Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingsforum 2009 (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=217)
-   -   zullen de regionale verkiezingen leiden tot een val van de federale regering? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=124597)

lollysticky 7 juni 2009 11:23

zullen de regionale verkiezingen leiden tot een val van de federale regering?

Gezien de huidige omstandigheden, denkt u dat de federale regering zal vallen? Ik kijk dan voornamelijk naar Wallonië, waar een jamaica-coalitie (CDH-MR-Ecolo) bijna de enige uitweg is en dus tot spanningen zal leiden in de federale regering (tussen PS en CDH-MR anderzijds).

Aan vlaamse zijde zie ik minder problemen in betrekking tot de federale regering daar de twee vlaamse regeringspartijen (CD&V en O-VLD) gewoon op post zullen blijven.

Zal Van Rompuy het zinkende schip boven water kunnen houden?

dominatrix 7 juni 2009 11:26

hangt er vanaf hoe groot de aardverschuiving in Wallonië gaat zijn en hoezeer de mensen verandering doorvoeren. Als de ps zeer zware klappen krijgt zie ik dat federaal problemen opleveren voor van rompuy.

manta 7 juni 2009 11:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky (Bericht 4153092)
Gezien de huidige omstandigheden, denkt u dat de federale regering zal vallen? Ik kijk dan voornamelijk naar Wallonië, waar een jamaica-coalitie (CDH-MR-Ecolo) bijna de enige uitweg is en dus tot spanningen zal leiden in de federale regering (tussen PS en CDH-MR anderzijds).

Aan vlaamse zijde zie ik minder problemen in betrekking tot de federale regering daar de twee vlaamse regeringspartijen (CD&V en O-VLD) gewoon op post zullen blijven).

Zal Van Rompuy het zinkende schip boven water kunnen houden?

Hoe raar het ook klinkt , ik denk dat de federale regering meer bang moet hebben van een waalse afscheuring ... :-D
Daar gaan het idd de "grote" partijen zijn die in de knoop hangen .
In Vlaanderen verwacht ik een hoop problemen om de vele kleine partijen bij mekaar te krijgen ...

Kallikles 7 juni 2009 11:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky (Bericht 4153092)

CDH-MR-Ecolo is oranje-blauw-groen. Dat is geenszins Jamaica. Dat zou eerder een India-coalitie zijn.

Geloof jij echt in zo'n India-coalitie??

lollysticky 7 juni 2009 12:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 4153123)
CDH-MR-Ecolo is oranje-blauw-groen. Dat is geenszins Jamaica. Dat zou eerder een India-coalitie zijn.

Geloof jij echt in zo'n India-coalitie??

"That is also why speculation is rife on a so-called Jamaica coalition - at both regional and federal levels - of Christian democrats, greens and liberals."

ik heb het op verscheidene andere fora toch zo vermeld zien staan als Jamaica-coalitie

en geloven...ik kan totaal niet voorspellen wat er zal gebeuren 8-)

edit: hier een overzicht van de gebruikte termen: jamaica, regenboog-coalitie,... http://gva.typepad.com/stemmengegons...lijfbomen.html

Geert C 7 juni 2009 12:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky (Bericht 4153250)
"That is also why speculation is rife on a so-called Jamaica coalition - at both regional and federal levels - of Christian democrats, greens and liberals."

ik heb het op verscheidene andere fora toch zo vermeld zien staan als Jamaica-coalitie

Dat komt omdat in Duitsland die kleuren (zwart-geel-groen) kloppen. ;-)

lollysticky 7 juni 2009 12:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 4153308)
Dat komt omdat in Duitsland die kleuren (zwart-geel-groen) kloppen. ;-)

i know... :P
tstaat ook in men linkje he :)

Geert C 7 juni 2009 12:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky (Bericht 4153312)
i know... :P
tstaat ook in men linkje he :)

Dan weet je ook dat die kleuren hier niet kloppen. :-D Jamaïca zou hier eerder een coalitie van VB, N-VA en Groen! zijn. ;-)

lollysticky 7 juni 2009 12:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 4153318)
Dan weet je ook dat die kleuren hier niet kloppen. :-D Jamaïca zou hier eerder een coalitie van VB, N-VA en Groen! zijn. ;-)

kweet et.. maar toch noemen ze het zo... het is nog steeds een jamaica-coalitie... ik vind die termen niet uit he... klaag tegen de journalisten :lol:

Kallikles 7 juni 2009 12:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky (Bericht 4153250)

en geloven...ik kan totaal niet voorspellen wat er zal gebeuren 8-)

edit: hier een overzicht van de gebruikte termen: jamaica, regenboog-coalitie,... http://gva.typepad.com/stemmengegons...lijfbomen.html

Je moet niet alles geloven wat er op fora gezegd wordt hé... Een beetje kritische zin graag. Jamaica is met zwart, de kleur van de Duitse christendemocraten. Jamaica = CDU/CSU - FDP - Bündnis 90/Die Grüne

Scherven A. Mok 7 juni 2009 12:39

Is het nog niet wat vroeg om nu reeds te speculeren. Misschien beter even de verkiezingsresultaten afwachten.

lollysticky 7 juni 2009 12:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 4153342)
Je moet niet alles geloven wat er op fora gezegd wordt hé... Een beetje kritische zin graag. Jamaica is met zwart, de kleur van de Duitse christendemocraten. Jamaica = CDU/CSU - FDP - Bündnis 90/Die Grüne

serieus wat een geleuter zeg :/
het wordt zo gebruikt in de media, dus neem ik die term over... indien gij een andere term wilt gebruike so be it. Ik weet dat de kleuren niet kloppen, maar ze gebruiken het zo. amai... lastige mensen hier ze :roll:
on-topic nu...

Kallikles 7 juni 2009 12:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky (Bericht 4153405)
serieus wat een geleuter zeg :/
het wordt zo gebruikt in de media, dus neem ik die term over... indien gij een andere term wilt gebruike so be it. Ik weet dat de kleuren niet kloppen, maar ze gebruiken het zo. amai... lastige mensen hier ze :roll:

Lastig hé, zo van die mensen die het over politiek willen hebben en niet inhoudsloos lullen?

lollysticky 7 juni 2009 12:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 4153410)
Lastig hé, zo van die mensen die het over politiek willen hebben en niet inhoudsloos lullen?

het enige wat je gelul opbrengt, is gelach :lol:

Kallikles 7 juni 2009 12:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky (Bericht 4153418)
het enige wat je gelul opbrengt, is gelach :lol:

Je zou mij moeten bedanken dat ik aan je politieke opvoeding werk. 8-)

lollysticky 7 juni 2009 13:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 4153422)
Je zou mij moeten bedanken dat ik aan je politieke opvoeding werk. 8-)

:clapping::hug:

ik dank je!

btw, indien je 'andere optie' kiest, gelieve deze dan even te verklaren :)

Gwyndion 7 juni 2009 13:47

Of ze gaat vallen betwijfel ik, ze heeft nooit echt gelopen. Er zal alvast een machtsstrijd zijn tussen de PS en de MR. Ik betwijfel dat de situatie zal verbeteren want ze zullen beide de beste francophone willen spelen.

Kallikles 7 juni 2009 14:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion (Bericht 4153622)
Of ze gaat vallen betwijfel ik, ze heeft nooit echt gelopen. Er zal alvast een machtsstrijd zijn tussen de PS en de MR. Ik betwijfel dat de situatie zal verbeteren want ze zullen beide de beste francophone willen spelen.

Inderdaad. Same shit.

1207 7 juni 2009 19:04

ps en ecolo halen miss 50%
au revoir MR en au revoir federale regering

lollysticky 7 juni 2009 19:09

ja het valt op dat MR het veel minder goed doet dan voorspeld... op alle resultaten die ik al zag, zag ik een sterk verschil tussen beiden ipv een nek-aan-nek race

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be