Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Schitterende Kaïre-toespraak van Obama (https://forum.politics.be/showthread.php?t=124443)

eno2 5 juni 2009 09:37

Schitterende Kaïro-toespraak van Obama

Schitterende Kaïro-toespraak van Obama hier geanalyseerd.

Aan jullie de eer...

Johan Bollen 6 juni 2009 03:17

Uit een analyse

Citaat:

He (Obama dus) tactfully and firmly states several areas of fundamental US disagreement with Likud and even with Labor and Kadima, which have tended to disagree more in rhetoric for public consumption than in practical policy. It covers Israeli nukes, recognition of a Palestinian state solution, an end to settlements, and by implication, opening the border to Gaza. It also hints at the possibility of engagement with Hamas and a shared Jerusalem as "a secure and lasting home for Jews and Christians and Muslims". The sound of silence is deafening for all those who believe in an undivided, eternal capital of the Jewish state.

Johan Bollen 7 juni 2009 15:43

Dit wordt ook positief onthaald in de Arabische wereld
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Obama
It is also undeniable that the Palestinian people - Muslims and Christians - have suffered in pursuit of a homeland ... They endure the daily humiliations - large and small - that come with occupation. So let there be no doubt: the situation for the Palestinian people is intolerable. America will not turn our backs on the legitimate Palestinian aspiration for dignity, opportunity and a state of their own.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Obama
The United States does not accept the legitimacy of continued Israeli settlements.

Ik vraag me wel af hoe hij Israël zo ver gaat krijgen, dit ook zo te zien, en ernaar te handelen.

Buzz 7 juni 2009 15:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 4147903)
Schitterende Kaïro-toespraak van Obama hier geanalyseerd.

Aan jullie de eer...

Schitterende speech ja, maar het is nog te vroeg om te zien of hij wel 1 van die dingen gaat bereiken. Bon, hij gaf tenminste toe dat de VS fout was met de zaak in Iran van '53. Het is allesinds een verbetering t.o.v. Bush, die z'n speeches gingen over hoe graag z'n regering de Axis of Evil/State-sponsors of Terrorism zou aanvallen.

Fiere Jood 7 juni 2009 18:08

Mooie speech zeker en vast.
Maar tussen praten en daden is er een wereld van verschil.

Reactie Hamas : "Obama wil een tweestaatsoplossing en tegelijkertijd de extremisten bestrijden.Hij is niet anders dan zijn voorstaander."

Mahalingam 7 juni 2009 18:21

Moslim Broederschap moet lachen om rede Obama

Taliban: Toespraak Obama ‘bedrieglijk'
Obama offers Islam himself
Platitudes and naivete: Obama's Cairo speech
AYAAN HIRSI ALI: OBAMA LET DOWN MODERATE MUSLIMS
Niet iedereen is dus zo blij met Hussein Obama.

liberalist_NL 7 juni 2009 19:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fiere Jood (Bericht 4154612)

Reactie Hamas : "Obama wil een tweestaatsoplossing en tegelijkertijd de extremisten bestrijden.Hij is niet anders dan zijn voorstaander."

Een onafhankelijk Hamasstaat is dan ook niet in het voordeel van de Palestijnen, dat zien ze zelf dan weer niet in.

Buzz 7 juni 2009 20:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fiere Jood (Bericht 4154612)

Ja de reactie van Hamas is uiteraard negatief. Is dit citaat letterlijk? Zou grappig zijn want ze noemen zichzelf extremisten dan. Ik had verstaan dat Obama vooral Al-Qaeda etc. bedoeld.

Pieter B 7 juni 2009 23:31

Tja, wat had hij anders moeten zeggen.
Je kant nooit goed doen voor iedereen.

Buzz 8 juni 2009 06:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B (Bericht 4156068)
Je kant nooit goed doen voor iedereen.

Inderdaad.

Mass13 8 juni 2009 08:46

GW Bush, Rose Garden, 24 June 2002: "It is untenable for Palestinians to live in squalor and occupation. And the current situation offers no prospect that life will improve... My vision is two states, living side by side in peace and security."

BH Obama, Cairo University, 4 June 2009: "They endure the daily humiliations, large and small, that come with occupation. So let there be no doubt: The situation for the Palestinian people is intolerable... The only resolution is for the aspirations of both sides to be met through two states, where Israelis and Palestinians each live in peace and security."

eno2 8 juni 2009 09:54

Ayaan zou beter op haar knieën God danken dat er een Amerikaanse President is die gemeenschappelijke grond zoekt waarop de Islam en het Westen kunnen interacteren. Vreedzaam en met respect voor elkaar en voor gemeenschappelijke waarden. Dan komt er nog iets van de bevrijding van de vrouw...op termijn.

Buzz 8 juni 2009 11:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mass13 (Bericht 4156452)
GW Bush, Rose Garden, 24 June 2002: "It is untenable for Palestinians to live in squalor and occupation. And the current situation offers no prospect that life will improve... My vision is two states, living side by side in peace and security."

BH Obama, Cairo University, 4 June 2009: "They endure the daily humiliations, large and small, that come with occupation. So let there be no doubt: The situation for the Palestinian people is intolerable... The only resolution is for the aspirations of both sides to be met through two states, where Israelis and Palestinians each live in peace and security."

Zoals je ziet, een mooie speech is al wat het was, ik ben voorzichtig hoopvol, maar eerst zien en dan geloven, ik betwijfel of Obama opeens dit alles op z'n eentje gaat oplossen. Bon, de taal tegenover Iran is toch al positiever.

eno2 9 juni 2009 09:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 4156621)
Ayaan zou beter op haar knieën God danken dat er een Amerikaanse President is die gemeenschappelijke grond zoekt waarop de Islam en het Westen kunnen interacteren. Vreedzaam en met respect voor elkaar en voor gemeenschappelijke waarden. Dan komt er nog iets van de bevrijding van de vrouw...op termijn.

De Islam heeft haar zwaar gemutileerd, ze heeft recht op een portie bitterheid.

Fiere Jood 9 juni 2009 11:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Buzz (Bericht 4155291)
Ja de reactie van Hamas is uiteraard negatief. Is dit citaat letterlijk? Zou grappig zijn want ze noemen zichzelf extremisten dan. Ik had verstaan dat Obama vooral Al-Qaeda etc. bedoeld.

Komt van De Morgen en dat is geen rechtse krant.

Fiere Jood 9 juni 2009 11:14

Ik vraag me af of Obama invloed had op de verkiezingen in Lebanon.

Sjaax 9 juni 2009 15:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Buzz (Bericht 4156979)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mass13

Zoals je ziet, een mooie speech is al wat het was, ik ben voorzichtig hoopvol, maar eerst zien en dan geloven, ik betwijfel of Obama opeens dit alles op z'n eentje gaat oplossen. Bon, de taal tegenover Iran is toch al positiever.

Mass, goed dat je de woorden van Bush in herinnering brengt. Bush' speech is op dit punt gelijkaardig aan die van Obama.
Dan geldt idd de teneur van Buzz: woorden mooi, maar daden beter.

roodhaar 9 juni 2009 15:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 4160225)
Mass, goed dat je de woorden van Bush in herinnering brengt. Bush' speech is op dit punt gelijkaardig aan die van Obama.
Dan geldt idd de teneur van Buzz: woorden mooi, maar daden beter.

Daden moeten er idd komen, want Israel gaat gewoon door met koloniseren!

en in de Westbank leggen ze beslag op het merendeel van het water.

Israel wordt steeds meer aangeklaagd én terecht.

Johan Bollen 9 juni 2009 15:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fiere Jood (Bericht 4159555)
Komt van De Morgen en dat is geen rechtse krant.

Qua internationaal nieuws is er geen noemenswaardig verschil tussen zogezegde 'links' en 'rechtse' kranten in Vlaanderen. Het is allemaal 'corporatief' nieuws. Nieuws uit het miden oosten kan ik er niet van vertrouwen. Een te groot propagandagehalte.

Kallikles 13 juni 2009 17:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 4160290)
Qua internationaal nieuws is er geen noemenswaardig verschil tussen zogezegde 'links' en 'rechtse' kranten in Vlaanderen. Het is allemaal 'corporatief' nieuws. Nieuws uit het miden oosten kan ik er niet van vertrouwen. Een te groot propagandagehalte.

Volledig akkoord.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be