Adam Smith |
17 juni 2009 12:59 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky
(Bericht 4177313)
Ik snap niet goed waar u op doelt. Dus wij moeten ons schikken naar de franstaligen, puur omdat het symmetrisch gezien schoner zou zijn? de SP.A (verkiezingsnederlaag) + groen (verkiezingsnederlaag) + CD&V (licht gewonnen)... ?
en wat indien vlaanderen eerst een regering vormt... moet wallonië dan ook volgen?
|
Ik beweer juist het tegenovergestelde!
Citaat:
en ten tweede is het een onzin dat de regeringscoalities in de gewesten en federaal dezelfde politieke kleuren moeten hebben, dat is in geen enkele andere federale staat zo
|
Tenminste de gewesten onderling, maar ook federale niveau hoeven zich niets van elkaar aan te trekken, dit gebeurt bij provincies en gemeenten ook niet. Vandaar ook mijn opmerking
Citaat:
Niet dat het niet kan gebeuren dat politieke partijen je buitensluiten ondanks een overwinning, maar was de MR als grootste partij in Brussel (BHG) niet als eerste aan zet?
|
; kortom in Brussel (HG) had de MR gemakkelijk in de regering gekund en in Wallonie in de oppositie omdat die gewesten los van elkaar staan. In andere federale landen met een veelpartijenstelsel, zoals Duitsland is dat namelijk ook zo.
Wat ik wel zei was dat in het geval van Brussel (HG)
Citaat:
Ten eerste komt het op een buitenstaander raar over, dat de Nederlandstalige coalitiepartners een andere kleur hebben dan de Franstalige partijen
|
; dus binnen hetzelfde gewest wel vreemd overkomt. Het is logischer en vermoedelijk ook makkelijker formeren met partijen van dezelfde politieke familie.
|