![]() |
Democratie op z'n Spaans
In de Spaanse staat komt Iniciativa Internacionalista op. Dit is een links-soevereinistische lijst voor de Europese verkiezingen die alle volkeren in die staat bundelt. Wat men moet weten: in Spanje worden alleen lijststemmen uitgebracht en dit door stembrieven in de urne te stoppen.
Het gaat er zeer "democratisch" aan toe. Balans totnogtoe: In een paar dorpen waren er bij aanvang geen biljetten van Iniciativa ter beschikking. In San Diego de Moratalaz was er een brief van de vertegenwoordiger van de Spaanse regering waarin stond dat Iniciativa zich teruggetrokken had uit deelname. In Palma Jacint Verdaguer en Cerdanyola del Valles-Serraparrera waren de biljetten in een doos weggestoken. Wordt vervolgd! |
Moet je een biljet van je partij hebben om ervoor te stemmen in Spanje? Dat is zoals destijds in Zaïre/Congo/Kongo. Wie voor Mobutu wilde stemmen, kreeg een groen biljet. Tegen stemmen kon met een rood biljet als er toevallig ook rode biljetten voorradig waren.
Als dat de Spaanse democratie is, verwondert het me niet meer dat de Spanjaarden voor het Grondwettelijk Verdrag (EU) hebben gestemd, en dat in de EU-instellingen de Spanjaarden nummer 1 zijn in het zich gluiperig naar de top slijmen en over lijken van collega's gaan. |
Citaat:
|
Ook in Ourense en San Severiano (Cádiz) ontbraken stembiljetten van Iniciativa, maar ook van de communisten.
|
Ze leren het daar nooit, hé? :?
|
In Vega Baja (Alacant) ontbraken er ook stembiljetten van Iniciativa nadat lokaal gekende PSOE-leden gaan stemmen waren. Ondertussen zijn ze terug voor handen. In Prat de Llobregat gewoon geen stembiljetten van Iniciativa.
In Ferrol (Galicië en geboorteplaats van Franco) worden stembiljetten van Iniciativa keer op keer weggehaald. Wordt vervolgd! |
Citaat:
|
Moest het in Venezuela gebeuren dan zou de spaanse pers niet ophouden met schandaal te spreken. In eigen huis echter, waar er nog veel werk om een eerlijke democratie te implementeren wordt dat allemaal met een korreltje zout genomen. Hypocriet.
|
Aanhangers van Democracia Nacional hebben stembiljetten van Iniciativa weggenomen in Burgos. En die van de communisten ontbraken.
Ook in Moratalaz problemen om aan de biljetten te geraken. Kandidaten van Iniciativa werden door de politie geïdentificeerd nadat ze eisten dat de biljetten ter beschikking zouden zijn. In een stembureau in Txantrea (Pamplona-Iruñea) lagen enkel stembiljetten van de PSOE in de stemhokjes! |
In twee kiesbureau's in Manises waren er enkel stembiljetten van PP, PSOE, Izquierda Unida en Familia y Vida. Mensen die daarover hun beklag deden, zijn door de politie buiten gezet.
|
|
Ik kreeg daar ook net iets van te horen van een aantal Esperantisten uit Catalonië. Dit is gewoonweg schandalig, maar Europa gaat uiteraard zwijgen als vermoord...
|
Niets van gemerkt waar ik woon in Cataluña - de stembriefjes van alle partijen + briefomslag zaten netjes in mijn brievenbus gistermorgen - ook op het stembureau lagen stapels stembiljetten van álle partijen.
Mahjah - ik ben dan ook geen Esperantista :-P |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik moet nog een samenvatting maken, maar in tal van locaties zijn er "fouten" gebeurd met het tellen en hertellen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Op verschillende plaatsen werden stemmen voor Iniciativa aan andere lijsten toegekend, en dan vooral aan de uiterst rechtse Democracia Nacional. Zelfs in dorpen waar die laatste niet één pamflet uitgedeeld heeft en geen electorale basis heeft.
Iniciativa heeft laten weten de officiële resultaten te zullen aanklagen. Wellicht volgen er acties op Europees niveau. |
Morgen worden vanaf 10u de stemmen herteld. Iniciativa zal dan beslissen of er klacht ingediend wordt.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:06. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be