![]() |
Waarom de ene natiestaat vervangen door de andere terwijl natiestaten vervagen?
Waarom de ene natiestaat vervangen door de andere terwijl natiestaten volop aan het vervagen zijn?
Is dit geen achterhoedegevecht, waar u mee bezig bent? |
Vlaanderen en België zijn geen natiestaten, beste nr. 10.
enkel Nederland, Duitsland, Frankrijk en Engeland zijn èchte natiestaten |
Dat de natiestaten aan het vervagen zijn is net het probleem van deze tijd. De globalisering en de bijhorende economische en culturele vervlakking moet een halt toe geroepen worden. Als we de natiestaten loslaten stevenen we af op een conformistische wereld waar slechts één taal en (massa)cultuur zal overheersen. Om niet te spreken over de economische afhankelijkheid van een paar megabureaucratieën, zowel private als overheid.
Achter de globalisering en de kosmopolis gaat imperialisme van de zuiverste graad schuil. |
Citaat:
|
Men moet mij toch eens uitleggen wat men bedoelt met 'het vervagen van de natiestaat'.
De nationale staten (misschien een beter term) zijn nog altijd de bouwstenen van de EU, Navo, VN, enz... Volkeren zonder eigen staat komen er niet in. De nationale staten romen in West-Europa ook zowat de helft van het bruto-inkomen van hun onderdanen af, om daarmee sociale zekerheid, onderwijs, infrastructuur, enz... te betalen. De organisatie en de bevoegdheid van de nationale staten zijn gewijzigd, maar daarom zijn ze niet minder belangrijk geworden. Mijn punt is dat men dan beter in een efficiënt werkende staat kan wonen: een onafhankelijk Vlaanderen met één regering en één parlement, in plaats van een geblokkeerd België met zes regeringen en zeven parlementen. |
Het openstellen van grenzen, het gelijkschalen van onderwijsdiploma's, EU-richtlijnen, gezamelijke munteenheden-monetarie instellingen, ... Maar dat pareert U inderdaad door te stellen dat alles vertrekt vanuit de nationale staten. Deze geven toch wel bevoegdheden af me dunkt?
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:23. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be