Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Macedonie en Turkije (https://forum.politics.be/showthread.php?t=124737)

Turkse Nederlander 8 juni 2009 23:23

Macedonie en Turkije

Macedonie en Turkije zijn goede vrienden geworden. Macedonie heeft namelijk problemen met buurland Griekenland en zoekt steun bij Turkije. De invloed van Turkije in de Balkan blijft groeien. Turkije heeft niet alleen sterke banden met Bosnie en Albanie. Ook met bijvoorbeeld Servie worden de politieke en militaire banden aangehaald. Bekijk de video hieronder

http://www.youtube.com/watch?v=-C1Nj7hBp1M

George Friedman van Stratfor voorspelt in de video hieronder een groeiende macht van Turkije en verwacht dat Turkije een grootmacht zal worden.

http://www.youtube.com/watch?v=PmcfxVEwt0I

Er zijn sterke culturele en historische banden tussen Turkije en de Balkan. Wat dat betreft denk ik dat Turkije bij de EU hoort. Turkije richt zich al vele decennia op Europa. Turkije heeft een belangrijke rol gespeeld in de vrede en veiligheid van Europa tijdens de koude oorlog. Turkije was bereid zijn eigen veiligheid op het spel te zetten voor Europa. Ik vind dat Europa dit niet mag vergeten. In een tijd dat Europa onder de voet gelopen dreigt te worden bieden ze Turkije lidmaatschap aan in ruil voor hulp en als het gevaar eenmaal geweken is wordt dat aanbad ingetrokken. Dat is niet wat je van een vriend mag verwachten.

Europa + Turkije forever

Turken zijn Europeanen:-D

We zijn Europese broeders:-D

Kodo Kodo 9 juni 2009 00:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Turkse Nederlander (Bericht 4158887)
Er zijn sterke culturele en historische banden tussen Turkije en de Balkan.

-D

Devsjirme, janitsaren.

liberalist_NL 9 juni 2009 00:13

Zoals die Friedman zei, ik ben wel voor een nieuw Ottomaans Rijk o.l.v. Turkije. Alleszins veel beter dan die religieuze onzin uit Saoedi-Arabië.

Turkse Nederlander 9 juni 2009 00:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo (Bericht 4158989)
Devsjirme, janitsaren.

Niet alle blanke Turken zijn Devsjirme's of janitsaren.

Boduo 9 juni 2009 08:24

Grootmacht !

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Turkse Nederlander (Bericht 4158887)
Macedonie en Turkije zijn goede vrienden geworden. Macedonie heeft namelijk problemen met buurland Griekenland en zoekt steun bij Turkije. De invloed van Turkije in de Balkan blijft groeien. Turkije heeft niet alleen sterke banden met Bosnie en Albanie. Ook met bijvoorbeeld Servie worden de politieke en militaire banden aangehaald. Bekijk de video hieronder

http://www.youtube.com/watch?v=-C1Nj7hBp1M

George Friedman van Stratfor voorspelt in de video hieronder een groeiende macht van Turkije en verwacht dat Turkije een grootmacht zal worden.

http://www.youtube.com/watch?v=PmcfxVEwt0I

Er zijn sterke culturele en historische banden tussen Turkije en de Balkan. Wat dat betreft denk ik dat Turkije bij de EU hoort. Turkije richt zich al vele decennia op Europa. Turkije heeft een belangrijke rol gespeeld in de vrede en veiligheid van Europa tijdens de koude oorlog. Turkije was bereid zijn eigen veiligheid op het spel te zetten voor Europa. Ik vind dat Europa dit niet mag vergeten. In een tijd dat Europa onder de voet gelopen dreigt te worden bieden ze Turkije lidmaatschap aan in ruil voor hulp en als het gevaar eenmaal geweken is wordt dat aanbad ingetrokken. Dat is niet wat je van een vriend mag verwachten.

Europa + Turkije forever

Turken zijn Europeanen:-D

We zijn Europese broeders:-D

Turkije is al (bijna) een grootmacht !
Niet Turkije maar enkele Turkse leiders waren bereid een en ander op het spel te zetten.
"Een vriend": Sorry maar Turkije is NIET onze vriend. Het is wèl een land waarmee we goede buur willen zijn, méér niet.

Turkije is geen Europese natie !

liberalist_NL 9 juni 2009 13:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 4159247)
Niet Turkije maar enkele Turkse leiders waren bereid een en ander op het spel te zetten.
"Een vriend": Sorry maar Turkije is NIET onze vriend. Het is wèl een land waarmee we goede buur willen zijn, méér niet.

Als Turkije geen Europese natie is, is Rusland dat ook niet.

Kodo Kodo 9 juni 2009 16:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 4159986)

Rusland zou niet Europees geweest zijn als Wladimir I, op zoek naar een godsdienst voor zijn volk, zich tot de islam ipv tot het christendom had bekeerd. Dat zou een ramp voor de mensheid zijn geweest. Gelukkig was hij ontroerd door de schoonheid van de kerkmuziek in de hl. Sophia-kathedraal, of hoe noemen de orthodoxen dat, in Constantinopel (de stad waar zeven eeuwen eerder het christendom dat we nu kennen eigenlijk werd uitgevonden, helaas, maar ja, beter dat dan die akelige mohammedanerij).

Wladimir, eigenlijk een barbaarse bruut, maakte de goede keuze: dankzij hem hebben we niet alleen nog steeds de wondermooie orthodoxe kerkmuziek, maar ook b.v. een Rachmaninow, Borodin of Mussorgski. In plaats van komponisten en symfonie-orkesten zou Rusland in de muzikale traditie van Ottomanië hebben gedeeld, en ja, die zal wel vaak het niveau van onze popmuziek overstijgen; dat geldt tenslotte ook voor het gejammer van hitsige katers. In plaats van Dostojevski, Tolstoj en Tsjechow zouden ze in Rusland ja, wat eigenlijk hebben voortgebracht? Ik zal maar braaf zijn en zeggen: een "verrijkingscultuur".

Voor mij hoeft de EU helemaal niet Europees te zijn, al is Rusland dat wel. Ook Amerika en Australië zijn veel Europeser dan Mohammedanië, en als we hier een echte verrijking willen, kunnen we nog zeer, zeer, zeer veel van de Chinezen en Indiërs leren. Vooral de laatsten hebben een zeer zwaar onderschatte beschaving. En die Aziaten zitten tenminste nooit ongehinderd door enige elementaire logica door te drammen over het zwakzinnige gebazel van een of andere moordenaar-verkrachter-haremhouder-pedofeet.

Sus Iratus 9 juni 2009 16:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 4159986)

Rusland is tien keer, nee honderd keer, Europeser dan Turkije, zowel cultureel, geschiedkundig als demografisch.

Kodo Kodo 9 juni 2009 16:14

Oeps, dubbel gepost.

Heel-Nederlander 9 juni 2009 16:36

Rusland is wel een Europese natie, Turkije niet. Turkije mag best een vergaand partnerschapsakkoord krijgen, maar geen volwaardig lidmaatschap. Hoewel ik dat ook vind voor Rusland.

liberalist_NL 9 juni 2009 16:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heel-Nederlander (Bericht 4160493)
Rusland is wel een Europese natie, Turkije niet. Turkije mag best een vergaand partnerschapsakkoord krijgen, maar geen volwaardig lidmaatschap. Hoewel ik dat ook vind voor Rusland.

Wat voor criteria gebruik je om een land Europees te noemen... Gristelijkheid? :roll:

Derk de Tweede 9 juni 2009 16:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 4160512)
Wat voor criteria gebruik je om een land Europees te noemen... Gristelijkheid? :roll:

Beschaafheid wellicht ?

liberalist_NL 9 juni 2009 16:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 4160521)
Beschaafheid wellicht ?

Turkije lijkt me nochtans beschaafder dan Roemenië en Bulgarije.

LiberaalNL 9 juni 2009 19:47

Turkije is een bevriend land, maar geen Europese staat. Marokko is in 1986 ook geweigerd als land van de EU, omdat het land in Afrika ligt.

Turkse Nederlander 9 juni 2009 22:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL (Bericht 4160975)
Turkije is een bevriend land, maar geen Europese staat. Marokko is in 1986 ook geweigerd als land van de EU, omdat het land in Afrika ligt.

Cyprus ligt voor 100% in Azie.

Turkse Nederlander 9 juni 2009 22:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 4159247)

Turkije is WEL bevriend met Europa. Overigens denken veel Macedoniers, Hongaren, Bosniers en Albanezen daar heel anders over. Zelfs de banden met Servie worden steeds sterker.

En Turken zijn WEL Europeanen. Turkije hoort cultuurhistorisch tot Europa. Turkije maakt onderdeel uit van Europa en de Europese geschiedenis.

Turkse Nederlander 9 juni 2009 22:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 4160524)
Turkije lijkt me nochtans beschaafder dan Roemenië en Bulgarije.

Wanneer we door Bulgarije reisden op weg naar Turkije werden we in het verleden om de haverklap aangehouden door agenten die om soepgeld vroegen. Ze verzonnen overtredingen. Dat maakten we in Turkije nooit mee.

liberalist_NL 9 juni 2009 22:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Turkse Nederlander (Bericht 4161417)
Wanneer we door Bulgarije reisden op weg naar Turkije werden we in het verleden om de haverklap aangehouden door agenten die om soepgeld vroegen. Ze verzonnen overtredingen. Dat maakten we in Turkije nooit mee.

Ik heb dat soort verhalen heel veel gehoord. Wat mij betreft was dat land nog lang niet klaar voor toetreding. Turkije dan nog eerder, zeker de westerse delen ervan.

LiberaalNL 9 juni 2009 22:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Turkse Nederlander (Bericht 4161404)
Cyprus ligt voor 100% in Azie.

Klopt, maar politiek en cultureel gezien wel.

Turkse Nederlander 9 juni 2009 23:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL (Bericht 4161443)
Klopt, maar politiek en cultureel gezien wel.

Volgens mij staat Turkije cultureel gezien ook dichtbij Griekenland en andere Balkanlanden. Veel Turken zijn ook afkomstig uit de Balkan.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be