Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Staatsschuld Verenigde Nederlanden (https://forum.politics.be/showthread.php?t=125098)

Turkse Nederlander 17 juni 2009 23:14

Staatsschuld Verenigde Nederlanden

Nederlandse staatsschuld = € 283 mld = 48% van BBP, dus BBP = € 590 mld
Belgische staatsschuld = € 306 mld = 90% BBP, dus BBP = € 340 mld
Stel Vlaanderen neemt 60% van de schuld over
Vlaamse staatsschuld = 0,6*306 = €184 mld
Vlaamse economie = 0,65*340 mld = € 221 mld
(Ik ga ervan uit dat de economie in het Vlaamse deel sterker is dan in het Waalse deel)

BBP Verenigde Nederlanden: €811 mld
Staatsschuld: €467 mld
staatsschuld als percentage van BBP: 58%

58% is niet slecht.

De Nederlandse staatsschuld zou dit jaar overigens op 240 mld uitkomen als de financiele crisis niet was uitgebroken.

Derk de Tweede 18 juni 2009 16:19

Ik vrees voor de herstelbetalingen aan Wallonië.

Hollander 18 juni 2009 16:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 4180226)
Ik vrees voor de herstelbetalingen aan Wallonië.

Nog meer?

Thomas- 18 juni 2009 16:23

Dat is al oude data, staatsschuld van België is ondertussen rond de 320 miljard EUR.

Hollander 18 juni 2009 16:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- (Bericht 4180236)
Dat is al oude data, staatsschuld van België is ondertussen rond de 320 miljard EUR.

Ik had laatst de hand weten te leggen op een hele koele Belgische Staatsschuldteller.

zal nog eens kijken

Thomas- 18 juni 2009 16:32

http://presscenter.org/archive/other...83860/?lang=nl

hier is het persbericht met alle details

Spinoza 18 juni 2009 19:46

Is er geen risico dat de Vlamingen zich weer afscheiden nadat Nederland heeft geholpen hun schuld af te betalen?

Shadowke 18 juni 2009 19:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 4180928)
Is er geen risico dat de Vlamingen zich weer afscheiden nadat Nederland heeft geholpen hun schuld af te betalen?

als de Vlaming het goed vindt samen met Nederland, zich er thuis voelt, zullen ze zich niet terug willen afscheuren.

Spinoza 18 juni 2009 19:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 4180931)
als de Vlaming het goed vindt samen met Nederland, zich er thuis voelt, zullen ze zich niet terug willen afscheuren.

Weet iemand eigenlijk of Nederland is gecompenseerd voor de enorme investeringen van Willem I in de Zuidelijke Nederlanden? Al die nieuwe scholen, spoorwegen en kanalen hebben een aardige bom duiten gekost, lijkt me.

Shadowke 18 juni 2009 19:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 4180973)
Weet iemand eigenlijk of Nederland is gecompenseerd voor de enorme investeringen van Willem I in de Zuidelijke Nederlanden? Al die nieuwe scholen, spoorwegen en kanalen hebben een aardige bom duiten gekost, lijkt me.

Vlaanderen was economisch serieus achtergesteld in 1815 dus waren investeringen nodig.
nadat de Walen hier de plak zwaaiden werd Vlaanderen terug economisch achtergesteld voor minimum 100 jaar.
we hebben onze eigen economie doen groeien, niet met de hulp van de Walen.

I amsterdam 18 juni 2009 20:20

Citaat:

Volgens mij moet dat nog komen ,met het uitdiepen van de Schelde en het aanleggen van de Ijzeren Rijn.

Spinoza 18 juni 2009 20:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam (Bericht 4181063)
Volgens mij moet dat nog komen ,met het uitdiepen van de Schelde en het aanleggen van de Ijzeren Rijn.

Dit is een grapje, toch?

Bij het uitdiepen van de Westerschelde en het heropenen van de IJzeren Rijn gaan er juist vele miljoenen van Nederland naar Vlaanderen. Miljoenen waar Vlaanderen van kan groeien en Nederland niets terug ziet.

I amsterdam 18 juni 2009 20:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 4181089)
Dit is een grapje, toch?

Bij het uitdiepen van de Westerschelde en het heropenen van de IJzeren Rijn gaan er juist vele miljoenen van Nederland naar Vlaanderen. Miljoenen waar Vlaanderen van kan groeien en Nederland niets terug ziet.

Vlaanderen kan toch zeggen: wij betalen dat ,want Nederland heeft nog iets te goed om de investeringen van Willem I terug te betalen:-D

Burkide 18 juni 2009 21:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 4180984)
nadat de Walen hier de plak zwaaiden

Wanneer was dat? Ergens tijdens een winternacht in 1924, tussen 2u15 en 3u, toen de Belgische bourgeoisie eens toevallig in z'n geheel gelijktijdig aan het slapen was?

Citaat:

we hebben onze eigen economie doen groeien, niet met de hulp van de Walen.
Het (voornamelijk Amerikaanse) monopoliekapitaal had er uiteraard niets mee te maken...

Shadowke 18 juni 2009 21:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Burkide (Bericht 4181277)
Wanneer was dat? Ergens tijdens een winternacht in 1924, tussen 2u15 en 3u, toen de Belgische bourgeoisie eens toevallig in z'n geheel gelijktijdig aan het slapen was?

Het (voornamelijk Amerikaanse) monopoliekapitaal had er uiteraard niets mee te maken...

1) Wallonie deed mee met de frankofone bourgeoisie gezien.

2) mijn tekst was algemeen bedoeld dat we onze economie zelf in handen hebben genomen ;) ik heb niet gezegd op welke manier (dit was natuurlijk door investeringen door buitenlandse bedrijven)

Ernst Niessen 7 september 2009 12:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- (Bericht 4180236)

Het wordt nog erger, getuige dit bericht van Het Laatste Nieuws:

Citaat:

Het nieuwe rapport van de Hoge Raad van Financiën over de staatsfinanciën is onrustwekkend. In vergelijking met de analyse van een half jaar geleden is het rapport alleen maar zwartgalliger geworden.

In het rapport luidt het dat bij een ongewijzigd beleid, en zelfs bij een robuuste herneming van de economische groei vanaf 2011, opeenvolgende tekorten zullen geboekt worden van telkens meer dan 7 pct van het bruto binnenlands product (+ 25 miljard euro per jaar).

Het zo gevreesde "rentesneeuwbaleffect" steekt de kop of vanaf 2010, aldus het rapport. Door de hogere schuld moeten we hogere rentelasten betalen, wat dan weer voor hogere tekorten op de begroting zorgt. Als er niets gebeurt, zal de schuldgraad in 2020 het record (137 pct van het bbp) van 1993 zelfs overtreffen.

De Hoge Raad noemt de vraag naar een prangende verdeling van de inspanningen "incontournable". Met andere woorden: de regio's, de gemeenten, het beheer van de sociale zekerheid én de federale overheid moeten allemaal een deel van die 7 pct tekort (25 miljard) voor hun rekening nemen. Er is, stelt de raad, geen andere uitweg voor de benarde situatie van de overheidsfinanciën dan dat iedereen een deel van de rekening betaalt. (belga/lb)

Sidharta 7 september 2009 13:32

Citaat:

Dat komt nog ,als Wallonie geen geld meer nodig heeft :lol:

AdrianHealey 7 september 2009 13:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Burkide (Bericht 4181277)

Welk 'monopolie'kapitaal? Werden we gesteund door Amerikaanse monopolies?

schaker 9 september 2009 14:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 4180931)

ALS Vlaanderen en Nederland samen één staat gaan vormen (nl. Groot-Nederland), zullen de Vlamingen dan ook zo sterk tegen een Noord-Zuid geldstroom zijn zoals dat momenteel het geval is?
Of zullen dan de Vlamingen plotseling brave unitaristen worden die solidariteit (en pensioen) van het Noorden eisen?

Ter info: ik betaal hier in Duitsland nog steeds solidariteitsbelasting ten behoeve van de Oostduitse bundesländer (voormalige DDR).

Ernst Niessen 9 september 2009 20:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaker (Bericht 4324878)
ALS Vlaanderen en Nederland samen één staat gaan vormen (nl. Groot-Nederland), zullen de Vlamingen dan ook zo sterk tegen een Noord-Zuid geldstroom zijn zoals dat momenteel het geval is?
Of zullen dan de Vlamingen plotseling brave unitaristen worden die solidariteit (en pensioen) van het Noorden eisen?

Ter info: ik betaal hier in Duitsland nog steeds solidariteitsbelasting ten behoeve van de Oostduitse bundesländer (voormalige DDR).

De voordelen die de Nederlands-Vlaamse staat zal hebben, zullen de Vlamingen ervan overtuigen dat deze staat veel stabieler zal zijn dan België. Bovendien kan noch Nederland, noch Vlaanderen vergeleken worden met de DDR. Dat land moest een achterstand van een halve eeuw inlopen - en nog is dat niet volledig afgerond.

Echt waar, de verenigde Nederlanden gaan een gouden toekomst tegemoet. Het politieke gewicht van deze staat in de EU zal meteen merkbaar worden.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be