Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Franstalige weigert voorzitter te zijn van een kiesbureau in Halle (https://forum.politics.be/showthread.php?t=124414)

Dimensie 4 juni 2009 18:59

Franstalige weigert voorzitter te zijn van een kiesbureau in Halle

Zo net gezien tijdens het nieuws op RTBf.
Een franstalige die opgeroepen werd om te zetelen als voorzitter van een kiesbureau in Halle, weigert dit te doen omdat hij geen Nederlands spreekt.
Hij gaf dit als gegronde reden op om vrijgesteld te worden.
De vrederechter denkt er anders over : wie in Vlaanderen woont moet Nederlands spreken. Punt uit.

Grote poehaa in franstalig België dat er dus nog altijd vanuit gaat dat de franstaligen overal in hun taaltje bediend moeten worden.
Me dunkt lopen ze achter de franstaligen. Ofwel hebben ze het moeilijk om te slikken dat franstaligen precies hetzelfde horen te doen als Vlamingen die zich in Wallonë vestigen, nl de taal leren.

Raf 4 juni 2009 19:19

O jee! Wat een vreselijke catastrofe! Hoe zullen we d�*t ooit te boven komen?

:roll:

Zwartengeel 4 juni 2009 19:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimensie (Bericht 4146547)
Een franstalige die opgeroepen werd om te zetelen als voorzitter van een kiesbureau in Halle, weigert dit te doen omdat hij geen Nederlands spreekt.
De vrederechter denkt er anders over : wie in Vlaanderen woont moet Nederlands spreken. Punt uit.

Grote poehaa in franstalig België dat er dus nog altijd vanuit gaat dat de franstaligen overal in hun taaltje bediend moeten worden.
Me dunkt lopen ze achter de franstaligen. Ofwel hebben ze het moeilijk om te slikken dat franstaligen precies hetzelfde horen te doen als Vlamingen die zich in Wallonë vestigen, nl de taal leren.

Wedden dat ze dit nu gaan koppelen aan de dienstweigeraars in HV die niet willen zetelen omwille van de ongrondwettelijke Europese verkiezingen?

born2bewild 4 juni 2009 19:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 4146584)

gij nooit

Raf 4 juni 2009 19:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild (Bericht 4146586)
gij nooit

Dat zit er héél dik in...

Of nee, wacht...

Ja, toch: ik ben er al over. Nu jij nog.

Dimensie 4 juni 2009 19:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild (Bericht 4146586)
gij nooit

:lol::lol:

Dimensie 4 juni 2009 19:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 4146585)
Wedden dat ze dit nu gaan koppelen aan de dienstweigeraars in HV die niet willen zetelen omwille van de ongrondwettelijke Europese verkiezingen?

Dat zouden ongeloofwaardige vijgen na Pasen zijn. Die weigeraar gaf 'totale onkunde van de NL taal' op als motief.

Belangrijker is de beslissing van de vrederechter : In Vlaanderen moet men NL kunnen spreken. Point �* la ligne!

Geert C 4 juni 2009 19:33

Citaat:

Als de man echt geen Nederlands spreekt is het toch te gek om hem toch voorzitter te laten spelen? 8O

Oh ja, de wet zegt NIET dat wie in Vlaanderen woont Nederlands moet spreken, ze regelt enkel het gebruik van talen in contacten met de overheid, enzovoort. ;-) De overheid kan mensen toch niet gaan dwingen Nederlands te leren? Die man vraagt toch niet om een sociale woning? :|

Raf 4 juni 2009 19:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 4146617)
Als de man echt geen Nederlands spreekt is het toch te gek om hem toch voorzitter te laten spelen? 8O

Oh ja, de wet zegt NIET dat wie in Vlaanderen woont Nederlands moet spreken, de wet regelt enkel het gebruik van talen in contacten met de overheid, enzovoort. ;-) De overheid kan mensen toch niet gaan dwingen Nederlands te leren? Het is toch niet alsof die man om een sociale woning vraagt? :|

Dat is véél te ingewikkeld voor Dimensie, Geert. ;-)

toccata 4 juni 2009 19:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 4146585)

Zou dat dan zo absurd zijn?:?

Txiki 4 juni 2009 19:50

Citaat:

Oh ja, de wet zegt NIET dat wie in Vlaanderen woont Nederlands moet spreken, ze regelt enkel het gebruik van talen in contacten met de overheid, enzovoort. ;-) De overheid kan mensen toch niet gaan dwingen Nederlands te leren? Die man vraagt toch niet om een sociale woning? :|

dikke dikke en vette 2

ik dacht: eindelijk eens een consequente franstalige inwoner, en nu is het weer niet goed...

Henri1 4 juni 2009 19:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 4146584)

Kijk jij maar uit, zo te zien eet je teveel junkfood. ;-)

Brandaan 4 juni 2009 19:58

Citaat:

Wat nu als de man wel was gaan zetelen? Dat had ik persoonlijk toch wel een stuk kwalijker gevonden.

Dimensie 4 juni 2009 19:59

Citaat:

Van mij MOET die niet. Maar hij zal wel een serieuze boete aan zijn been hebben als hij niet opdaagt.:lol:

En by the way, het is wel degelijk de overheid die hem mandateert met dat voorzitterschap. En daar is geen ontkomen aan, stemplicht weetjewel met bijhorende zetelplicht als je opgeroepen wordt. Tenzij hij aan die plicht verzaakt, moet hij dus wel NL praten als hij opdaagt en als voorzitter van dat kiesbureau optreedt.

Txiki 4 juni 2009 20:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimensie (Bericht 4146702)
Van mij MOET die niet. Maar hij zal wel een serieuze boete aan zijn been hebben als hij niet opdaagt.:lol:

En by the way, het is wel degelijk de overheid die hem mandateert met dat voorzitterschap. En daar is geen ontkomen aan, stemplicht weetjewel met bijhorende zetelplicht als je opgeroepen wordt. Tenzij hij aan die plicht verzaakt, moet hij dus wel NL praten als hij opdaagt en als voorzitter van dat kiesbureau optreedt.

Ik zou ook niet gaan zitten.

De oproepingsbrieven om te gaan stemmen zijn op zich bovendien al onwettig omdat ze foutieve informatie verspreiden. Daar staat duidelijk op "De stemming is verplicht". En dat is dus niet waar...

Waarom gehoorzamen aan een overheid die (nog maar eens) bewust liegt?

Geert C 4 juni 2009 20:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimensie (Bericht 4146702)

Gelieve mijn bericht te lezen: de overheid kan mensen niet dwingen Nederlands te leren.

Daarom is stellen dat Nederlandsonkundigheid geen geldig excuus is om niet te zetelen volslagen onzinnig.
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4146706)
Ik zou ook niet gaan zitten.

De oproepingsbrieven om te gaan stemmen zijn op zich bovendien al onwettig omdat ze foutieve informatie verspreiden. Daar staat duidelijk op "De stemming is verplicht". En dat is dus niet waar...

Waarom gehoorzamen aan een overheid die (nog maar eens) bewust liegt?

Dat klopt nochtans: de stemming is verplicht, het uitbrengen van een stem niet. :-)

Raf 4 juni 2009 20:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4146691)

Nee hoor! Dat zijn allemaal spieren die je daar ziet. ;-)

Txiki 4 juni 2009 20:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 4146725)
Gelieve mijn bericht te lezen: de overheid kan mensen niet dwingen Nederlands te leren.

Daarom is stellen dat Nederlandsonkundigheid geen geldig excuus is om niet te zetelen volslagen onzinnig.

Dat klopt nochtans: de stemming is verplicht, het uitbrengen van een stem niet. :-)

Wat is de stemming dan?

Raf 4 juni 2009 20:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4146729)
Wat is de stemming dan?

Ik denk dat Geert bedoelt dat de opkomst verplicht is. Het stemmen zelf is inderdaad niet verplicht.

Dimensie 4 juni 2009 20:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4146691)

Inderdaad, en uit een studie die een paar weken geleden verschenen is blijkt dat junkfood slecht is voor de grijze materie. Dat kunnen we inderdaad proefondervindelijk vaststellen aan het gewauwel van Raf.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be