Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Vroeger schoten juweliers op overvallers. Nu schieten overvallers op juweliers. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=125222)

Fallen Angel 20 juni 2009 18:02

Vroeger schoten juweliers op overvallers. Nu schieten overvallers op juweliers.

Nu de staat de vuurwapens van de gewone burgers heeft afgenomen zijn de rollen omgedraaid.

Hetgeen op zich niet verwonderlijk is aangezien de wetmatigheid "If guns are outlawed, only outlaws will have guns" overal geldt.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...n-Nijvel.dhtml

Citaat:

Overvaller schiet juwelierskoppel neer in Nijvel

In Nijvel hebben de uitbaters van een juwelierswinkel vanmorgen schotwonden opgelopen bij een overval. De man raakte gewond aan de voet, de vrouw in de onderbuik. De dader van de overval is op de vlucht. De federale politie stuurde een helikopter ter plaatse om hem op te sporen. De omvang van de buit is niet bekendgemaakt.

Scherven A. Mok 20 juni 2009 18:18

De aarde kan alleen nog gered worden door een spartaanse levenswijze. Dood aan alle juweliers !!

E. Gidius 20 juni 2009 18:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel (Bericht 4185045)
Nu de staat de vuurwapens van de gewone burgers heeft afgenomen zijn de rollen omgedraaid.

Hetgeen op zich niet verwonderlijk is aangezien de wetmatigheid "If guns are outlawed, only outlaws will have guns" overal geldt.

Fallen Angel is voorstander van individueel wapenbezit? Nou breekt me klomp... :?

De schoofzak 21 juni 2009 06:33

Ten eerste, er is toch iets grondigs mis met de titel, die luidt "Vroeger schoten juweliers op overvallers. Nu schieten overvallers op juweliers."
Want zonder nu grote geschiedkundige onderzoeken te siteren, mogen we wel stellen dat "de overvallers begonnen zijn".

Ten tweede: een beleid op één been, lukt meestal niet.
Het is overduidelijk dat het beleid om te komen tot een minder gewelddadige maatschappij, zeer multi-dissiplinair zal moeten zijn;
en zelfs één deel daaruit, namelijk het verminderen van vuurwapens, moet op twee benen staan:
het ene been: vuurwapens legaal voorbehouden voor uitsluitend militairen, polisies (en aanvarwanten ...) en jagers.
het andere been: elk krimineel bezit van wapens keihard aanpakken. En wat kan dit on-land eigenlijk op jusisieel gebied nog gewoon aanpakken, laat staan keihard aanpakken.

Simpel: illegaal bezit van een vuurwapen: per vuurwapen: 25.000 € boete en drie maand bak

illegaal rondlopen met een vuurwapen: zelfde boete; drie jaar bak

illegaal hanteren van een vuurwapen: zelfde boete; dertig jaar bak. (bovenop de veroordeling voor het krimineel feit zelf, vb. de diefstal van de hoger gesiteerde juwelen)

Gaat dit Vlaanderen krimineel-vrij maken ? Bijlange niet. Maar gaat het helpen? Zeer zeker.

Fallen Angel 21 juni 2009 09:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 4186062)
Ten eerste, er is toch iets grondigs mis met de titel, die luidt "Vroeger schoten juweliers op overvallers. Nu schieten overvallers op juweliers."
Want zonder nu grote geschiedkundige onderzoeken te siteren, mogen we wel stellen dat "de overvallers begonnen zijn".

Ten tweede: een beleid op één been, lukt meestal niet.
Het is overduidelijk dat het beleid om te komen tot een minder gewelddadige maatschappij, zeer multi-dissiplinair zal moeten zijn;
en zelfs één deel daaruit, namelijk het verminderen van vuurwapens, moet op twee benen staan:
het ene been: vuurwapens legaal voorbehouden voor uitsluitend militairen, polisies (en aanvarwanten ...) en jagers.
het andere been: elk krimineel bezit van wapens keihard aanpakken. En wat kan dit on-land eigenlijk op jusisieel gebied nog gewoon aanpakken, laat staan keihard aanpakken.

Simpel: illegaal bezit van een vuurwapen: per vuurwapen: 25.000 € boete en drie maand bak

illegaal rondlopen met een vuurwapen: zelfde boete; drie jaar bak

illegaal hanteren van een vuurwapen: zelfde boete; dertig jaar bak. (bovenop de veroordeling voor het krimineel feit zelf, vb. de diefstal van de hoger gesiteerde juwelen)

Gaat dit Vlaanderen krimineel-vrij maken ? Bijlange niet. Maar gaat het helpen? Zeer zeker.

Zeer zeker niet.
In Jamaica staat op het bezit van 1 kogel levenslange gevangenisstraf. Zeer simpel.

Guess what. Jamaica is nu vergeven van illegale vuurwapens en het aantal moorden met vuurwapens is het hoogste ter wereld.
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=244

Een vuurwapen is ook voor een groot deel een machtsvoorwerp. Het enige dat telt is of je de gewone burger machteloos en hulpeloos wil maken ja of nee.

Tavek 21 juni 2009 13:18

Beveilegingsmaatregelen voor een juwelierszaak volledig fiscaal aftrekbaar maken (is dit al niet ?) en voila.

Een metaaldetector aan de ingang (met een sluis) bvb.

Savatage 21 juni 2009 13:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 4186596)
Beveilegingsmaatregelen voor een juwelierszaak volledig fiscaal aftrekbaar maken (is dit al niet ?) en voila.

Hoewel ik voorstander ben van vrije wapendracht denk ik dat je gelijk hebt. Je kan beter 1000 euro meer investering in extra vergrendelingen dan in de aankoop van een vuurwapen om je tegen inbrekers te beschermen. Dat geldt ook voor gewone mensen.

Jazeker 21 juni 2009 13:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 4185100)
Fallen Angel is voorstander van individueel wapenbezit? Nou breekt me klomp... :?

Dat is hij toch altijd geweest? :?

Jazeker 21 juni 2009 13:38

Citaat:

Ik denk niet dat nieuw is dat men met een (gestolen) vrachtwagen gewoon de gevel ramt.

Ok dan... we zetten stevige paaltjes voor die gevel!

Ok... dan stelen ze een bulldozer.

Sus Iratus 21 juni 2009 14:07

Citaat:

Zal niet veel uithalen met moderne kunststof wapens. Daarbij ook dat zo'n metaaldetector al afgaat bij een metalen gesp van een riem bijvoorbeeld.

Fallen Angel 21 juni 2009 14:16

Citaat:

Helpt alleen als iemand ergens stiekem een vuurwapen wil binnenbrengen.

Een overvaller wil net dat iedereen weet dat hij een vuurwapen bij zich heeft. Die loopt dus gewoon met het wapen in de hand door de metaaldetector heen.
Leuke illustratie van dit feit:
http://www.youtube.com/watch?v=XX8Y5-BZLaM

En de veiligheidscamera's zijn nuttig in het vaststellen dat de overvaller een bivaksmuts droeg.

Tavek 21 juni 2009 15:14

Net daarom dat ik een sluis voorstel ? De winkelier moet gewoon de klant toestemming geven om binnen te komen. De metaaldetector kan indicaties geven van verborgen wapendracht, een camera van openlijke wapendracht.

En kwa rammen: Een paar I-beams aan de voorgevel van het huis houdt zowat alles tegen. Ook bulldozers. En ge kunt ze ook mooi inwerken in de gevel.

Tavek 21 juni 2009 15:18

Ik vraag me ook af wat het nut is van juweliers te bewapenen. Dan schieten ze hem gewoon meteen af ipv gewoon zijn juwelen te pakken.

Fallen Angel 21 juni 2009 15:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 4186940)
Net daarom dat ik een sluis voorstel ? De winkelier moet gewoon de klant toestemming geven om binnen te komen. De metaaldetector kan indicaties geven van verborgen wapendracht, een camera van openlijke wapendracht.

En als de winkelier de overvaller geen toestemming geeft om binnen te komen schiet de overvaller gewoon los door de kluis heen. (Of dacht jij dat kogelvrij glas bestond?)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 4186940)
En kwa rammen: Een paar I-beams aan de voorgevel van het huis houdt zowat alles tegen. Ook bulldozers. En ge kunt ze ook mooi inwerken in de gevel.

:lol: Laat mij als architect zijnde maar aannemen dat u dat niet meende en een grapje probeerde te maken.

Fallen Angel 21 juni 2009 15:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 4186953)
Ik vraag me ook af wat het nut is van juweliers te bewapenen. Dan schieten ze hem gewoon meteen af ipv gewoon zijn juwelen te pakken.

Tiens waarom is dat dan vroeger nooit gebeurt?
Nu ze ongewapend zijn zijn ze precies weerloze schietschijven geworden. Niet?

Tavek 21 juni 2009 16:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel (Bericht 4186981)
En als de winkelier de overvaller geen toestemming geeft om binnen te komen schiet de overvaller gewoon los door de kluis heen. (Of dacht jij dat kogelvrij glas bestond?)

Een stalen deur is al voldoende mijn beste. Ik zei het toch: cameras. Een glazen deur is geen vereiste. Dan mag u gerust een magazijn leegschieten.

Citaat:

:lol: Laat mij als architect zijnde maar aannemen dat u dat niet meende en een grapje probeerde te maken.
Om te rammen iig niet. Bulldozers zijn ontworpen om tegen lage snelheden (dus niet rammen) kracht uit te oefenen. En als architect zou u moeten weten dat het perfect mogelijk is om iets te ontwerpen dat zelfs een tank kan stoppen (grote massa en grote snelheid), alleen is het dan geen winkel meer (maar een bunker).

De reden waarom het niet gedaan is prijs en comfort. De verzekering tegen diefstal is goedkoper.

Tavek 21 juni 2009 16:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel (Bericht 4186988)
Tiens waarom is dat dan vroeger nooit gebeurt?
Nu ze ongewapend zijn zijn ze precies weerloze schietschijven geworden. Niet?

Vroeger gebeurde dit ook. Criminaliteit is niet enkel van deze tijd. Of gaat u zoals Pruis beginnen doen ?

AdrianHealey 21 juni 2009 16:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 4187145)
Vroeger gebeurde dit ook. Criminaliteit is niet enkel van deze tijd. Of gaat u zoals Pruis beginnen doen ?

Wat een relativisme.

Tavek 21 juni 2009 17:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 4187150)
Wat een relativisme.

Wel, bewijs het tegendeel ?

Voorbeeldje: de jaren 20-30.

Ambiorix 21 juni 2009 17:19

trouwens, kogelvrij glas bestaat toch wel?:roll:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be