![]() |
Het Vlaams Belang en het Katholicisme
Geachte meneer Van Overmeire,
Vermits ik er aan denk om (voor de eerste maal, overigens) voor het VB te stemmen zou ik graag van u vernemen hoe groot of klein u de impact van het Katholicisme op het VB inschat. Kunt U me concrete voorbeelden geven van praktiserende Katholieken binnen het VB of invloedrijke groepen/lokale afdelingen? Tenslotte zou ik graag weten wat het Katholicisme voor u persoonlijk betekent, of u het H. Sakrament des doopsels heeft ontvangen en of u nog praktiseert. |
Alexandra Colen, Philippe Van Der Sande en Tanguy Veys om er even drie uit mijn hoofd op te sommen.
|
Citaat:
Is er iets geweten over Gerolf Annemans in deze richting? |
Beste,
In theorie bestaat er in België een scheiding tussen kerk en staat. In de praktijk is het echter nog steeds zo dat jaarlijks een niet onaanzienlijk bedrag (€ 600.000.000) naar de "erediensten" vloeit. Vooral de katholieke kerk gaat met een flinke hap uit dit budget aan de haal (sommige bronnen spreken van 90% en meer), terwijl precies daar de leegloop het sterkst merkbaar is. Een tijdje geleden verscheen er nog in de pers dat nauwelijks 7% van de bevolking nog praktiserend gelovig is. Een vaak gehoord, maar na bijna 200 jaar volkomen achterhaald argument voor de wanverhouding in de subsidies aan de erediensten is dat de financiering van de katholieke kerk een compensatie zou zijn voor het in beslag nemen van kerkgoederen in het begin van de 19de eeuw. Het spreekt voor zich dat een dergelijke kromme logica vandaag niet langer opgaat. Een systeem zoals dat vandaag reeds in verschillende ons omringende landen gangbaar is, lijkt zich meer en meer op te dringen. Zelfs in Italië, sinds mensenheugenis het hoofdkwartier van het katholicisme, kan de belastingbetaler kiezen aan welke religie of humanitaire organisatie een deel van zijn belastingen wordt toegewezen. Hoe staat het Vlaams Belang tegenover een broodnodige wetswijziging in die zin? |
Vraagje vooraf: was 'Friedrich-Wilhelm III König von Preussen' katholiek? ;-)
Het Vlaams Belang is een niet-confessionele partij, waarbinnen gelovigen en niet-gelovigen probleemloos met elkaar kunnen samenwerken. Ik ben persoonlijk niet gelovig. Maar ik beschouw met interesse en een zekere geamuseerdheid de pro-islam-pleidooien van fanatieke vrijzinnigen, of de hysterie van niet-katholieken over de uit hun context gerukte citaten van de paus. |
Citaat:
Dat zijn in mijn ogen dan ook geen vrijzinnigen maar"progressieve christenen"; Ze zullen het niet graag horen.:lol: |
Citaat:
als jullie niet-confessioneel zijn, zou ik dat beter onmiddellijk schrappen ;) |
Citaat:
|
Citaat:
totaal naast de kwestie: het gaat hier over Vlaanderen (een ontkerkte regio) niet de moslims. |
Citaat:
Net zoals je tegen varkensvlees kunt zijn zonder moslim te zijn dus - om de vergelijking dan maar met zoveel woorden te verduidelijken. (al de vegetariërs zullen het graag horen, dat ze eigenlijk moslims zijn) |
Citaat:
|
ach wat, ik moet altijd lachen, als men weer zegt dat de kerken leeg lopen, kan zijn maar als je even kijkt hoe in Tongerlo abdij de hoogmis volloop, we waren in Averbode in de palmzondagvesper, volle kerk geen enkele stoel meer vrij, de bedevaarten naar Scherpenheuvel altijd nog veel succes. de zondagsmis is wel vermindert maar wat zegt dat ? wer gaan stilaan terug naar het begin van de kerk, dus ik zie het niet zo dramatisch in, en wat het betalen van de bedienaars van de eredienst, dat is een gevolg vanhet concordaat vazn de Paus met Napoleon,voor hetgene door de franse revolutie van de kerk is afgepakt, dekunstschatten, kerken, kloosters enz, kan in geen millioen jaren vergoed worden, denk ik, alleen al aan intresten
|
IK dacht dat de CD&V ook wel tegen abortus en Euthanasie is, anders kan ze maar rap die C uit haar naam verwijderen, kwestie van duidelijkheid te scheppen.
|
Citaat:
In plaats van subsidies te geven aan die sekte zouden ze beter al haar eigendommen nationaliseren en het geld geven aan de armen & de nabestaanden van de slachtoffers van de RKK. |
Citaat:
|
Citaat:
Ge zijt een karikatuur van jewelste. |
Citaat:
Citaat:
1) Bent U katholiek opgevoed? Zo oud bent u niet dus het is mogelijk dat uw ouders reeds behoorden tot wat men de "culturele katholiciteit" ging noemen in de jaren '90, dat is het louter pragmatisch meevolgen van feestdagen en het beleven van bijvoorbeeld de Eerste Communie van het kind als louter een feest. Komt uw familie uit wat men later de Katholieke zuil is gaan noemen? Ik vraag me namelijk af, waar in uw geval de kruik gebroken is, d.i. waar u in ongeloof bent vervallen. Zeker moet ook uw familie toch zijn religieuze plichten stipt hebben vervuld tot zeker een eeuw geleden? En mist u dan niets, 't is te zeggen, heeft u niet het gevoel van langer op één lijn te staan met de gezegende tradities van onze voorvaderen? En wat doet u op zondagochtend? Zijn er dan betere dingen te doen dan ter kerke te gaan, zoals alle Vlamingen de naam waardig voor ons deden? Voelt u zich dan niet aangesproken door de mooie oproep van Rodenbach "Wees Vlaming die God schiep"? 2) Wat denkt u van een geseculariseerd Vlaanderen? Zo zulk een land wel de onafhankelijkheid waardig zijn? Secularisatie is een links idee gestoeld op de minderwaardigheid van de mens en het ontkennen van de ziel. Het is met andere woorden een gevaarlijk concept en men kan aan de "vruchten" van 35-40 jaar secularisatie wel zien dat alles naar beneden gaat: het sociale leven, het gemeenschapsleven, het familieleven, het zondebesef - alles wat onze voorvaderen hebben opgebouwd wordt door de immorele en ontkerkelijkt mens verspeeld. Men moet en het kan niet anders dan dat men zich vast smeedt zoals metaal aan alles wat wij Vlaams plachten te noemen en onze Moeder de H. Kerk, die Vlaanderen zoveel heeft gegeven, mogen wij zeker niet verloochenen. Mijn vraag aan u is aldus of uw voorkeur uitgaat naar een revitalisatie van het Katholicisme of een verdere secularisering? |
Citaat:
En blijkbaar is niet dhr. Van Overmeire aan het woord, maar vooral een zekere duitse koning uit de 19de eeuw. |
Ik vrees dat ik uw analyse over katholicisme en secularisatie niet deel.
De fenomenen die u beschrijft, doen zich ook in protestantse en orthodoxe samenlevingen voor. Ik geloof ook niet dat het sociale leven erop achteruit gaat. Het is natuurlijk wel anders georganiseerd dan honderd jaar geleden. Toen speelde het sociale leven zich af in de eigen straat of wijk. Nu zorgen auto, internet en gsm ervoor dat mensen een sociaal netwerk kunnen uitbouwen met mensen die niet direct in de buurt wonen. Ik vind dat eerder een stap vooruit dan achteruit. U moet mij ook eens uitleggen wat 'onze Moeder de H. Kerk' Vlaanderen allemaal heeft gegeven? Helaas was de katholieke kerk in Vlaanderen een regime-kerk, anders dan bv. in Polen of in Ierland. Tenslotte: ik kan binnen het Vlaams Belang perfect samenwerken met mensen die hier helemaal anders over denken. Het is niet aan een VB-parlementslid om de Kerk aan te vallen of te verdedigen. De verdediging van de Kerk laat ik graag aan de Kerk zelf. Ze zou trouwens aan aantrekkingskracht winnen mocht ze wat krachtiger zijn. |
Citaat:
Citaat:
Het is natuurlijk wel anders georganiseerd dan honderd jaar geleden. Toen speelde het sociale leven zich af in de eigen straat of wijk. Nu zorgen auto, internet en gsm ervoor dat mensen een sociaal netwerk kunnen uitbouwen met mensen die niet direct in de buurt wonen. Ik vind dat eerder een stap vooruit dan achteruit. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:40. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be