Hertog van Gelre |
12 juni 2009 14:35 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
(Bericht 4167515)
ik begrijp best dat er zéér erge dramatische dingen gebeurden in die tijd. Zoals altijd is een burgeroorlog véél dramatischer dan een invasie of zo.
Maar waar zijn de niet-servische oorlogsmisdadigers? Of werden er geen Serviers vermoord, kinderen en vrouwen verkracht, kerken verbrand,
etc.
of mag Eurabia daar niks over zeggen wegens "moslims"?
|
Het gaat hierom:
Citaat:
Op 11 juli 1995, toen ruim 600 Nederlandse UNPROFOR-militairen (achtereenvolgens de bataljons 'Dutchbat I, II en III') in Tuzla en Srebrenica hun humanitaire werk deden, forceerden Bosnisch-Servische troepen onder bevel van generaal Ratko Mladić zich met tanks de stad binnen en deporteerden en vermoordden ca. 8000 moslimmannen en -jongens. Het wordt gezien als de ergste daad van genocide in Europa sinds de Tweede Wereldoorlog.
|
Andere oorlogsmisdadigers moeten vanzelfsprekend ook worden opgepakt.
Het gaat me niet om 'moslims' of 'niet-moslims', er zijn 8.000 mensen gedeporteerd en vermoord. Niet als gevolg van oorlogshandelingen, niet als individuele misdaden van individuele militairen, maar als gevolg van een direct bevel van deze Mladic.
Nederland had toen de verantwoordelijkheid om deze mensen te beschermen en heeft daarin grof gefaald. Ik ken een aantal Dutchbatters die nu nog daaronder lijden. Eén ervan heeft zelfs meegeholpen die mensen op ordelijke wijze in vrachtwagens te krijgen om excessief geweld te voorkomen als de Serviërs het deden. Nederland heeft gefaald, Frankrijk heeft een vies spelletje gespeeld, het zij zo, maar deze Mladic mag niet meer vrij rondlopen.
|