![]() |
Liberalisme: Waarom werkte het niet?
Ik heb zo is even zitten denken waarom het liberalisme niet volledig werkt (zie crisis, maar ook wapenindustrie ed) en ik dacht dat het liberalisme wel een goede (de beste) ideologie zou zijn, moesten de burger beter geïnformeerd zijn over de bedrijven en de producten.
bv: geen kleren meer willen kopen van een bepaalde keten als je de beelden ziet van kindjes die 12 uur per dag werken voor een kom rijst. (zoals hier 100 jaar geleden) Of niet bij een bank gaan als het duidelijk is dat zij te risicovolle beleggingen doet met jou geld. Of geen diamante ringen meer kopen als je weet dat het bloeddiamanten zijn... Tal van voorbeelden. Uiteraard spreekt men dan niet van volledig liberalisme, maar er is wel een vrije markt. Ik denk dus dat het falen van de vrije markt te wijten in aan de onkennis van de bevolking. Meningen? |
Klopt, maar volledige marktkennis is slechts theoretisch. Daarom is de vrije markt ook slechts theoretisch; in praktijk is ze nooit echt "vrij".
|
Dat de asymmetrische informatie-these toch al verleden tijd is, sinds op zijn minst september 1945.
|
De mensen krijgen dit niet te horen omdat het de mensen niet interesseert. Men kan het alleen aan de mensen tonen door hun smoel in de stront te duwen en uit te smeren.
|
Citaat:
Als je de ballen hebt, natuurlijk. Als de meisjes van de Salamander je zo betrappen gaat je reputatie stuk en dat willen we niet, he? |
|
Omdat winst niet natuurlijk is.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Vind je dat het publiek op de hoogte moet zijn van de reële productiekost van een goed? |
Citaat:
Citaat:
Waarom het woord 'moeten' daar staat, geen idee. Ik zie immers geen enkele reden waarom dat zou 'moeten' - zou ook een beetje te veel informatie zijn. Er zijn nogal veel producten in Del Haize, GB en Aldi. (Ik laat even alle opmerkingen over zo'n onzinnig concept als 'de reële kostprijs' even achterweg.) |
Citaat:
Naja iedereen die niet akkoord is moet maar gilette aandelen kopen. |
Citaat:
en die handvaten worden gratis uitgedeeld. Een goedgevonden marketingtruck van de heer Gillette. |
Citaat:
Onvolledige informatie kan ook geen kritiek zijn op een vrije markt vermits geen enkel alternatief over betere informatie beschikt. Onzekerheid is gewoon deel van het leven, en ge zijt niet onvrij als ge niet perfect weet wat er morgen gaat gebeuren. |
Citaat:
Heel gemakkelijk, hautain en typisch liberaal om het eigen falen te wijten aan de onkunde van het volk. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:01. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be