Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Trein vertrekt te vroeg : wéér niet goed ! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=125093)

Descartes Jr 17 juni 2009 20:50

Trein vertrekt te vroeg : wéér niet goed !
 
In het station van Brussel-Centraal
ging een treinstel te vroeg aan de haal.
De conductrice
moest hem zèlf missen.
Haar treinsleutel bleek deksels banaal.



Instappeuuuu .... heuuuuu ... eila ... eilaaaa ..... !!!!

Den Ardennees 17 juni 2009 21:28

hilarisch was wel hoe de NMBS-vakbondsman mooi voor de camera illustreerde hoe je met een gewone huissleutel een vertreksignaal kan laten geven voor een trein.

Volgende keer kunnen ze misschien illustreren hoe je 't best een trein kan laten ontsporen:roll:

Pericles 17 juni 2009 21:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 4178375)
hilarisch was wel hoe de NMBS-vakbondsman mooi voor de camera illustreerde hoe je met een gewone huissleutel een vertreksignaal kan laten geven voor een trein.

Volgende keer kunnen ze misschien illustreren hoe je 't best een trein kan laten ontsporen:roll:

nitrogliserine ?

Descartes Jr 17 juni 2009 21:43

Ik durf er niet aan denken hoe morgen een duistere bende simultaan in elk station effe een hoekige sleutel gaat draaien ...

Daar heb je dan miljoenen-managers en dure studies voor nodig.

Ik vond dat simplistisch sleutel-gebeuren al eigenaardig in de jaren 70 toen ik als student de trein nam.

Blijkbaar had ik beter electro/mec gestudeerd en gesolliciteerd bij NMBS.

Dan reed ik bovendien gratis en lezend naar zee in het WE ipv geënerveerd blok te rijden ...

Wat heeft het PMS mij aangedaan !!!

Flanelcondoom 17 juni 2009 21:46

Men kan zonder sleutel de conducteur buitensluiten wanneer deze uitstapt om het signaal te geven. Er is zo'n knopje waarop men moet duwen in de trein.

Wihihi.

Bobke 17 juni 2009 21:58

Het budget zal te laag zijn om de managers een behoorlijk loon te betalen.

rookie 17 juni 2009 22:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 4178412)
Men kan zonder sleutel de conducteur buitensluiten wanneer deze uitstapt om het signaal te geven. Er is zo'n knopje waarop men moet duwen in de trein.

Wihihi.

als je nog eens naar school rijdt even zeer goed kijken...... Dat knopje gaat niet werken ..... rara waarom niet ?????

Flanelcondoom 17 juni 2009 23:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rookie (Bericht 4178532)
als je nog eens naar school rijdt even zeer goed kijken...... Dat knopje gaat niet werken ..... rara waarom niet ?????

Geen idee. Waarom?

kheops 17 juni 2009 23:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 4178375)
hilarisch was wel hoe de NMBS-vakbondsman mooi voor de camera illustreerde hoe je met een gewone huissleutel een vertreksignaal kan laten geven voor een trein.

Volgende keer kunnen ze misschien illustreren hoe je 't best een trein kan laten ontsporen:roll:

Dat is evenveel als zeggen: "waarom probeer je het niet eens...?". Vandaag had ik veel zin om tegen de treinbegeleider te zeggen: "zie maar dat je trein niet gaat lopen!".

Zoom 17 juni 2009 23:07

En de NMBS legt een klacht neer tegen onbekenden.... ^^

rookie 17 juni 2009 23:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 4178538)
Geen idee. Waarom?

de laatste geopende deur (daar waar de treinbegeleider afstapt om te gaan draaien) is vergrendeld met een sleutel

Coekie 18 juni 2009 00:13

Van een kaart met een electromagnetische code hebben ze bij de nmbs blijkbaar nog nooit gehoord.

Gans de vertrekprocedure bij den ijzeren weg lijkt me trouwens voor herziening vatbaar.

Descartes Jr 18 juni 2009 05:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zoom (Bericht 4178555)
En de NMBS legt een klacht neer tegen onbekenden.... ^^

Later zal blijken dat van die tientallen camera's in Brussel-Centraal geen enkele werkte ...

Zwitser 18 juni 2009 06:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Coekie (Bericht 4178666)
Van een kaart met een electromagnetische code hebben ze bij de nmbs blijkbaar nog nooit gehoord.

Gans de vertrekprocedure bij den ijzeren weg lijkt me trouwens voor herziening vatbaar.

Inderdaad. Die hele procedure is overbodig. in andere landen hebben de locomotieven spiegels, zodat de machinist de conducteur kan zien. De conducteur geeft dan een signaal gewoon met de hand, of met een bordje.
Simpel, low tech en toch betrouwbaarder...
Of men doet het gewoon zonder conducteur. De machinist sluit dan de deuren en zorgt er voor dat hij op tijd vertrekt.

rookie 18 juni 2009 06:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Coekie (Bericht 4178666)
Van een kaart met een electromagnetische code hebben ze bij de nmbs blijkbaar nog nooit gehoord.

het is absurd om een vertrekkensklare te verlaten ...om hem te laten vertrekken en na deze handeling snel terug op de trein te springen, of de handeling nu met een sleutel, een kaart of een hemd gebeurt. Dit systeem is enig in Europa
Als je dan weet dat 80 % van de treinen een interne controle heeft op het sluiten van de deuren, wordt het nog lachwekkender om van die trein te stappen(dit interne systeem wordt gebruikt op die haltes die geen AVG inrichting hebben)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Coekie (Bericht 4178666)
Gans de vertrekprocedure bij den ijzeren weg lijkt me trouwens voor herziening vatbaar.

Zoals zoveel bij de ijzeren weg, dus nog een paar jaar vergaderen en zeker geen beslissing nemen :roll:

Descartes Jr 18 juni 2009 06:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 4178778)
Inderdaad. Die hele procedure is overbodig. in andere landen hebben de locomotieven spiegels, zodat de machinist de conducteur kan zien. De conducteur geeft dan een signaal gewoon met de hand, of met een bordje.
Simpel, low tech en toch betrouwbaarder...
Of men doet het gewoon zonder conducteur. De machinist sluit dan de deuren en zorgt er voor dat hij op tijd vertrekt.

Ik kan me nu wel voorstellen dat de machinist in Brussel-Centraal de conducteur helemaal niet kan zien (zelfs met spiegels) omdat de sporen er in een bocht liggen.

Eigenlijk is een GSM toch veel simpeler, niet ?

rookie 18 juni 2009 07:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 4178778)
Inderdaad. Die hele procedure is overbodig. in andere landen hebben de locomotieven spiegels, zodat de machinist de conducteur kan zien. De conducteur geeft dan een signaal gewoon met de hand, of met een bordje.
Simpel, low tech en toch betrouwbaarder...
Of men doet het gewoon zonder conducteur. De machinist sluit dan de deuren en zorgt er voor dat hij op tijd vertrekt.

De spiegels helpen niet bij lagere treinen en/of perrons die in en bocht liggen
de bestuurder alleen ziet ook niet de volledige trein in voorgaande gevallen

Zwitser 18 juni 2009 11:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rookie (Bericht 4178791)
De spiegels helpen niet bij lagere treinen en/of perrons die in en bocht liggen
de bestuurder alleen ziet ook niet de volledige trein in voorgaande gevallen

De spiegels dienen om de conducteur te zien. Die kan gewoon ergens gaan staan waar de machinist hem ziet.
Voor het rijden zonder conducteur moet je de deursluiting automatiseren. Dat is iets wat de NS, de DB en de SBB al een paar tientallen jaren zonder probleem doen. Moet dus bij de NMBS toch ook wel mogelijk zijn.

Descartes Jr 18 juni 2009 11:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 4179184)
Moet dus bij de NMBS toch ook wel mogelijk zijn.

Goeie tip voor onze minister van mobiliteit, je weet wel die van de Schouppe-Schouppe-trein. Loopt waarschijnlijk nog rond met zo'n Gouden Treinsleutel aan zijn sleutelbos uit erkenning voor zijn jarenlang management aan de top van de NMBS.

rookie 18 juni 2009 12:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 4179184)
De spiegels dienen om de conducteur te zien. Die kan gewoon ergens gaan staan waar de machinist hem ziet.
Voor het rijden zonder conducteur moet je de deursluiting automatiseren. Dat is iets wat de NS, de DB en de SBB al een paar tientallen jaren zonder probleem doen. Moet dus bij de NMBS toch ook wel mogelijk zijn.

ik ben zelf treinbestuurder dus ken de problemen wel degelijk. In Belgie is voor het ogenblik een type uitgerust met spiegels en deursluiting vanuit de stuurpost nl de reeks 900 ( duikbrillen ) waar ik bijna dagelijks mee rijd. het "probleem is dat je met die spiegels max 3 rijtuigen ver ziet, dan moet je al 1-2 m verwijderen van de trein. dit schept weer andere problemen(remember Dinant)
De NS vertrekmethode wordt door het personeel (treinbestuurders en treinbegeleiders) als meest veilige en minst problemen ervaren MAAR voor de NMBStop niet goed want NMBS = vive la france


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be