Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingsforum 2009 (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=217)
-   -   Rechts verliest zwaar. Rechts wint zwaar. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=124651)

C2C 7 juni 2009 20:04

Rechts verliest zwaar. Rechts wint zwaar.

Rechts heeft een zeer zware verkiezingsnederlaag geleden: het Vlaams Blok verliest 40% van zijn zetels, de PVV verliest 25% van zijn zetels.

Maar rechts wint ook zeer sterk: een partij geleid door een Judo-coach en verkoper van badhanddoeken haalt vele zetels. Zo ook de NV-A, geleid door een goed historicus.

Wat zal het dus zijn: wint rechts of verliest rechts?

Dat links stabiel blijft (SP.A behoudt zijn zetels en Groen! krijgt er eentje bij), dat wisten we al.

Andro 7 juni 2009 20:05

Extreem rechts verliest.

toccata 7 juni 2009 20:05

Degene die wint is het gematigde Vlaams-Nationalisme

lollysticky 7 juni 2009 20:05

bedoelt u nu PVV zoals in PVV Nederland?
volgens mij hebben die sterk gewonnen in Nederland...

Zwartengeel 7 juni 2009 20:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky (Bericht 4155158)
bedoelt u nu PVV zoals in PVV Nederland?
volgens mij hebben die sterk gewonnen in Nederland...

Ik denk dat hij de Pest Voor Vlaanderen bedoelt. ;-)

vlijmscherp 7 juni 2009 20:07

rechts wint.

Gun 7 juni 2009 20:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 4155149)
Rechts heeft een zeer zware verkiezingsnederlaag geleden: het Vlaams Blok verliest 40% van zijn zetels, de PVV verliest 25% van zijn zetels.

Maar rechts wint ook zeer sterk: een partij geleid door een Judo-coach en verkoper van badhanddoeken haalt vele zetels. Zo ook de NV-A, geleid door een goed historicus.

Dat links stabiel blijft (SP.A behoudt zijn zetels en Groen! krijgt er eentje bij), dat wisten we al.

Intussen verliest VLD 'slechts' 3 zetels ...

lollysticky 7 juni 2009 20:07

ah okee :P
rekent u de O-VLD dan tot 'rechts' ?
ik reken VLD helemaal niet tot rechts, maar eerder tot centrum...

Gun 7 juni 2009 20:09

Ai, nu alweer -6 ...

Marlboro 7 juni 2009 20:09

Rechts wint.

Weiße Rose 7 juni 2009 20:09

Citaat:

Ik zou rechts niet over 1 kam scheren. Naar mijn mening heb je aan de ene kant extreem-rechts, namelijk het Vlaams Belang en aan de andere kant heb je centrum-rechts, namelijk N-VA en LDD. Het is nogmaals gebleken dat de Vlaming niet perse extreem-rechts is, maar meer neigt naar het centrum. Echter hadden die kiezers in 2004 geen alternatief, wat meteen ook de reden was van die 'monsterscore' toen. Extreem-rechts verliest zwaar, waarbij centrum-rechts wint. Aan de linkerkant is er een constante, met zelfs kleine winst. Ik snap dus niet dat bepaalde mensen 'links' verlies toebedelen... .

Gun 7 juni 2009 20:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky (Bericht 4155169)
ah okee :P
rekent u de O-VLD dan tot 'rechts' ?
ik reken VLD helemaal niet tot rechts, maar eerder tot centrum...

Programma: centrum rechts

Uitvoering ervan: centrum links

C2C 7 juni 2009 20:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Weiße Rose (Bericht 4155180)
Ik zou rechts niet over 1 kam scheren. Naar mijn mening heb je aan de ene kant extreem-rechts, namelijk het Vlaams Belang en aan de andere kant heb je centrum-rechts, namelijk N-VA en LDD. Het is nogmaals gebleken dat de Vlaming niet perse extreem-rechts is, maar meer neigt naar het centrum. Echter hadden die kiezers in 2004 geen alternatief, wat meteen ook de reden was van die 'monsterscore' toen. Extreem-rechts verliest zwaar, waarbij centrum-rechts wint. Aan de linkerkant is er een constante, met zelfs kleine winst. Ik snap dus niet dat bepaalde mensen 'links' verlies toebedelen... .

Da's altijd heel relatief.

Voor een linkse mens is alles wat rechts van Marx staat, gewoon "rechts".

Voor een Waal is de NV-A extreem-rechts.

't is maar hoe ge het bekijkt.

Ik ben wel akkoord dat de NV-A en de Lijst van Judo-coach er in geslaagd zijn vele Vlaams-Blok kiezers aan te trekken.

De vraag is nu: maakt dat die partijen extreem-rechtser? Of de kiezers minder extreem?

Flanelcondoom 7 juni 2009 20:18

Welk rechts? Die burgerij?

Smoer 7 juni 2009 20:21

Rechts kan niet samenwerken, einde rechts;).

E. Gidius 7 juni 2009 20:21

Citaat:

SP-a: 15,4 pct
Groen: 6,6 pct
PvdA: 1,1
LSP: 0,2

Samen 23,3 pct.

Laat links nog maar vele jaren zo stabiel blijven. :-)

Burkide 7 juni 2009 20:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Andro (Bericht 4155155)
Extreem rechts verliest.

Nederlandstalig extreem-rechts verliest in Vlaanderen. Waals extreem-rechts is uitgeschakeld.
Helaas is er die verdubbeling van het aantal zetels voor de Vlamingenhaters van het UF dat het spel komt bederven.

Distel 7 juni 2009 20:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 4155209)
De vraag is nu: maakt dat die partijen extreem-rechtser? Of de kiezers minder extreem?

Geen van beide. Het aandeel extreem-rechtse kiezers bij het VB iss volgens mij sowieso altijd al heel klein geweest, en LDD of N-VA kan je bezwaarlijk extreme partijen noemen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be