Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Economie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=179)
-   -   negatieve inflatie in België (https://forum.politics.be/showthread.php?t=123971)

DebianFox 28 mei 2009 16:42

negatieve inflatie in België

Citaat:

Na halve eeuw weer negatieve inflatie in België

De prijzen van consumptiegoederen in België zijn in mei met 0,37 procent gedaald vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers die minister van Economie Vincent Van Quickenborne donderdag heeft gepubliceerd.

Het was voor het eerst sinds december 1960 dat in België een negatieve inflatie plaatsvond. Midden vorig jaar piekte de inflatie nog met 5,91 procent.
De negatieve inflatie is vooral het gevolg van de scherpe daling van de energieprijzen.

Gemiddeld lagen de prijzen voor elektriciteit, aardgas, stookolie, benzine en diesel in mei 2009 17,7 % lager dan in mei 2008.
Verder werd in mei 2008 auto's en verse groenten ook goedkoper.

Citaat:

Van Quickenborne spreekt van ,,een bonus voor de koopkracht van de gezinnen''. Hij is niet bezorgd over een langdurige periode van prijsdalingen. De zogeheten deflatie is slecht voor de economie.
Bron

Ik sluit allesbehalve uit dat we langzamerhand in een deflatoir klimaat zullen terechtkomen.

Kazan 28 mei 2009 20:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox (Bericht 4129804)
De negatieve inflatie is vooral het gevolg van de scherpe daling van de energieprijzen.

Gemiddeld lagen de prijzen voor elektriciteit, aardgas, stookolie, benzine en diesel in mei 2009 17,7 % lager dan in mei 2008.
Verder werd in mei 2008 auto's en verse groenten ook goedkoper.

Bron

Ik sluit allesbehalve uit dat we langzamerhand in een deflatoir klimaat zullen terechtkomen.

Ik zie de deflatie-spiraal nog niet zo snel in gang schieten, aangezien het vooral (zoniet alleen) energie goedkoper wordt. Andere producten worden zo'n 2 procent duurder (kwam daarnet in Het Journaal).
En de olieprijzen zijn al terug wat gestegen, wat zich met enkele maanden vertraging zal laten voelen in onze energieprijzen. In het najaar zou deze deflatie al terug verdwenen zijn, volgens economen. (En die economen hebben enkele maanden geleden deze deflatie al zien aankomen.)

nihao 28 mei 2009 20:33

Deflatie ?? Terwijl alle centrale banken voltijds aan het bijdrukken zijn ???

Asshen Sukar 28 mei 2009 21:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nihao (Bericht 4130276)
Deflatie ?? Terwijl alle centrale banken voltijds aan het bijdrukken zijn ???

Zolang het geld niet aan de burger of de bedrijven uitgeleend wordt zal dat geen inflatie veroorzaken.

De centrale banken brengen extra geld in omloop zodat de banken er beschikbaar hebben in de hoop dat jij dat dan ooit gaat lenen aan een lage rente.

Yves38 28 mei 2009 21:42

Ik verneem van een paar Amerikaanse forums dat veel mensen daar hun leningen zoveel mogelijk aan het terugbetalen zijn en hun consumptie hebben teruggeschroefd. Ik vermoed dat iets gelijkaardig zich hier ook aan het afspelen is. Mij lijkt dat het geld dat bijgedrukt wordt, dus niet in roulatie komt en dat deflatie defacto aan het opkomen is.
Als het tij niet keert, zullen de overheden nog feller druk gaan uitoefenen door de interestvoeten zo laag mogelijk te krijgen om het geld alsnog in roulatie te krijgen.

Nestor Burma 29 mei 2009 00:34

Negatieve inflatie: hoe dom moet je zijn om deze nieuwspraak te geloven? Het volgende zal waarschijnlijk zijn: hyperpositieve inflatie. :roll:

Nr.10 29 mei 2009 01:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 (Bericht 4130423)
Ik verneem van een paar Amerikaanse forums dat veel mensen daar hun leningen zoveel mogelijk aan het terugbetalen zijn en hun consumptie hebben teruggeschroefd. Ik vermoed dat iets gelijkaardig zich hier ook aan het afspelen is. Mij lijkt dat het geld dat bijgedrukt wordt, dus niet in roulatie komt en dat deflatie defacto aan het opkomen is.
Als het tij niet keert, zullen de overheden nog feller druk gaan uitoefenen door de interestvoeten zo laag mogelijk te krijgen om het geld alsnog in roulatie te krijgen.

Het geld dat bijgedrukt wordt komt inderdaad niet in roulatie.
Een crisis van overdreven toekenning van kredieten kun je onmogelijk
bestrijden door nog meer kredieten uit te schrijven.

Consu-minderen is spijtig genoeg een vies woord als je 'De Tijd' mag geloven.
De heersende elites hebben het volk leren consu-meren.
Dat is het enige waar ze voor getraind worden.

Sjaax 29 mei 2009 09:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nestor Burma (Bericht 4130740)
Negatieve inflatie: hoe dom moet je zijn om deze nieuwspraak te geloven? Het volgende zal waarschijnlijk zijn: hyperpositieve inflatie. :roll:

Volkomen to the point: het is newspeak. :thumbsup:

Paul Nollen 31 mei 2009 17:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kazan (Bericht 4130238)
Ik zie de deflatie-spiraal nog niet zo snel in gang schieten, aangezien het vooral (zoniet alleen) energie goedkoper wordt. Andere producten worden zo'n 2 procent duurder (kwam daarnet in Het Journaal).
En de olieprijzen zijn al terug wat gestegen, wat zich met enkele maanden vertraging zal laten voelen in onze energieprijzen. In het najaar zou deze deflatie al terug verdwenen zijn, volgens economen. (En die economen hebben enkele maanden geleden deze deflatie al zien aankomen.)

En wat hebben die economen nog allemaal zien aankomen :lol:

Paul

Kazan 1 juni 2009 14:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen (Bericht 4135964)
En wat hebben die economen nog allemaal zien aankomen :lol:

Paul

Een econoom is niet hetzelfde als een bankier. Het stond al jaren vast dat de Amerikaanse kredietverslaving ooit tot problemen zou leiden.

Paul Nollen 1 juni 2009 15:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kazan (Bericht 4138030)
Een econoom is niet hetzelfde als een bankier. Het stond al jaren vast dat de Amerikaanse kredietverslaving ooit tot problemen zou leiden.

Er is alvast één economieprofessor die zegt dat de opleiding voor economie volkomen ontoereikend is, zeker wat de wiskunde betreft, en dat de modellen waar zij mee werken hopeloos zijn. Hij stelt ook dat de klassieke economie volledig naast de kwestie zit en de meeste studieboeken best in de vuilbak gaan. Ze zijn blijkbaar niet in staat om te leren uit de geschiedenis. En dan gaat het over economen en niet over bankiers.
En nu het kalf verdronken is weten alle economie professoren ineens dat het fout ging lopen. ;-)
http://www.debtdeflation.com/blogs/ van Steve Keen

Paul

Erw 6 juni 2009 13:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen (Bericht 4138263)
Er is alvast één economieprofessor die zegt dat de opleiding voor economie volkomen ontoereikend is, zeker wat de wiskunde betreft, en dat de modellen waar zij mee werken hopeloos zijn. Hij stelt ook dat de klassieke economie volledig naast de kwestie zit en de meeste studieboeken best in de vuilbak gaan. Ze zijn blijkbaar niet in staat om te leren uit de geschiedenis. En dan gaat het over economen en niet over bankiers.
En nu het kalf verdronken is weten alle economie professoren ineens dat het fout ging lopen. ;-)
http://www.debtdeflation.com/blogs/ van Steve Keen

Paul

Haha, het enige 'model' waarmee zij werken is 'Hoe vul ik mijn zakken zonder ervoor te presteren'.
Die 'economieprofessors' hebben geen ontoereikende opleiding genoten maar lopen gewoon in de politiekcorrecte pas van het systeem dat hen toelaat hun zakken te vullen met middelen die anderen uit de grond hebben gestampt.
Natuurlijk wisten ze dat het fout ging lopen. Net zoals een dief ook weet dat als je iemand al zijn eigendom afpakt dat die dan in de problemen komt.
En nu ze 'ontdekt' zijn lopen de dieven op straat en wenden zich voor als degenen die de bestolenen hun problemen zal oplossen, zo insinuerende niet zij maar anderen de dieven waren, in de hoop dat ze zo hun afstraffing ontlopen.

Yves38 6 juni 2009 19:56

Aan elk imperium komt vroeg of laat een einde, dus ook de groei van het Westen in de afgelopen 50-60 jaar.
Het probleem is dat zij die aan de macht zijn in hun eigen overgrote gelijk gaan geloven en niet meer in staat zijn om te twijfelen aan hun eigen stellingen. Bovendien nemen ze ondergeschikten in dienst die alleen hun stelling bevestigen, dus boeten ze aan aanpassingsvermogen in en uiteindelijk tekenen ze zo hun eigen vonnis.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be