![]() |
Een democratische partij
Ik heb zo al een tijdje het volgende idee: een echt democratische partij oprichten, doe je volgens mij zo:
1) vergeet een ideologie 2) laat de leden beslissen via eerlijke stemming en na een grondig debat, welke standpunten de partij verdedigt in welke situatie. Een voorbeeld: als de meerderheid van de leden beslist dat er geen snelheidslimieten op de snelweg moeten, dan zal de partij dat standpunt innemen. Dat lijkt me beter dan een partijtop die een programma maakt en de rest moet er maar achterna huppelen. Laat een partij voor en door leden gemaakt zijn en niet door een ideologie. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Awel ... dat was dus ook wat ik dacht. Die partij zal niet lang bestaan en eigenlijk ... waarom hebben we partijen nodig?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Met andere woorden: kippen en eieren dus.
|
Citaat:
Zoals ldd dus :lol: |
Citaat:
Ik weet niet hoe het zit met het bier bij de LDD, maar naar verluid zorgen ze daar wel voor broodjes. |
Het was toch paniek toen bleek dat ze op een dag geen broodjesbezorger meer hadden.
|
Geef mij maar een goede lunch in een mooi restaurant. Politiek op een lege maag is maar niets.
|
JMDD kan daar wel voor zorgen, een sponsor hier en daar ...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Het ontstaan van politieke partijen binnen het "westers democratisch" bestel is een interessante zaak.. ik kom daar misschien ooit nog in stukjes en brokjes op terug
(niet te veel ineens). Wezenlijk is echter dat het verschijnsel "politieke partij" niet voortkomt uit "ideologie".. of om de analogie met de kip en het ei aan te houden eerst waren er politieke partijen en pas daarna kwamen er ideologieën. De vergelijking loopt mank : er waren al ideologieën : maar de denkers die daarmee bezig waren stichtten geen politieke partijen. Er waren wel politieke partijen, maar die streefden gewoon de uitoefening van praktisch macht na, zonder een of andere ideologie te omhelzen. Het is duidelijk dat bv. een item zoals "vrije markt" door alle partijen tegenwoordig met diverse overheidsbemoeienissen geontideologizeerd wordt. Waarbij de rol van de staat verschillend is : van ondernemersvriend tot brenger van sociale rechtvaardigheid, van gelijkmaker tot instandhouder van standen en rijkdomsverschillen enz.. Je hebt partijen die klassestrijd tot de overwinning van de armsten propageren en partijen die zich inzetten voor alle belangen als ze maar volgens inkomen en andere zaken gescheiden worden Moderniteit en milieubekommernissen als "de grote gelijkmaker" aanzien. ... of gewoon aan wat naar de mondpraterij doen als bron van inkomsten.... |
Citaat:
Ik weet nog een goed restaurant in Brussel, met een uitgelezen publiek en zeer toscaanse kaart. |
Citaat:
|
Misschien laat me dat de vraag: café oprichten of in de politiek gaan. Helaas verdient dat 2de meer voor minder werk.
|
Citaat:
Laat maar horen. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:46. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be