Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   Hoe lang zou U willen dat de mensheid nog bestaat ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=124507)

patrickve 6 juni 2009 11:06

Hoe lang zou U willen dat de mensheid nog bestaat ?

Haaien zijn al zo een 400 miljoen jaar aanwezig, maar dat zijn uitzonderingen. Bovendien gaat het hier om een groep en geen individuele soort. Soorten ontstaan, en sterven weer uit (of evolueren in andere soorten). Hoe lang vindt U dat de mensheid het nog zou moeten trekken ?

C2C 6 juni 2009 15:51

Lang genoeg om andere planeten leefbaar te gaan maken. Binnen een paar decennia beginnen we met het terraformeren van Mars.

Vergeet ook niet dat we rond 2030 de Singulariteit meemaken, en er dus van de klassieke "mensheid" geen sprake meer zal zijn.

Flanelcondoom 6 juni 2009 15:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 4150785)
Lang genoeg om andere planeten leefbaar te gaan maken. Binnen een paar decennia beginnen we met het terraformeren van Mars.

Vergeet ook niet dat we rond 2030 de Singulariteit meemaken, en er dus van de klassieke "mensheid" geen sprake meer zal zijn.

Tegen dan is de laatste kleinburger heus niet afgestorven hoor.

patrickve 6 juni 2009 16:38

Citaat:

Eh, de Singulariteit is dan toch wel het einde van de mensheid, nee ? Of denk je dat die superintelligente computers ons op een of andere wijze nog zouden dulden ? Dus jij stelt het op "20 jaar". Had ik niet voorzien in de enquete :-)

Nu, ik denk niet dat we binnen enkele decennia Mars gaan terraformeren. We gaan er misschien eens heen gaan, en nog veel misschiener, levend terugkomen ;-)

Andro 6 juni 2009 16:40

Zoals de mensheid er nu voor staat geen 100 jaar.

kiko 6 juni 2009 16:52

Citaat:

Hoe lang zou U willen dat de mensheid nog bestaat ?
Tot net na mijn dood (dus in de praktijk nog enkele eeuwen).

kiko 6 juni 2009 16:53

Citaat:

Dan zal de technologie er toch met gigantische reuzenstappen vooruit op moeten gaan.

De_Laatste_Belg 6 juni 2009 17:08

Citaat:

...Vergeet ook niet dat we rond 2030 de Singulariteit meemaken,

Een brein zonder scheppende handen (poten)?

C2C 6 juni 2009 17:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 4150913)
Dan zal de technologie er toch met gigantische reuzenstappen vooruit op moeten gaan.

Daar zorgt nu net de Singulariteit voor zie. :lol:

Nr.10 6 juni 2009 18:02

Evolutionaire biologen bestuderen de cyclus van een species.
Bijvoorbeeld Ernst Mayr.
Zoek eens op wat 'reproductive isolation' betekent.

Enkele vragen die het debat kunnen verder stuwen:
Hoeveel species zijn er al gekomen en gegaan?
Welke is de gemiddelde levensduur van een species op aarde?

patrickve 6 juni 2009 19:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 4151106)
Evolutionaire biologen bestuderen de cyclus van een species.
Bijvoorbeeld Ernst Mayr.
Zoek eens op wat 'reproductive isolation' betekent.

Enkele vragen die het debat kunnen verder stuwen:
Hoeveel species zijn er al gekomen en gegaan?
Welke is de gemiddelde levensduur van een species op aarde?

http://www.independent.co.uk/environ...er-430489.html

Volgens dat bericht:
zijn ongeveer 2-4% van de soorten nog levend van alle soorten die de laatste 600 miljoen jaar hebben bestaan (meestal is hun ontstaan vrij recent)

hebben ongewervelde soorten een gemiddelde levensduur van 10 miljoen jaar, maar zoogdieren eerder 1 a 2 miljoen jaar.

Ars_Nova 6 juni 2009 21:38

Het is wel niet de eerste keer dat de soortendiversiteit door een flessenhals gaat. In dat opzicht is de mens niet anders dan een andere natuurramp. Een situatie die zich vanzelf gaat oplossen na een tijd. Trouwens kunnen we verwachten dat de soorten die "ons" overleven, er sterker uit zullen komen, terwijl wij intussen onszelf steeds verder ondergraven door onze kinderen op te kweken als kamerplantjes en elke mogelijke ziekte (genetisch of niet) te pareren met kunstmatige oplossingen.

Nr.10 6 juni 2009 21:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 4151282)
Volgens dat bericht: zijn ongeveer 2-4% van de soorten nog levend van alle soorten die de laatste 600 miljoen jaar hebben bestaan (meestal is hun ontstaan vrij recent) hebben ongewervelde soorten een gemiddelde levensduur van 10 miljoen jaar, maar zoogdieren eerder 1 a 2 miljoen jaar.

Mayr schat het aantal soorten sinds het ontstaan van leven op de planeet op ongeveer 50 miljard. Slechts één daarvan bereikte het soort van intelligentie nodig om een "beschaving" op te richten. Dit gebeurde zeer recent, waarschijnlijk zo'n honderdduizend jaar geleden. Er wordt algemeen aangenomen dat wij, met z'n allen, afstammen van slecht één kleine geisoleerde groep overlevers, ogenschijnlijk met een zeer geringe genetische variabiliteit. Wat wij "beschaving" noemen ontwikkelde zich aan het einde van deze zeer korte periode in de geschiedenis van de evolutie, en is onvermijdelijk van korte duur. Observatie van Ernst Mayr: "the average life expectancy of a species is about 100.000 years."

Uit: http://www.youtube.com/watch?v=E_VyZ0SroRc

beste vriend 9 juni 2009 13:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 4150092)
Haaien zijn al zo een 400 miljoen jaar aanwezig, maar dat zijn uitzonderingen. Bovendien gaat het hier om een groep en geen individuele soort. Soorten ontstaan, en sterven weer uit (of evolueren in andere soorten). Hoe lang vindt U dat de mensheid het nog zou moeten trekken ?

Ik heb nog hoop voor de mensheid, en denk niet dat wij op het einde van onze evolutie zijn. Vergeleken met andere soorten bestaan we niet zo heel lang, er is geen reden dat dat ineens zou stoppen. Van onze verre voorouder van 3 �* 4 miljoen jaren geleden tot nu, hebben we toch een mooie rit gedaan, laat het avontuur verder zijn gang gaan.

Pieke 9 juni 2009 13:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova (Bericht 4151669)
Het is wel niet de eerste keer dat de soortendiversiteit door een flessenhals gaat. In dat opzicht is de mens niet anders dan een andere natuurramp. Een situatie die zich vanzelf gaat oplossen na een tijd. Trouwens kunnen we verwachten dat de soorten die "ons" overleven, er sterker uit zullen komen, terwijl wij intussen onszelf steeds verder ondergraven door onze kinderen op te kweken als kamerplantjes en elke mogelijke ziekte (genetisch of niet) te pareren met kunstmatige oplossingen.

binnenkort zullen die kunstmatige oplossingen ingrijpen op de dingen die evolutie drijven...

backfire 9 juni 2009 14:07

De optie 'binnen dit en 10 jaar' ontbreekt. Ik wil dat einde namelijk wél meemaken. Moet toch fantastisch zijn als laatste indrukken. Een gigantische vloedgolf. Een knoert van een komeet. Een 'moeder-van-alle-ebola's'-epidemie.

Alleen mijn lief vrouwtje, die moeten ze sparen. En mijn ziekelijk hondje en twee gekke poezen. En opdat mijn vrouwtje niet alleen zou achterblijven (de hond luistert alleen naar mij), wil ik ook wel blijven leven.

Voila. Laat maar komen, dat einde.

Scherven A. Mok 18 juni 2009 05:50

Ik hoop tot het einde van het universum (hoewel we zullen evolueren tot iets anders dan de huidige mens uiteraard) maar eerlijk gezegd zal ik blij zijn als de mensheid het einde van mijn leven haalt, het ziet er niet naar uit, alleszins niet deze 'beschaving'

satiper 18 juni 2009 12:52

Ik hoop ook dat de mens wijs genoeg zal worden om de hele rit te kunnen uitzitten.
Tenslotte zijn er nog een heleboel leuke avonturen in het vooruitzicht.
Wat te denken van de verkenning van het door ons gekende universum, dan spreken we nog niet eens over mogelijk parallelle werelden.
Of de zoektocht naar het superkleine, massa en energie, van het één naar het ander en terug.
Onderzoeksstof genoeg om het nog heel lang spannend te houden :)

Andy 18 juni 2009 12:57

Liefst morgenvroeg, iets voor negenen. Zo net na mijn ontbijt zou me wel uitkomen. Moet ik daarvoor reserveren?

Pieter B 18 juni 2009 19:19

Kan mij eigenlijk niets schelen, als we dood moeten dan is het maar zo hé.

Maar ik zou toch graag hebben dat de rode bosmier voor ons uitsterft.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be