Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Verlies sociaal-democraten, winst clowns in EU (https://forum.politics.be/showthread.php?t=124943)

Sjaax 13 juni 2009 12:19

Verlies sociaal-democraten, winst clowns in EU

Over de resultaten van de Europese verkiezingen had ik een analyse gegeven. Maar die zat verstopt in een topic over de PVV. Ik kan me voorstellen dat weinigen dat topic hebben gelezen. En degenen die het wel lazen, waren niet echt geïnteresseerd in een analyse.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 4166222)
In Europa hebben de sociaal-democraten verloren en de bizarre partijen, waaronder de PVV, gewonnen. Ook de Groenen boekten een lichte winst. Bij zo’n uitslag moet je naar grensoverschrijdende factoren zoeken.

Bij de verliezende sociaal-democraten had ik in eerste instantie gedacht aan de figuren die rondlopen in de top van de sociaal-democratische partijen die niet het flauwste benul hebben van de levensomstandigheden van de onderkant van de samenleving. Dat speelt enigszins mee, met name in Groot-Brittannië waar de bonnetjesaffaire vooral de inhalige, van de arbeiders vervreemde Labour-politici treft. Maar dat kan niet voor heel Europa gelden.
Waar de sociaal-democraten het vroeger nog hadden over internationale solidariteit, heb ik dat ten aanzien van Europa weinig gehoord. Ik merkte wel frases op als ‘Europa moet socialer’. Wat is het verschil tussen de frases over internationale solidariteit en het sociale Europa? Achter de internationale solidariteit hing een theorie over de rol van de arbeidersklasse die geen vaderland had. De frase over het sociale Europa is leeg. Het is verworden tot een mantra. De frase wordt herhaald en herhaald, maar er zit geen plan ter verwezenlijking achter.
Een plan zou de vorming van een echte Europese regering kunnen behelzen, die sociale regelingen treft zoals die in de West-Europese lidstaten langzamerhand vorm hebben gekregen. Maar dat veronderstelt een zekere sociaal-economische gelijkheid voor de Europese burger. Die is er niet en zit er voorlopig niet in. Daardoor staat de sociaal-democratie voor een onoplosbaar dilemma: ze moet ofwel grote ongelijkheid erkennen en rechtvaardigen, ofwel grote Europese herverdelingsoperaties opzetten die de rijke ‘oude’ lidstaten zullen moeten betalen. Voor dat laatste is geen internationale solidariteit te verkrijgen – vandaar het grote zwijgen erover. Het eerste punt spreekt voor zich. Dat ‘wij weten het niet meer’ dringt door tot op het nationale niveau. Als je alleen onduidelijkheid kan bieden, mag je van de kiezer niet verwachten dat ze veel geloof in je heeft. Geloven doe je in de kerk.

Van de verliezers naar de grote winnaars, de bizarre partijen en de protestpartijen. Verschillende soorten partijen vallen daaronder. Islamofoob zoals de PVV, anti-Europa zoals de Britse UK Independence Party en ook weer de PVV, of op one-issue gericht zoals de Zweedse piratenpartij. De sociaal-democraten hebben geen idee over Europa en kunnen dat zelfs wegens het geschetste dilemma niet hebben. Maar de andere partijen tonen eveneens weinig ideeënrijkdom over Europa. Er valt hoogstens vaag iets over te zeggen. Wat wil de christen-democratie met Europa? Het zijn aartssjoemelaars; ze manoeuvreren op onnavolgbare wijze met diverse belangen. Je weet niet exact wat ze willen, maar ze zullen geen extreme dingen uithalen. De liberalen zullen de Europese markt willen verbeteren. Hoe? Aan een plan wordt gewerkt, maar eerst moeten we euroscepsis en eurofilie op een lijn brengen. Bij al die onduidelijkheid is de keuze van een partij op Europees niveau haast een gok. Waarop stem je? Welk plan van aanpak is het meest geschikt om Europa uit de economische crisis te helpen? Och, heeft geen enkele Europese groepering daar een idee over gepresenteerd? Is visionair Guy Verhofstadt een roepende in de Europese woestijn? Stem je dan alleen omdat het je democratische plicht is? Of stem je omdat je iets wil uitdrukken over een lokaal thema en daarom toch al in het stemlokaal bent?
Dan stem je op een protestpartij: tegen Europa, waarover geen enkele partij een helder idee heeft wat ze ermee wil. Dan stem je toch op een partij van brullende muizen. Een partij die weliswaar hard boe roept, maar die Europees gezien niets voorstelt.

Bovendien leidt die non-existentie van plannen tot lage opkomsten.

Ik ben echter wel benieuwd naar reacties.

Heel-Nederlander 13 juni 2009 14:03

Clowns ... kun je wel zeggen. Wilders en zijn hele partij zijn in Nederland nog niet eens in staat een gemeentelijk apparaat op te zetten of een begroting te maken.
Even voor alle PVV'ers onder ons, bekijk de volgende filmpjes eens en zeg me dan of je nog steeds overtuigd bent van de heilige heldere blik van Geert Wilders:

http://www.youtube.com/watch?v=NoLhr...eature=related >> Wilders kan geen begroting maken, en probeert er gladjes omheen te draaien (want hij heeft geen zin in kritiek)

http://www.youtube.com/watch?v=rVAuJ...eature=related >> Wilders word door Marrijnissen even onderuit geveegd ... en kan er wéér niet tegen

http://www.youtube.com/watch?v=KCPHN...eature=related >> Wilders op zijn bek nadat hij zichzelf met zijn eigen leugen had vastgelult

PS: sorry voor dat liedje :P kreeg ik niet weg
__________________________________________________ ____

Dit geeft maar eventjes aan dat Wilders een goed persoon is in het blootleggen van de zorgen van de gemiddelde Nederlander. Maar als u meneer Wilders en zijn PVV om een goed doordacht, financiël haalbaar plan vraagt ... hebben ze u niets dan lucht te bieden.
Want de PVV is niets meer dames en heren: een hoop gebakken lucht waarin enkele zichzelf bevredigende zakkenwassers met de primatenfamilie Wilders aan het hoofd zich gekke spinsels in hun hoofd halen.

PVV = ondergang voor Nederland ;)

globalmedia 13 juni 2009 14:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heel-Nederlander (Bericht 4169341)
Clowns ... kun je wel zeggen. Wilders en zijn hele partij zijn in Nederland nog niet eens in staat een gemeentelijk apparaat op te zetten of een begroting te maken.
Even voor alle PVV'ers onder ons, bekijk de volgende filmpjes eens en zeg me dan of je nog steeds overtuigd bent van de heilige heldere blik van Geert Wilders:

http://www.youtube.com/watch?v=NoLhr...eature=related >> Wilders kan geen begroting maken, en probeert er gladjes omheen te draaien (want hij heeft geen zin in kritiek)

http://www.youtube.com/watch?v=rVAuJ...eature=related >> Wilders word door Marrijnissen even onderuit geveegd ... en kan er wéér niet tegen

http://www.youtube.com/watch?v=KCPHN...eature=related >> Wilders op zijn bek nadat hij zichzelf met zijn eigen leugen had vastgelult

PS: sorry voor dat liedje :P kreeg ik niet weg
__________________________________________________ ____

Dit geeft maar eventjes aan dat Wilders een goed persoon is in het blootleggen van de zorgen van de gemiddelde Nederlander. Maar als u meneer Wilders en zijn PVV om een goed doordacht, financiël haalbaar plan vraagt ... hebben ze u niets dan lucht te bieden.
Want de PVV is niets meer dames en heren: een hoop gebakken lucht waarin enkele zichzelf bevredigende zakkenwassers met de primatenfamilie Wilders aan het hoofd zich gekke spinsels in hun hoofd halen.

PVV = ondergang voor Nederland ;)

precies;-)

Kallikles 13 juni 2009 14:33

I beg to differ. De sociaal-democraten hebben hun eigen graf gegraven door mee een Europese constructie op te bouwen die:
- een sociaal-democratische politiek op het niveau van de lidstaten onmogelijk maakt
- niets in de plaats stelt op het Europese niveau

Een overbodige partij die geen project meer heeft krijgt geen stemmen natuurlijk.

Geert C 13 juni 2009 15:03

In tijden van crisis zoeken mensen een houvast en die vindt de kiezer blijkbaar eerder bij de behoudsgezinde partijen dan bij de partijen die om ter luidst roepen dat het systeem naar de vaantjes is. Er werd hier op het forum bijwijlen lacherig gedaan over dat "warm Vlaanderen"-verhaal van Kris Peeters, maar in onzekere tijden loont die aanpak duidelijk. :?

willem1940NLD 13 juni 2009 15:08

Veel lieden zouden Wilders het zwijgen willen opleggen; nog niet lang geleden lukte dat met Fortuyn, dus demoniseren werkt wel eens.

Of Wilders/PVV in staat is "een gemeentelijk apparaat op te zetten" interesseert mij ook en dat zal waarschijnlijk binnen niet al te lange tijd blijken, o.a te Rotterdam, als er niet voortijdig kogels-van-links komen.

Sjaax 13 juni 2009 15:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 4169375)
I beg to differ. De sociaal-democraten hebben hun eigen graf gegraven door mee een Europese constructie op te bouwen die:
- een sociaal-democratische politiek op het niveau van de lidstaten onmogelijk maakt
- niets in de plaats stelt op het Europese niveau

Een overbodige partij die geen project meer heeft krijgt geen stemmen natuurlijk.

Volgens mij zijn we het in grote lijnen eens.
Een sociaal-democratische politiek op lidstaatniveau wordt steeds lastiger. De EU-regels vereisen vrij verkeer van personen. Dan wordt het heel aanlokkelijk voor werknemers uit de armere lidstaten om in rijkere te gaan werken. Dat legt weer een zware last op die lidstaten.
Maar op het Europees niveau bevinden de regelingen voor sociale voorzieningen zich nog op een rudimentair niveau.

Wat te doen? (Lenin)

Kallikles 13 juni 2009 15:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 4169510)
Volgens mij zijn we het in grote lijnen eens.
Een sociaal-democratische politiek op lidstaatniveau wordt steeds lastiger. De EU-regels vereisen vrij verkeer van personen. Dan wordt het heel aanlokkelijk voor werknemers uit de armere lidstaten om in rijkere te gaan werken. Dat legt weer een zware last op die lidstaten.
Maar op het Europees niveau bevinden de regelingen voor sociale voorzieningen zich nog op een rudimentair niveau.

Wat te doen? (Lenin)

De gescleroseerde leidingen van de Europese sociale-democratie putschen of iets nieuws beginnen. Een soort Van Rossem links poujadisme met inhoud b.v.

Txiki 13 juni 2009 18:55

Die eerste post is een goeie bijdrage, vind ik. 'k Heb daar niet meteen wat op te zeggen, behalve een bijvallende ja-knik.

Heel-Nederlander 14 juni 2009 14:15

Ik vind dat we in Europa niet meer zo besluiteloos moeten doen. Als het Verdrag van Lissabon er doorheen komt word het sowieso allemaal wat makkelijker. Maar we moeten wel blijven handelen, en Europa aan de burgers brengen.

De PVV is een xenofobe partij zonder inhoud, zonder visie. Ik hoop echt - ook al ben ik helemaal niet van moord - dat Wilders ooit nog eens zichzelf tegenkomt. Want hij duwt Nederland richting de afgrond ... en het is schandalig dat veel Nederlanders er als makke gehersenspoelde schapen achteraan blaten. Mensen moeten eens leren nadenken

willem1940NLD 14 juni 2009 14:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heel-Nederlander (Bericht 4171053)
Ik vind dat we in Europa niet meer zo besluiteloos moeten doen. Als het Verdrag van Lissabon er doorheen komt word het sowieso allemaal wat makkelijker. Maar we moeten wel blijven handelen, en Europa aan de burgers brengen.

De PVV is een xenofobe partij zonder inhoud, zonder visie. Ik hoop echt - ook al ben ik helemaal niet van moord - dat Wilders ooit nog eens zichzelf tegenkomt. Want hij duwt Nederland richting de afgrond ... en het is schandalig dat veel Nederlanders er als makke gehersenspoelde schapen achteraan blaten. Mensen moeten eens leren nadenken

Je vergeet er bij te zetten dat (ook) de 2e alinea JOUW MENING is.

Sjaax 14 juni 2009 15:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heel-Nederlander (Bericht 4171053)

Dat de PVV een xenofobe partij zou zijn klopt slechts gedeeltelijk, zij is vooral islamofoob. Zij is niet zonder inhoud, zonder visie.

Volgens veel PVV'ers is de toestroom van migranten, met name moslims naar Nederland het grote probleem. Vooral de laagopgeleiden zien hen als bedreiging. Zij concurreren op de arbeidsmarkt in het laagste segment. En zij moeten met elkaar leven in de slechtste wijken. De nieuwkomers komen niet als de Flodders in een villawijk te wonen.

Een open geglobaliseerde samenleving brengt nieuwe problemen met zich mee. Werkloosheid en arbeidsongeschiktheid zijn hoog onder de vaak ongeschoolde eerste lichting immigranten. Criminaliteit onder nieuwe allochtone jongeren is een groot probleem. Door gezinshereniging en het trouwen met een partner uit het land van herkomst blijven culturele verschillen en taalproblemen levensgroot bestaan. Daardoor kan deze groep zich niet aan haar achterstandspositie ontworstelen.

De PVV wil daar geslotenheid tegenover stellen, Nederland isoleren, dus ze is tegen de EU. Maar geslotenheid is geen alternatief, dat verlamt ons handelsland, net als Nederland. De instroom van migranten is een consequentie van de openheid. Maatregelen als huwelijksbeperking gaan in tegen mensenrechten. Nederland heeft over de restricties op huwelijksmogelijkheden al harde kritiek gekregen van onder andere Human Rights Watch.

Met andere woorden de PVV appelleert wel degelijk aan problemen. Het is niet zinvol die problemen weg te wuiven. Sommige politieke partijen doen dat misschien teveel (de sociaal-democraten?). Maar een visie van jezelf opsluiten in je eigen genoegzaamheid werkt contraproductief. Ten aanzien van de EU is zo'n opstelling zelfs clownesk.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be