Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Final destination? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=124877)

Jennes 11 juni 2009 14:29

Final destination?

Geloven jullie in een lot?
Het maakt maw niet uit wat je precies doet, als er iets met je moet gebeuren, gebeurt het toch.

Of denken jullie dat alles louter toeval is, en niets meer?

Naar aanleiding van dit krantenartikel, geïnteresseerd in de opinies:

Citaat:

Een vrouw die de fatale vlucht met de AF447 van Rio naar Parijs gemist had, is op weg van de luchthaven naar huis overleden in een auto-ongeluk.
http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF20090611_022

Tavek 11 juni 2009 16:09

Lost-achtige toestanden ;)

liberalist_NL 11 juni 2009 16:17

Ik geloof dat iedereen zijn lot bepaalt. Wat er na je lot gebeurt, dat weten we niet. Dat kun je niet weten. Of we moeten een interdimensionale communicatie opzetten. :-)

Steben 11 juni 2009 16:22

Ja: we zijn nu eenmaal mensen.
Het is ons lot om geboren te worden en te sterven.
Al wat daartussen gebeurt is peanuts en heeft belange de macht niet die stelling te doen keren.

De vraag is niet of we een lot hebben of niet, de vraag is of je die vraag nodig hebt of niet. Ik niet.

kiko 11 juni 2009 17:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 4165531)
Ja: we zijn nu eenmaal mensen. Het is ons lot om geboren te worden en te sterven.

Vind ik niet echt een "lot". Dat is eerder de natuurlijke gang van zaken.

cor 11 juni 2009 17:47

"Geloof nooit dat het lot meer is
dan een verdichting van de kinderjaren."
Rainer Maria Rilke

Flanelcondoom 11 juni 2009 17:50

Ik geloof niet dat menselijke waarderingen equivalenten hebben in het universum.

Savatage 11 juni 2009 18:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jennes (Bericht 4165328)
Het maakt maw niet uit wat je precies doet, als er iets met je moet gebeuren, gebeurt het toch.

Leestip: Fooled by randomness - Taleb

Hij antwoordt bijzonder treffend op de hele "final destination" kwestie.

420yeahbaby 11 juni 2009 19:51

Hoe kan er een "bestemming" zijn in het oneindige? :)

Zeno! 11 juni 2009 20:27

Scary shit! Ik hoop dat het toeval is...

praha 11 juni 2009 20:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jennes (Bericht 4165328)

:lol:

sorry hoor ... da's weer zo'n totale zever om aan de hand van dat ene voorbeeldje ( uiteraard weer na de feiten ) daarin te gaan geloven.
Bovendien hoe zit dan met haar man ... die dient nog te overlijden tengevolge van een infectie door de Mexicaanse varkensgriep in dat ziekenhuis waar ie nu vertoeft ?

Jennes 11 juni 2009 21:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door praha (Bericht 4166303)
:lol:

sorry hoor ... da's weer zo'n totale zever om aan de hand van dat ene voorbeeldje ( uiteraard weer na de feiten ) daarin te gaan geloven.
Bovendien hoe zit dan met haar man ... die dient nog te overlijden tengevolge van een infectie door de Mexicaanse varkensgriep in dat ziekenhuis waar ie nu vertoeft ?

Ik poneerde niet echt een stelling, maar stelde een vraag. Dat soort verhalen lezen doet me soms huiveren en denken. Ik vroeg me af hoe er hier over gedacht werd.

Dit is niet de eerste keer dat ik zo een voorbeeld hoor. Maar je hoort het niet vaak, neen. Wiedes: je moet nogal geluk hebben om de eerste keer dat je 'dood had kunnen zijn' te ontlopen. En als dat zo is moet je erna toch 'gevat worden' en moet iemand van je eerste 'door de naald kruipen' weten en het in de krant zetten.

Alle gekheid op een stokje. Dit is eng. Al kan ik me inbeelden dat ze de radio op had staan, het nieuws hoorde en zo schrok dat ze haar stuur omgooide. Je zou voor minder.

Jennes 11 juni 2009 21:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 4165797)
Leestip: Fooled by randomness - Taleb

Hij antwoordt bijzonder treffend op de hele "final destination" kwestie.

Ga ik ergens neerschrijven voor bij het volgende bibliotheekbezoek, bedankt.

Jennes 11 juni 2009 21:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 4165768)
Ik geloof niet dat menselijke waarderingen equivalenten hebben in het universum.

Ik geloof ook niet dat er iets is als 'je bestemming' die al is vastgelegd. Maar soms heb ik toch het gevoel dat iets niet anders kon gaan.
Dat de kans dat je op een bepaald moment iets anders had beslist, 0 was, ofzo.

Doet me eraan denken dat ik daar vroeger eens een heel interessante tekst (online) over gelezen heb. Ik moet ze eens terug gaan opdissen. Ik heb alleen geen enkel idee meer van de zoektermen. Ik denk dat het in een debat ging tussen fysici (relativiteitstheoretici) en wiskundigen.

praha 11 juni 2009 21:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jennes (Bericht 4166370)
Ik poneerde niet echt een stelling, maar stelde een vraag.

weet ik wel hoor...

Citaat:

Dat soort verhalen lezen doet me soms huiveren en denken. Ik vroeg me af hoe er hier over gedacht werd.
voldoende _ en dat al sinds mensenheugenis_ anders waren er geen verhalen, films etc. die dat onderwerp aansnijden

Citaat:

Dit is niet de eerste keer dat ik zo een voorbeeld hoor. Maar je hoort het niet vaak, neen. Wiedes: je moet nogal geluk hebben om de eerste keer dat je 'dood had kunnen zijn' te ontlopen. En als dat zo is moet je erna toch 'gevat worden' en moet iemand van je eerste 'door de naald kruipen' weten en het in de krant zetten.
vrij simpelkes hoor

mensen missen hun vlucht regelmatig...
mensen komen ook regelmatig om in een verkeersongeval...
als nu bij toeval ( zie ook Savatages opmerking ) beide voorkomen dan zorgt de sensatiejournalistiek wel dat we dat uieindelijk te weten komen

Citaat:

Alle gekheid op een stokje. Dit is eng. Al kan ik me inbeelden dat ze de radio op had staan, het nieuws hoorde en zo schrok dat ze haar stuur omgooide. Je zou voor minder.
:-)
stel je voor... maar dan is het al helemaal niet meer zo bevreemdend, niet ?

cor 12 juni 2009 06:52

Citaat:

De zwaartekracht heeft ook niet 'bepaald' dat Newton's appel moest vallen. Toch lijkt er me een moeilijk te ontkennen verband.

Flanelcondoom 12 juni 2009 19:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cor (Bericht 4166970)
De zwaartekracht heeft ook niet 'bepaald' dat Newton's appel moest vallen. Toch lijkt er me een moeilijk te ontkennen verband.

Er is ten eerste geen zwaartekracht, en ten tweede is je opmerking irrelevant.

Visjnu 13 juni 2009 10:01

Citaat:

Wat bedoel je hier met menselijke waarderingen? Semantiek?

RodeLantaarn 13 juni 2009 10:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jennes (Bericht 4166370)
Ik poneerde niet echt een stelling, maar stelde een vraag. Dat soort verhalen lezen doet me soms huiveren en denken. Ik vroeg me af hoe er hier over gedacht werd.

Gewoon puur toeval. Wat met al die anderen die geluk hadden en die nog leven? Daarover wordt natuurlijk niet gepraat. Uitzonderingen zijn zeldzaam, maar zeldzaam is niet gelijk aan onmogelijk.

Maes_P 13 juni 2009 10:37

Awel ja er bestaat "iets" dat men zou kunnen omschrijven als het lot.

Het heelal is "geschapen" door de big bang;
op dat moment heeft elk elementair deeltje een beweging gekregen.
door de botsingen van die deeltjes en de wet van actie-reactie, ontstaat er interactie tussen die deeltjes;
als je nu weet dat alles wat ooit is ontstaan, gedaan, gedacht een weerslag is van fysische en/of chemische processen die onvermiijdelijk werden door de botsing van die deeltjes, dan kunnen we in feite stellen dat deze zin en het feit dat hij hier op jullie scherm verschijnt reeds vastgelegd was in de eerste beweging van de oermoleculen veroorzaakt door de big bang.
Door de werking van onze hersenen hebben wij de illusie van vrije keuze, maar in feite ligt alles vast omdat de deeltjes altijd maar verder bewegen adhv die eerste bostingen.
Analogie:
ALs je een knikker schiet in een knikkerspel kun je perfect wiskundig berekenen wat de bewegingen zullen zijn van alle knikkers.
Die hangt slechts af van de snelheid en hoek van impact van de eerste knikker op de eerste knikker die hij raakt. De beweging van die tweede knikker is dus volledig afhankelijk van de botsing van de eerste knikker.
En dan gaat de tweede knikker een derde aanraken terwijl de eerste knikker verder een carambole doet met een vierde knikker.
etcetcetc

Alle fysische en chemische processen die zich vandaag zullen voltrekken lagen dus onvermijdelijk al vervat in de eerste beweging bij de Big Bang.

Wat een troostende gedachte.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be