, een sponsor hier en daar ...

Jozef Ostyn 28 mei 2009 16:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian (Bericht 4129766)
JMDD kan daar wel voor zorgen, een sponsor hier en daar ...

Ik vrees dat zijn en mijn politiek menu niet helemaal overeenstemmen.

Txiki 28 mei 2009 16:37

Citaat:

:-D

roger verhiest 28 mei 2009 16:37

Het ontstaan van politieke partijen binnen het "westers democratisch" bestel is een interessante zaak.. ik kom daar misschien ooit nog in stukjes en brokjes op terug
(niet te veel ineens). Wezenlijk is echter dat het verschijnsel "politieke partij" niet voortkomt uit "ideologie".. of om de analogie met de kip en het ei aan te houden eerst waren er politieke partijen en pas daarna kwamen er ideologieën.

De vergelijking loopt mank : er waren al ideologieën : maar de denkers die daarmee bezig waren stichtten geen politieke partijen. Er waren wel politieke partijen, maar die streefden gewoon de uitoefening van praktisch macht na, zonder een of andere ideologie te omhelzen.

Het is duidelijk dat bv. een item zoals "vrije markt" door alle partijen tegenwoordig met diverse overheidsbemoeienissen geontideologizeerd wordt. Waarbij de rol van de staat verschillend is : van ondernemersvriend tot brenger van sociale rechtvaardigheid, van gelijkmaker tot instandhouder van standen en rijkdomsverschillen enz..

Je hebt partijen die klassestrijd tot de overwinning van de armsten propageren en partijen die zich inzetten voor alle belangen als ze maar volgens inkomen en andere zaken gescheiden worden

Moderniteit en milieubekommernissen als "de grote gelijkmaker" aanzien.

... of gewoon aan wat naar de mondpraterij doen als bron van inkomsten....

roger verhiest 28 mei 2009 16:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 4129763)
Geef mij maar een goede lunch in een mooi restaurant. Politiek op een lege maag is maar niets.

Ik weet nog een goed restaurant in Brussel, met een uitgelezen publiek en zeer toscaanse kaart.

roger verhiest 28 mei 2009 16:39

Citaat:

zie mijn avatar ;: ik drink ideologisch bier !

Boadicea 28 mei 2009 16:42

Misschien laat me dat de vraag: café oprichten of in de politiek gaan. Helaas verdient dat 2de meer voor minder werk.

Jozef Ostyn 28 mei 2009 16:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest (Bericht 4129793)
Ik weet nog een goed restaurant in Brussel, met een uitgelezen publiek en zeer toscaanse kaart.

Laat maar horen.

Jozef Ostyn 28 mei 2009 16:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest (Bericht 4129795)
zie mijn avatar ;: ik drink ideologisch bier !

Groen bier. Brrrr.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be