Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Procedure elektronisch stemmen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=124693)

boeman 8 juni 2009 12:23

Procedure elektronisch stemmen

Als je je stem hebt uitgebracht, dan moet dat kaartje nog in de urne belanden. Is het niet zo dat de kiezer zijn eigen kaartje daarin moet steken?

Ik, en voor zover ik zag alle anderen ook, moest het mijne zondag afgeven aan een bijzitter die voor de urne stond. Lijkt me toch niet echt de normale gang van zaken. Wie garandeert mij dat ze mijn stem in de urne hebben gestoken, en niet een kaartje met een andere stem?

Kodo Kodo 8 juni 2009 12:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door boeman (Bericht 4157053)
Als je je stem hebt uitgebracht, dan moet dat kaartje nog in de urne belanden. Is het niet zo dat de kiezer zijn eigen kaartje daarin moet steken?

Ik, en voor zover ik zag alle anderen ook, moest het mijne zondag afgeven aan een bijzitter die voor de urne stond. Lijkt me toch niet echt de normale gang van zaken. Wie garandeert mij dat ze mijn stem in de urne hebben gestoken, en niet een kaartje met een andere stem?

Je moet een klacht indienen om de verkiezingen ongeldig te laten verklaren.

Bierke 8 juni 2009 12:45

? Gewoon negeren en die kaart er zelf in stoppen. De voorzitter moet enkel maar zien dat alles volgens de normen verloopt.

Spontius 8 juni 2009 12:59

Je moet ja kaartje zelf in de urne stoppen. Of bij hulp zelf zien dat je kaartje erin gestopt wordt. Blindelings vertrouwen moet je zeker niet in de politiek gaan zoeken.

IronChef 8 juni 2009 12:59

De voorzitter is verplicht om eerst uw magneetkaart te controleren op beschadigingen en merktekens. Hierna moet de kaart terug overhandigd worden aan de kiezer zodat deze de kaart in de urne kan stoppen.

boeman 8 juni 2009 13:02

Waar kan je terecht met klachten? Rechtstreeks bij binnenlandse zaken? Of is hier iets 'onpartijdigs' voor voorzien?

Txiki 8 juni 2009 13:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IronChef (Bericht 4157129)
De voorzitter is verplicht om eerst uw magneetkaart te controleren op beschadigingen en merktekens. Hierna moet de kaart terug overhandigd worden aan de kiezer zodat deze de kaart in de urne kan stoppen.

Is dat zo? Bij ons is dat niet gebeurd alleszins.

monza 8 juni 2009 13:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door boeman (Bericht 4157141)
Waar kan je terecht met klachten? Rechtstreeks bij binnenlandse zaken? Of is hier iets 'onpartijdigs' voor voorzien?

In't dorpscafé van de verliezende partij

Spontius 8 juni 2009 13:08

Citaat:

Zou moeten maar gebeurt nooit. Zelden komen die kaartjes nog uit de urne. Dus laat een voorzitter begaan of die helpt zelfs.

Raf 8 juni 2009 13:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door boeman (Bericht 4157053)

Zag je de voorzitter het kaartje in de urne deponeren?

IronChef 8 juni 2009 13:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4157145)
Is dat zo? Bij ons is dat niet gebeurd alleszins.

Bij mij ook niet, maar als ik mij niet vergis is dat wel verplicht.

IronChef 8 juni 2009 13:36

Citaat:

Uiteindelijk geeft u de magneetkaart terug aan de voorzitter van het stembureau alvorens ze in de elektronische stembus te steken.
http://www.vlaanderen.be/servlet/Sat...nfolijn%2FView

Raf 8 juni 2009 13:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IronChef (Bericht 4157129)

Dat klopt niet. De voorzitter controleert het kaartje vóór de kiezer het in handen krijgt, niet erna.

boeman 8 juni 2009 13:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 4157209)
Zag je de voorzitter het kaartje in de urne deponeren?

Nee, ze hield een heel stapeltje kaarten gewoon vast...

Raf 8 juni 2009 13:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IronChef (Bericht 4157214)

Zou dat geen missinkje zijn op die website? Ik heb dat hier nooit geweten...

IronChef 8 juni 2009 13:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 4157216)
Dat klopt niet. De voorzitter controleert het kaartje vóór de kiezer het in handen krijgt, niet erna.

De voorzitter moet de kaart controleren op beschadigingen en merktekens die de identiteit van de kiezer kunnen verraden. Anders zou de stem ongeldig zijn.

Staat trouwens op de site van de Vlaamse overheid.

Raf 8 juni 2009 13:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door boeman (Bericht 4157219)
Nee, ze hield een heel stapeltje kaarten gewoon vast...

Hmm... Dat kan volgens mij niet. In dat geval heb je inderdaad geen enkele garantie dat het wel degelijk jouw kaartje was dat in de urne terecht kwam. Ik zou daar klacht voor neerleggen.

IronChef 8 juni 2009 13:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 4157220)
Zou dat geen missinkje zijn op die website? Ik heb dat hier nooit geweten...

Ik neem aan dat die correct is. Ik denk dat het probleem ligt bij ongeïnformeerde en luie voorzitters.

Raf 8 juni 2009 13:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IronChef (Bericht 4157222)
De voorzitter moet de kaart controleren op beschadigingen en merktekens die de identiteit van de kiezer kunnen verraden. Anders zou de stem ongeldig zijn.

Staat trouwens op de site van de Vlaamse overheid.

Ja, ik zag het net. Vreemd... Hier wordt dat door geen enkele voorzitter gedaan...

Raf 8 juni 2009 13:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IronChef (Bericht 4157226)
Ik neem aan dat die correct is. Ik denk dat het probleem ligt bij ongeïnformeerde en luie voorzitters.

Toen ik hier vroeger mee de verkiezingen organiseerde, werden de voorzitters zo geïnstrueerd. Misschien is dat ondertussen veranderd. Dat ga ik toch eens navragen bij mijn collega's...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be