Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Winkelen op zondag? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=124381)

vervreemdebelg 4 juni 2009 12:26

Winkelen op zondag?

Goed of slecht voor de kleine winkeltjes?

Goed of slecht voor de consument?

abou Anis 4 juni 2009 12:53

Laat me raden: u mist het.

vervreemdebelg 4 juni 2009 13:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis (Bericht 4145537)
Laat me raden: u mist het.

Lol, ik ben gewend aan 24/7 supermarkten.

Ik mis het niet echt maar vraag me wel af hoe lang de kleine middenstand hun koppen boven water zullen blijven houden nu de koppelverkoop toegelaten is en er ook sprake is van meer en meer grote winkels openen op zondagen ...

Ik zal mezelf niet arm noemen maar ben wel niet rijk genoeg om de locale economie te ondersteunen zo te spreken. En ik ga echt ook niet meer betalen in Carrefour voor het privilege om op zondag te winkelen. AH XL bij onze noorderburen is mijn keuze bij voorstek op een zondag. :lol:

Another Jack 4 juni 2009 13:49

Zelfstandigen zelf laten kiezen.

Andro 4 juni 2009 13:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 4145685)

^2

vlijmscherp 4 juni 2009 13:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 4145685)

en wat met hun personeel?

Another Jack 4 juni 2009 13:57

Personeel kiest voor wie hij/zij werkt.

Sfax 4 juni 2009 14:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vervreemdebelg (Bericht 4145503)
Goed of slecht voor de kleine winkeltjes?

Goed of slecht voor de consument?

Goed uiteraard, al is het aan de winkel om te kiezen.

Er zijn genoeg wetten die de werknemers beschermen mbt werkuren, dus dat is geen probleem.

De schoofzak 4 juni 2009 15:03

Er zijn kleine winkels (genre kruidenier- en kaas winkels) zonder personeel of met weinig personeel die de zondag iets meer dan de helft van hun omzet van gans de week draaien.

Ik vind wel dat winkelpersoneel verplicht een premie moet krijgen voor onregelmatige werktijden, genre:
plus 25 persent van hun loon, voor elk begonnen uur na 17 u
plus 50 persent voor zaterdagwerk er bovenop
plus 100 persent voor zondagwerk.

En voor mijn part mag dat doorgerekend worden naar de klant, dus winkelen op zondag is meer betalen.
(als ge het aan huis laat brengen, moet ge toch ook meer betalen; just is just, voor dienstverlening moet je betalen; vraag het maar eens aan uwen dokteur)

Andro 4 juni 2009 15:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 4145902)

Ik vind wel dat winkelpersoneel verplicht een premie moet krijgen voor onregelmatige werktijden, genre:

Vindt ik een prima voorstel.

Sfax 4 juni 2009 15:35

Citaat:

Er zijn kleine winkels (genre kruidenier- en kaas winkels) zonder personeel of met weinig personeel die de zondag iets meer dan de helft van hun omzet van gans de week draaien.

En voor mijn part mag dat doorgerekend worden naar de klant, dus winkelen op zondag is meer betalen.
(als ge het aan huis laat brengen, moet ge toch ook meer betalen; just is just, voor dienstverlening moet je betalen; vraag het maar eens aan uwen dokteur)

Uren zijn uren en dagen zijn dagen; 'k zie dus niet echt in waarom je per se zoveel meer zou moeten verdienen op tijdstippen/dagen.

Nuja, zij die dat willen eisen doen maar; de klant gaat dan wel naar locaties die die kosten niet heeft. Eenvoudig toch?

De schoofzak 4 juni 2009 20:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sfax (Bericht 4145984)
Uren zijn uren en dagen zijn dagen; 'k zie dus niet echt in waarom je per se zoveel meer zou moeten verdienen op tijdstippen/dagen.

Nuja, zij die dat willen eisen doen maar; de klant gaat dan wel naar locaties die die kosten niet heeft. Eenvoudig toch?

Als ge dat niet in een dwingende tekst (wet, cao ...) zet, dan zet je de zwakkere sektoren in de kou.

Zoek jij maar een huisarts als je midden in de nacht of in een weekend een aanval krijgt van de Meksikaanse varkensgriep. Maar je zal de verhoogde tarief betalen.

Ploegenwerk wordt nu eenmaal beter betaald.

Flanelcondoom 5 juni 2009 00:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 4145716)
Personeel kiest voor wie hij/zij werkt.

Wie heeft de kinderboerderij opengelaten?

Pietje 5 juni 2009 10:32

Citaat:

Ik werk in ploegen (24-uren systeem) en dat komt plus/minus overeen met mijn bezoldigingen, met dat verschil dat ik voor een zaterdag-prestatie nog altijd geen supplementaire premie krijg (maar daar wordt syndicaal aan gewerkt)
Met jouw "bold"-gedeelte vd tekst kan ik dus "leven".
Een certitude die zeker in zo'n CAO moet staan : zon- en/of feestdagen DUBBEL BETAALD.

thefishdoesntthink 5 juni 2009 11:56

We moeten juist veel en veel minder winkelen.

De schoofzak 5 juni 2009 14:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door thefishdoesntthink (Bericht 4148106)
We moeten juist veel en veel minder winkelen.

"we" kunnen niet meer of minder winkelen.
"we" als statistisch geheel van gans de populasie, kunnen amper meer of minder brood gaan kopen, dan dat we kunnen opeten of bereid zijn om weg te smijten.

oh, nog iets vergeten daarstraks:
begonnen uur na 17 u: 25 persent ekstra;
begonnen uur na 22 u: 100 persent ekstra.

Als er verpleegsters zijn op dit forum, die mij persoonlijk willen bedanken, die moeten weten: ik ben niet met weinig tevreden.

backfire 5 juni 2009 14:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Andro (Bericht 4145937)
Vindt ik een prima voorstel.

yep. Ik stem Schoofzak

thefishdoesntthink 5 juni 2009 14:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 4148427)
"we" als statistisch geheel van gans de populasie, kunnen amper meer of minder brood gaan kopen, dan dat we kunnen opeten of bereid zijn om weg te smijten.

We als in 'een bewoner in België'; winkelen als in 'shoppen als tijdverdrijf'. Winkels langer en meer open zoals WalMart 24u in US en Mexico bvb is een onduurzame evolutie die moet worden tegengegaan IMO.

Andro 5 juni 2009 14:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 4148427)

oh, nog iets vergeten daarstraks:
begonnen uur na 17 u: 25 persent ekstra;
begonnen uur na 22 u: 100 persent ekstra.

Als er verpleegsters zijn op dit forum, die mij persoonlijk willen bedanken, die moeten weten: ik ben niet met weinig tevreden.

Daar ben ik als zelfstandige bereid voor. M.a.w goedgekeurd!

Sfax 5 juni 2009 15:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 4146814)
Als ge dat niet in een dwingende tekst (wet, cao ...) zet, dan zet je de zwakkere sektoren in de kou.

En wat moet dat nu juist betekenen?

Als je een contract gaat tekenen, dan weet je of er zondag/nacht werk bij zit. Als je dat niet wil, dan teken je niet; vind je de verloning niet genoeg, dan teken je niet. Vind je het ok, dan teken je wel. Moeilijk is dat niet.

Met dergelijke onnozele regeltjes op te stellen, ga je net de kleinere uitbaters de strop rond de nek aanbinden.

Citaat:

Zoek jij maar een huisarts als je midden in de nacht of in een weekend een aanval krijgt van de Meksikaanse varkensgriep. Maar je zal de verhoogde tarief betalen.
Die zijn normale uren zijn dan ook overdag gesitueerd en die werkt voor zichzelf.

Citaat:

Ploegenwerk wordt nu eenmaal beter betaald.
Niet op de manier die jij voorstaat.

As said, uren zijn uren en dagen zijn dagen; er is geen reden om dubbele verloning te vragen voor zondagwerk. Zij die dat wel doen, moeten dat zelf maar weten; de klant gaat wel daar waar het niet doorgerekend wordt.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be