![]() |
Ben je Pro-Israel of Pro-Palestina?
Er zijn al talloze discussies gevoerd over het Israelisch-Palestijns conflict, maar aan wiens kant sta jij eigenlijk en waarom?
|
Ik ben pro-vrede, het enige kamp dat geen bloed aan haar handen heeft. ;-)
|
Mosje Dayan was veel cooler dan pakweg Yassin.
|
Ik ben vooral pro asfaltering van dat hele conflictgebied.
|
Citaat:
|
Ik ben lichtelijk pro-Israel, omdat in mijn ogen de Arabieren elke verdeling van de grond resoluut hebben afgewezen en de Arabische buurlanden meerdere malen een oorlog zijn begonnen om Israel van de kaart te vegen. Daarnaast heb ik kritiek op de nederzettingenpolitiek van Israel wat een groot opstakel zal zijn voor permanente vrede.
|
Ik ben lichtelijk pro-Israël omdat de staat democratisch is en al haar minderheden beschermt, vrijheden waarborgt ongekend in het Midden-Oosten, en over het algemeen een Westerse staat is naar liberaal-democratisch model. De Palestijnen hebben elke kans die de Israëliërs ze gegund hebben om te bewijzen dat ze stoppen met Joden aanvallen, afgeschoten. Als ik Israëliër was had ik vrede met de Palestijnen allang uitgesloten. Ik snap niet dat een groot deel van de bevolking daar nog graat in ziet.
|
Citaat:
|
Ik heb een slingerbeweging uitgevoerd.
Van in 1965 pro-israel, dan onder invloed van de voortschrijdende arabisering en de daaruit volgende "eurabiaanse berichtinggeving" pro-palestina geworden, tot ik verder opzoekingswerk verrichtte en de zaken in een groter perspectief ging plaatsen, na het lezen van "De Kern van de Zaak" door Wim Kortenhoeven: Citaat:
Ik ben sindsdien dus uitgesproken pro-israel, wat me hier trouwens 8 strafpunten wegens racisme opleverde... (iets met die zeer hoge levensverwachting van de gazanen, maar ik kan het dus niet meer herhalen). |
'Zeer hoge levensverwachting' is een nogal vage omschrijving voor je stelling van destijds: die stelde dat de bevolkingsgroei in de Palestijnse gebieden (of specifiek in Gaza) wel moest wijzen op economische welvaart. Zoals u weet hoeft een bevolkingsexplosie niet toegeschreven te worden aan een hogere levensverwachting, maar kan dat ook te maken hebben met een hoge nataliteit.
Overigens vind ik de vraag van deze thread misleidend. Slechts weinig mensen zijn voor of tegen een kamp. Ikzelf analyseer liever de gebeurtenissen en beoordeel het gedrag van de Israëlische overheid of de Palestijnse bewegingen tegen de achtergrond van die gebeurtenissen, dan onvoorwaardelijk kamp te kiezen. Zoiets laat immers veel meer nuance toe dan een zwart-wit-visie die uit een 'ik ben pro ... kamp' voortkomt. Wat de meest recente gebeurtenissen betreft (en dan wil ik nog enkele jaren teruggaan), die pleiten niet in het voordeel van de Israëlische staat. |
Citaat:
|
Ik ben neutraal.
Het is een ordinaire stammentwist zoals die er al sinds mensenheugenis zijn geweest. |
Ik ben anti elke oorlog en conflict op de wereld.
|
Citaat:
|
Citaat:
:lol::lol: 't is nochtans vroeg om zo'n dronken praat te verkopen.... |
Citaat:
|
Ik ben voor het recht van Israel om te bestaan als Joodse staat binnen veilige grenzen en in vrede met zijn buren.
En ik ben voor het zelfbeschikkingsrecht van de Palestijnen. |
Citaat:
en de persoonlijke aanvallen, hollocaust wentelen en manifeste leugens die zionisten typeren, maken dat , zeker gezien de geopolitieke weerslag idd een erg interessant onderwerp. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:15. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be