![]() |
Vraagje: kan het Blok aan de hand van de anti-discriminatie wet ( die immers discriminatie op grond van politieke overtuiging verbiedt ) geen klacht tegen het arrest indienen ?
De wet stelt: “Er is sprake van directe discriminatie indien een verschil in behandeling dat niet objectief en redelijkerwijze wordt gerechtvaardigd, rechtstreeks gebaseerd is op het geslacht, een zogenaamd ras, de huidskleur, de afkomst, de nationale of etnische afstamming, seksuele geaardheid, de burgerlijke staat, de geboorte, het fortuin, de leeftijd, het geloof of de levensbeschouwing, de huidige of toekomstige gezondheids-toestand, een handicap of een fysieke eigenschap.” “Er is sprake van indirecte discriminatie wanneer een ogenschijnlijk neutrale bepaling, maatstaf of handelwijze als dusdanig een schadelijke weerslag heeft op personen op wie een van de in § 1 genoemde discriminatiegronden van toepassing is, tenzij die bepaling, maatstaf of handelwijze objectief en redelijkerwijze wordt gerechtvaardigd.” |
iemand ??
|
Ik heb via de website van het CGKR een klacht ingediend wegens discriminatie. Ik ontving geen antwoord.
Mijn klacht had betrekking op de dsicriminatie die ik moest ondergaan wegens mijn geboorte en de daaruit voortvloeiende discriminatie op basis van nationaliteit. Ik viel immers onder de stemplicht bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2000, terwijl dat voor een Nederlander, een Fransman enz. niet het geval was. Art.6 van het EG verdrag bepaalt echter dat er geen discriminatie binnen de Unie mag zijn op grond van Nationaliteit. |
Citaat:
Een Nederlander heeft helemaal geen stemplicht in België. Wanneer u echter stemrecht aanvraagt bent u wel verplicht om ook op te komen. Dat geldt ook voor niet EU leden. |
Citaat:
|
@Bobke
Onzin? De Nederlander heeft inderdaad geen stemplicht, tenzij hij zich laat inschrijven. Ik heb wel stemplicht en heb niet de mogelijkheid om mij daarvoor te laten inschrijven of te laten schrappen. En dat is geen discriminatie zeker? |
De anti-discriminatie-wet spreekt (eigenaardig genoeg) NIET over politieke overtuiging.
Men mag maw politiek andersdenkenden vollop discrimineren. Smerige op maat gemaakte wet. |
Citaat:
Ik had begrepen dat u als Nederlander stemplicht had in België. |
Citaat:
|
Citaat:
Als het u te veel is om 1 keer in de x jaar uw oordeel te geven over het gevoerde beleid, zie dan af van uw belgische nationaliteit :twisted: |
Citaat:
Persoonlijk zou ik eigenlijk graag nog veel vaker dan nu gaan stemmen, maar toch wil ik die stemplicht zien verdwijnen ten voordele van stemrecht. |
Citaat:
De ene is Belg en de andere niet; overigens is er in ons land helemaal geen "stemplicht", wen een "opkomstplicht". Los daarvan mag van mij ook het "stemrecht" ingevoerd worden; niet omdat het een discriminatie zou zijn, gewoon omdat het uw democratische keuze is om aan alle bollenkenskermissen het schijt te hebben en in uw luie zetel te blijven liggen. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Wordt je blank, geel, groen of zwart geboren, dan kan je er meestal niet voor kiezen om een andere huidskleur aan te nemen... Tenzij uw naam michael jakson is en ge uw pollen ni van de klein mannen kunt houden. Dus afkomst, nah ... |
Citaat:
|
Citaat:
|
kunnen we bij mijn vraag blijven ?
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:43. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be