![]() |
LDD :Eindelijk de waarheid over De Lijn
Bij de voorstelling van het jaarverslag 2008 pakte De Lijn vorige week uit met 508 miljoen reizigersritten. Een onderzoek aan de K.U.Leuven komt nu tot de conclusie dat dat getal meer dan twee keer zo hoog geschat wordt als wat reizigers in een enquête zelf aangeven. Lijst Dedecker (LDD) is tevreden dat dankzij de studie eindelijk de waarheid naar boven komt over De Lijn.
Moniek Denhaen, mobiliteitspecialist van LDD: “We hebben nu eindelijk realistische cijfers over De Lijn. Deze studie bewijst dat de improvisatie van De Lijn rond het aantal reizigers en reizigerskilometers flagrant is. Door met aannames, zeg maar veronderstellingen, te werken publiceerde De Lijn onrealistisch hoge cijfers. Die cijfers moeten dan op hun beurt dienen als verantwoording voor het feit dat er steeds meer geld in De Lijn wordt gestopt.” Zo bedroeg in 2008 bedroeg het budget van De Lijn niet minder dan 943 miljoen, d.i. zo maar eventjes 210 miljoen dan in 2007 (733 miljoen euro) en dat terwijl er te weinig geld wordt besteed aan het optimaliseren van het wegennet. Een gezamenlijke studie van Febiac en Touring toonde eerder al aan dat het openbaar personenvervoer dat nauwelijks 10% van dat personenvervoer voor zijn rekening neemt, drie maal meer toelagen krijgt dan het personenvervoer over de weg dat staat voor 90% van de verplaatsingen. Denhaen: “De volgende Vlaamse regering heeft nu een goede reden om de doorlichting van De Lijn die via het parlement al gepland was, met nog meer aandacht te analyseren en het budget van De Lijn af te slanken en de diverse lijnen op hun rendement te toetsen.” Ook de waanzinnige plannen die recent werden aangekondigd ( 800km extra tramlijnen die op hun beurt weer miljarden zullen kosten) moeten voor LDD door de volgende Vlaamse regering teruggefloten worden. “Nieuwe lijnen kunnen slechts gecreëerd worden op basis van de reële verplaatsingsbehoeften van de burger. Niet omdat een bepaalde politieke partij denkt dat alle mobiliteitsproblemen kunnen worden opgelost met trams en bussen,” besluit Moniek Denhaen. Moniek Denhaen, Joeri Casteleyn, Pers en Communicatie LDD, Bron: politics.be |
Dat is niet zo relevant, dat gedoe van die domme rechtsliberalen.
|
Het zou LDD sieren moesten ze nu al zeggen welke lijnen/frequenties ze willen afschaffen en hoeveel ze de abonnementen willen opslaan.
|
Citaat:
Maar ik geloof niet dat het onze gezondverstandenaars daarom te doen is : ze wensen minder uitgaven voor het openbaar vervoer en dat dit bedrag in nieuwe wegen geïnvesteerd zou worden. Wat misschien soelaas zou brengen is een systeem dat men in Signapore toepast een rijwegbelasting volgens het aantal passagiers in een voertuig. Indien iedereen zijn personenwagen tot volle capaciteit zou volladen, worden de spitsen misschien dragelijker en kan de lijn / NMBS allicht efficiënter werken. Ik vraag me overigens af, waar al dat protest van de gezondverstandigen vandaan komt op die dagen dat het personeel van het openbaar vervoer eens staakt : dat zou hen toch moeten verheugen ? Geen file veroorzakende bussen en trams in het verkeer & de overwegen kunnen open blijven . Stakingsdagen zijn toch hoogdagen om te bewijzen hoe overbodig openbaar vervoer eigenlijk wel is. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:34. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be