![]() |
Opel Antwerpen gaat dicht.
De Opel-fabriek in Antwerpen gaat de deuren sluiten. Over de sluiting doen al langer geruchten de ronde, maar ze wordt voor het eerst officieel hard gemaakt in een document van het Duitse federale ministerie van Economie, meldt het weekblad Trends.
"Antwerpen en Luton sluiten" "Er zijn enkel fabriekssluitingen voorzien in Luton en Antwerpen". Dat staat in een document dat op woensdag 27 mei werd voorgelegd aan de leden van de Duitse federale parlementaire commissie van economie. Het was een geheime zitting van de parlementaire commissie. 11.600 ontslagen gepland Op die woensdag 27 mei werden de plannen van de diverse investeerders in Opel bekeken. De commissieleden kregen in een document een stand van zaken. Op dat moment waren nog drie kandidaten in de running: Fiat, Magna en Ripplewood. De plannen van de drie kandidaten worden in het rapport verduidelijkt. Het plan van Magna voorziet volgens dat verslag de sluiting van Antwerpen en Luton. Het ging gepaard met 9.600 ontslagen in Europa. Volgens de Duitse krant Die Welt zou Magna 11.600 ontslagen plannen. Ook Ripplewood wou Antwerpen niet. De fabriek zou worden gesloten of verkocht. "Weten niks over sluiting" "We weten dat er overcapaciteit is, maar er zijn ook plannen om die capaciteit eerlijk te verdelen", zegt Luc Van Grisven van het ACV bij Opel Antwerpen. "De komende weken moet duidelijk worden in hoeverre de investeerder mee in dat plan wil stappen." Van Grisven zegt nog dat ze "niet in kennis zijn gesteld" over berichten dat overnemer Magna de vestiging in Antwerpen zou willen sluiten. Werkbezoek Magna Vrijdag brengt een delegatie van Magna een kort werkbezoek aan de Antwerpse Opel-fabriek. "Ze doen dat in het kader van een Europese ronde langsheen alle assemblagevestigingen van General Motors", zegt Van Grisven nog. "We zullen de directie zeker interpelleren, zodat we Magna hierover vragen kunnen stellen." Maandag staat er dan overleg op het programma tussen Magna en de Vlaamse regering. Er werken bij General Motors in Antwerpen ongeveer 2.600 mensen, van wie 385 bedienden. (belga/vsv) 11/06/09 14u49 De melktandjes van Peeters die al smekend op zijn knieën richting Europa moest trekken om toch maar iets te kunnen in brengen tegen de 'eigen volk eerst' retoriek van Duitsland bleken een maat voor niets... maar goed dat dit net na de verkiezingen uitkomt niet? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Back to reality. Staatshervorming, begroting, OPEL. Allemaal zaken die in de campagne niet aan bod kwamen en opeens bovenaan de agenda staan.
|
Citaat:
|
In ruil voor alle gegeven staats- en gewesthulp zouden ze misschien gewoon alles kunnen confisceren en van de fabriekssite een centrum maken voor milieubewuste ontwikkelingen.
Onder VHS werden dergelijke projecten steevast weggeveegd als oninteressant!!! We staan qua ontwikkeling van dergelijke projecten serieus op achterstand, niettegenstaande de knowhow en de animo wel aanwezig waren/zijn. Laat het gewest daar geld in pompen ipv de auto-industrie te willen verder helpen. Laat het Vlaams gewest nu eens Vlaamse projecten steunen , zodat het al dan niet voortbestaan later ook enkel en alleen van Vlaanderen afhangt!! Europees???? jaja, als alles goed gaat en voor de rest is het ieder land voor zich!!!! |
Citaat:
Het Nieuwsblad toonde aan: - de know how is er - de techniek en fabrieken zijn er - als de Vlaamse Regering wil, is het geld er |
Is dat allemaal niet wat voorbarig op dit moment ? Misschien nog wat afwachten.
Er is ook een belangrijk deel van Russische aandeelhouders in deze deal dacht ik, en de Russen hebben nogal wat belangen in de haven van Antwerpen ook, enfin vroeger toch, misschien is dat nu veranderd. Ze zijn met velen om hierover te beslissen. De Vlaamse regering heeft hier vermoedelijk een heel minoritaire rol. |
Citaat:
Niet enkel was er de verkiezingsuitslag van vorige zondag, waarbij diegenen die inmiddels ruimschoots bewezen hebben dat ze het NIET kunnen, nog maar eens volop carte blanche krijgen om hun gebricoleer verder te zetten, wat het ook moge kosten. En nu bijvoorbeeld duidelijk is dat Opel Antwerpen zal sluiten, zijn er nog mensen die geloven in de goede trouw van Peeters en zijn mannetjes. Denkt u nu werkelijk dat Peeters en de CD&V (en OpenVLD, overigens) één en ander niet wisten van vòòr de verkiezingen ? Kom kom….. Ik zeg u : gans de show die Peeters als redder is gaan opvoeren in verband met Opel, had slechts één doel : van de deciders verkrijgen dat ze het slechte nieuws pas na 7 juni zouden bekendmaken. That’s all. Bon, nu zou je denken dat de Vlamingen uiteindelijk snappen dat de werknemers van Opel Antwerpen dik bij de bok gezet zijn en aan den lijven zullen ondervinden wat een vuile tsjevenstreek is, maar neen dus : Peeters is een goeie, en hij kan er niets aan doen, die jongen. Ongelooflijk….. |
kleur
Citaat:
|
Hallebarde: blijft natuurlijk het feit dat Peeters moeilijk Opel kon redden.
Tenzij we dringend de belastingen kunnen verlagen tot een aanvaardbaar niveau. |
Citaat:
Uiteraard komen die in de campagne niet aan bod... |
Citaat:
De rekening volgt later pas.... |
We mogen niet dezelfde fout maken als de Walen met hun staalindustrie.
Indien de auto-assemblage geen toekomst meer heeft, moeten we deze op tijd en stond sluiten. En geen honderde miljoenen of miljarden in pompen om ze dan later toch te moeten sluiten. |
Citaat:
|
Citaat:
Ieder land én bedrijf past in tijden van crisis hetzelfde motto steeds weer toe,eigen volk eerst..... Alléén in belgië is zulks strafbaar als zijnde racisme.... Sabena, renault vilvoorde en nu opel antwerpen ,telkens wéér weten de desbetreffende politici dit al wéken op voorhand... En telkens wéér trappen de mensen hier er in.... Maar wat wilt U dan dat wij doen,een revolutieke ontkenenen,of ons maar verder laten uitmelken door het bedrijfswezen en de staat... |
Er is overproductie dus uiteindelijk zal je toch enkele fabrieken moeten sluiten.
Ik zou zeggen: Als ze willen sluiten, laat ze en begin met iets nieuws. |
Citaat:
Kunt ons eens een beknopt overzicht geven van WAT hij precies aan nuttigs gedaan heeft ? Dank bij voorbaat. |
Toen Vlaams Minister president Peeters en enkele ministers enkele maanden geleden van hot naar her reisden om met GM-kopstukken te kunnen spreken was de ineenstorting (met bijgevolg prompte sluiting-) van het ganse GM-concern schijnbaar imminent.Vandaar dat de politici (ook Duitsers en Spanjaarden.... ) hun intenties aan de direkties kenbaar maakten om prompt kortetermijn hulp te bieden (en aldus de ongeregelde ineenstorting te vermijden)
Ik denk niet dat Opel uiteindelijk Vlaams geld heeft opgenomen.... Dit is geheel begrijpelijk.....uiteindelijk kan de overcapaciteit in de automobielsektor niet uit het oog verloren worden.We zijn weer een paar maanden verder en het is nu steeds duidelijker dat de Magna-groep niet geinteresseerd is in de schroevendraaierfabrieken in Groot-Brittanie en Belgie... Productie-efficiency is geen unieke "Vlaamse" eigenschap,het is een algemeen verspreide industriele wetenschap... Een zeer ernstig probleem is dat de auto's die in Antwerpen gemaakt worden eigenlijk niet meer zo populair zijn,zowel hier als elders...Je ziet van hier dat de andere fabrieken hun "goudstukjes" naar Antwerpen zullen verschuiven. Wat er ook van zij,er zullen nu "ordentelijke" sluitingen volgen binnen GM Europe.....hopelijk lijden de toeleveranciers niet te erg :( |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:05. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be