Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Zwartboek België (https://forum.politics.be/showthread.php?t=125399)

Descartes Jr 24 juni 2009 18:24

Zwartboek België

De dagelijkse nieuwsberichten over politieke, justiciële, financiële, administratieve, .... blunders en corruptie in België wekken onze dagelijkse ergernis.

Maar nauwelijks raakt zo'n nieuwsfeit bekend of het ebt de dag erop weg onder alweer een ander feit.

Bedoeling van deze thread is dergelijke zaken chronologisch te bewaren om er later lessen uit te trekken. Niet in het minst om een overzicht te bewaren en de evolutie (positief of negatief) te kunnen inschatten, zodat desgewenst de nodige bezwaarschriften kunnen worden opgesteld of instanties kunnen worden aangeschreven.

Let the beast go ... !

Descartes Jr 24 juni 2009 18:26

24/06/09 : Grootste drugsboer ooit in België na paar dagen vrijgelaten wegens procedurefout

Straffeloosheid zegeviert

PvdV 24 juni 2009 19:29

Het zwangerschapsverlof is (net zoals in Griekenland) het laagste van Europa.

Descartes Jr 24 juni 2009 19:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PvdV (Bericht 4194197)
Het zwangerschapsverlof is (net zoals in Griekenland) het laagste van Europa.

Heb je hier cijfers rond ? Vergelijkingstabel ... ?

PvdV 24 juni 2009 20:43

Als ik het niet verkeerd herinner had ik dit gevonden op een site van de EU maar ik kan niet meteen zeggen waar. Als ik het terug vind zal ik het posten.

Descartes Jr 24 juni 2009 20:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PvdV (Bericht 4194411)
Als ik het niet verkeerd herinner had ik dit gevonden op een site van de EU maar ik kan niet meteen zeggen waar. Als ik het terug vind zal ik het posten.

Ik herinner mij inderdaad dat het zelfs in het TV-nieuws getoond werd. Maar 't lijkt mij handig om in deze thread ineens ook de juiste info te verzamelen.

Txiki 24 juni 2009 21:04

Voor een vergelijkend overzicht, kan je deze site consulteren.

PvdV 24 juni 2009 22:08

Vreemd volgens die site scoort duitsland, ierland, malta en zweden slechter dan ons terwijl griekenland beter zou scoren. Ben je zeker dat die site correct is? Ik zou toch kunnen zweren dat Griekenland en Belgie beide 15 weken was en het laagste van de EU.
De gegevens zijn van 2001 maar 'k zou het toch vreemd vinden dat griekenland de periode verkort heeft.
Kijk ook eens op http://www.bvborstvoeding.nl/in_het_...in_europa.html
Alhoewel duitsland hetzelfde is zijn de cijfers voor ierland en zweden toch een heel stuk langer dus ik denk toch niet dat die site zeer betrouwbaar is.

Unie der Provinciën 24 juni 2009 22:16

In de VS, Nieuw Zeeland en Australië mag je best zwangerschapsverlof, maar je krijgt nul dollarkes mee ;)

PvdV 24 juni 2009 23:12

De VS is nu niet echt een voorbeeld als het over sociale zekerheid gaat.

DannyS 25 juni 2009 01:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4194486)
Voor een vergelijkend overzicht, kan je deze site consulteren.

15 weken? Dat klopt! Sinds 2001 is er in België echter ook een vaderschapsverlof van 10 dagen waarvan er 7 door de ziekenkas worden betaald. Die uitgaven stijgen elk jaar exponentieel, terwijl de welvaartsaanpassingen van de invaliden uitblijven. In 2006 heeft het hun 630 344 euro gekost.
De moederschapsrust koste in dat jaar 348 996 649 euro, plus 11 miljoen aan de zelfstandigen. Dat is 4,21% meer dan het jaar voordien.
Er bleef nog 2 264 572 844 euro over voor 215 822 invaliden, of gemiddeld 10 500 per persoon.

DannyS 25 juni 2009 02:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 4194020)
24/06/09 : Grootste drugsboer ooit in België na paar dagen vrijgelaten wegens procedurefout

Straffeloosheid zegeviert

Het telen van wiet, een softdrug, is geen zwaar misdrijf. Toch riskeert hij een jaar met uitstel. Schandalig! Ik zie niet in waarom die man ook nog eens tijdens het proces moet worden vastgehouden. Omdat de buren schrik hebben? Is dat een bewijs, misschien?

DannyS 25 juni 2009 03:04

Mijn buurman heeft trouwens tabak staan. Dat is een harddrug!

Scherven A. Mok 25 juni 2009 04:28

Alleenstaanden betalen duurste electriciteit van Europa

bron

Vette Pois(s)on 25 juni 2009 04:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 4195252)
Alleenstaanden betalen duurste electriciteit van Europa

bron

Gewoonweg schandalig

PvdV 25 juni 2009 14:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DannyS (Bericht 4195246)
15 weken? Dat klopt! Sinds 2001 is er in België echter ook een vaderschapsverlof van 10 dagen waarvan er 7 door de ziekenkas worden betaald. Die uitgaven stijgen elk jaar exponentieel, terwijl de welvaartsaanpassingen van de invaliden uitblijven. In 2006 heeft het hun 630 344 euro gekost.
De moederschapsrust koste in dat jaar 348 996 649 euro, plus 11 miljoen aan de zelfstandigen. Dat is 4,21% meer dan het jaar voordien.
Er bleef nog 2 264 572 844 euro over voor 215 822 invaliden, of gemiddeld 10 500 per persoon.

Er zijn ook VEEL meer kinderen geboren dus is het normaal dat de kostprijs stijgt.
Ik begrijp ook niet goed waarom u invaliden vergelijkt met zwangerschapsverlof. Dat is hetzelfde als appels met peren vergelijken.
Ik zeg ook totaal niet dat invaliden teveel geld krijgen, maar het is gewoon een andere discussie.

Wat een feit is dat de huidige kinderen de eerste generatie zijn die bijna volledig opgevoed worden door vreemden. Het effect hiervan kennen we nog niet. Wat wel duidelijk is dat kinderen steeds meer vervreemden van hun ouders en ik zou toch denken dat dat geen goede zaak is.
Ook wordt er constant gesproken over het nut van borstvoeding (en hoe we dit zoveel mogelijk kunnen stimuleren) maar indien een moeder 6 maand borstvoeding wil geven moet de familie de rekening betalen en moeten ze niet meer verwachten dan mooie beloften en een aalmoes.

Wat ook een feit is dat het zwangerschapsverlof (en het vaderschapsverlof) een van de laagste is van Europa. En ik dacht dat onze sociale zekerheid de beste was van de wereld (wat echt wel een grove leugen is).

Er wordt ook al jaren gesproken over een vergoeding voor huismoeders en huisvaders maar uiteindelijk blijft het bij woorden. Men zou nogthans denken dat het opvoeden door de ouders enkel maar een goede zaak kan zijn voor de gemeenschap, ook zal het niet zoveel meer kosten als al het belastingsgeld dat nu gebruikt wordt voor kinderopvang gewoon rechtstreeks naar de ouders gaat.
Om nog maar te zwijgen van al de jobs die hierdoor zouden vrijkomen en de daling van werkloosheid die dit zou teweeg brengen.

jogo 25 juni 2009 14:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PvdV (Bericht 4194728)
Vreemd volgens die site scoort duitsland, ierland, malta en zweden slechter dan ons terwijl griekenland beter zou scoren. Ben je zeker dat die site correct is? Ik zou toch kunnen zweren dat Griekenland en Belgie beide 15 weken was en het laagste van de EU.

jamaar, zo schiet die klaagmuur eh dat zwartboek niet op...

Bhairav 25 juni 2009 14:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DannyS (Bericht 4195247)
Het telen van wiet, een softdrug, is geen zwaar misdrijf. Toch riskeert hij een jaar met uitstel. Schandalig! Ik zie niet in waarom die man ook nog eens tijdens het proces moet worden vastgehouden. Omdat de buren schrik hebben? Is dat een bewijs, misschien?

Jamaar de wet is de wet!
*truttig stemmeke*

Donar 25 juni 2009 15:15

ik denk dat alle scandinavische landen sowieso een jaar zwangerschapsverlof hebben.

monza 25 juni 2009 15:18

En voor alle francofoben, in frankrijk heeft men 3 jaar betaald ouderschapsverlof :)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be