Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Suggesties & Mededelingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Verdediging tegen laster (https://forum.politics.be/showthread.php?t=125629)

Raf 30 juni 2009 17:13

Verdediging tegen laster

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 4204974)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Akira (Bericht 4204803)
Gelieve persoonlijke vetes elders uit te vechten. Als dat niet kan, dan komt er een slotje op de draad en volgen onherroepelijk strafpunten.

Voor alle duidelijkheid, als iemand leugens neerschrijft over de mening/stelling van een andere forum-gebruiker, mag er dan over gediscussieerd worden, mag er naar bewijzen gevraagd worden? Of beschouw je dit als "een persoonlijke vete uitvechten"?

Ken je een meer efficiënte manier om leugens te weerleggen?
Of is dit een vraag voor "suggesties en mededelingen"?

Artisjok zal het me wel niet kwalijk nemen dat ik haar vraag even naar hier overhevel. In het topic waarin ze ze plaatste, ging die vraag namelijk een beetje verloren. Het lijkt me nochtans een terechte vraag. Ik zou er ook graag het standpunt van de moderatie over vernemen.

<!-- / message --> 30 juni 2009 17:27

Waarom herformuleer je de vraag niet in je eigen woorden ?

artisjok 30 juni 2009 18:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 4206142)
Artisjok zal het me wel niet kwalijk nemen dat ik haar vraag even naar hier overhevel. In het topic waarin ze ze plaatste, ging die vraag namelijk een beetje verloren. Het lijkt me nochtans een terechte vraag. Ik zou er ook graag het standpunt van de moderatie over vernemen.

Neen, ik neem het je zeker niet kwalijk, integendeel.

Ik vind het ook niet leuk om een draad te moeten vullen om laster en leugens tegen te spreken en naar bewijzen te vragen die er nooit komen.
Het is nogal moeilijk om zelf te bewijzen wat je nooit geschreven of beweerd hebt.

Ik zou dus zeer graag weten hoe dit tegen te gaan zonder een draad te vervuilen.

Firestone 30 juni 2009 18:25

Je kunt dat niet tegengaan.

Het is een algemeen aanvaard principe dat wie een bewering post deze desnoods moet kunnen staven. Wie dat niet kan, en bijvoorbeeld zijn/haar toevlucht zoekt tot dooddoeners zoals "het forum staat er vol van", maar geen links kan geven, valt genadeloos door de mand.

Alle eerlijke forumleden zullen dat wel doorhebben. Wijs enkele keren op de leugen, stel dan koudjes vast dat de bewijzen niet geleverd werden, en laat dan de leugenaars verder tieren. Ze overtuigen heus niemand die de moeite is.

Raf 30 juni 2009 18:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Firestone (Bericht 4206374)

Het is een algemeen aanvaard principe dat wie een bewering post deze desnoods moet kunnen staven. Wie dat niet kan, en bijvoorbeeld zijn/haar toevlucht zoekt tot dooddoeners zoals "het forum staat er vol van", maar geen links kan geven, valt genadeloos door de mand.

Alle eerlijke forumleden zullen dat wel doorhebben. Wijs enkele keren op de leugen, stel dan koudjes vast dat de bewijzen niet geleverd werden, en laat dan de leugenaars verder tieren. Ze overtuigen heus niemand die de moeite is.

Da's waar. Je hebt natuurlijk gelijk. Ik wéét wel dat dat de verstandigste reactie is, maar het is verdomd moeilijk om dat te blijven negeren als je daar het slachtoffer van bent. De persoon in kwestie is ondertussen weer maar eens geband, maar ik ben er rotsvast van overtuigd dat ze binnen de kortste keren terug zal zijn om dat zelfde spelletje onverstoorbaar verder te zetten. Als je er dan op ingaat, loop je echter het risico dat je zelf strafpunten oploopt wanneer een moderator het als een "vete" beschouwt (zie bericht van Akira hierboven). Ik ga in ieder geval mijn uiterste best doen om haar de volgende keer straal te negeren...

manta 30 juni 2009 18:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Firestone (Bericht 4206374)

Niet alles staat op het internet hé , en daarbij , 't geen er staat is ook niet altijd een bewijs ... :?

Firestone 30 juni 2009 20:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 4206444)
Niet alles staat op het internet hé , en daarbij , 't geen er staat is ook niet altijd een bewijs ... :?

Misschien letten op de context (zie OP):

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 4204974)
Voor alle duidelijkheid, als iemand leugens neerschrijft over de mening/stelling van een andere forum-gebruiker, mag er dan over gediscussieerd worden, mag er naar bewijzen gevraagd worden? Of beschouw je dit als "een persoonlijke vete uitvechten"?

Ken je een meer efficiënte manier om leugens te weerleggen?
Of is dit een vraag voor "suggesties en mededelingen"?

<!-- / message --> 30 juni 2009 20:42

Je kan daar niks tegen doen. En als je laat blijken dat het je geweldig stoort dan wordt het altijd, ongepast en ten onpas tegen je gebruikt. Dat is zo met alles in en rond het leven zeker ? Ik veronderstel op het forum ook.

artisjok 30 juni 2009 20:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door <!-- / message --> (Bericht 4206686)
Je kan daar niks tegen doen.

Daar kan ik me niet mee verzoenen. Dan probeer ik eerder Firestone's oplossing uit.

Citaat:

En als je laat blijken dat het je geweldig stoort dan wordt het altijd, ongepast en ten onpas tegen je gebruikt.
Of je dat laat blijken of niet, laster en leugens is een tactiek die, heb ik de indruk, als maar meer gebruikt wordt op het forum.

Citaat:

Dat is zo met alles in en rond het leven zeker ? Ik veronderstel op het forum ook.
Dat ervaar ik toch zo niet in het leven.

<!-- / message --> 30 juni 2009 21:02

Neen ? Misschien niet in je gezicht. Wat men hier schrijft kan je feilloos klasseren als achter je rug.

daiwa 30 juni 2009 21:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 4206340)
Ik vind het ook niet leuk om een draad te moeten vullen om laster en leugens tegen te spreken en naar bewijzen te vragen die er nooit komen.

Hij/zij die beschuldigt werd van leugens leverde nochtans keiharde bewijzen dat iemand anders loog dat hij zwart zag.

Savatage 30 juni 2009 22:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 4206718)
Daar kan ik me niet mee verzoenen.

Stoppen met posten is ook altijd een optie.

Raf 1 juli 2009 07:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 4207005)
Stoppen met posten is ook altijd een optie.

Dat heeft ze dan ook gedaan, zij het onder dwang. 8-)

vlijmscherp 1 juli 2009 07:14

mensen mensen, dit blijft MAAR een forum hoor

E. Gidius 1 juli 2009 07:31

Zelf niet liegen en proberen authentiek te blijven, wat ook de omstandigheden zijn, helpt ook al veel. Het zorgt er voor dat mensen je min of meer fair blijven behandelen. Ook degenen die niet de moeite waard zijn. En als het toch gebeurt kan je weinig meer doen dan het markeren, het verder negeren en je les trekken.

artisjok 1 juli 2009 07:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 4207420)
Zelf niet liegen en proberen authentiek te blijven, wat ook de omstandigheden zijn, helpt ook al veel. Het zorgt er voor dat mensen je min of meer fair blijven behandelen. Ook degenen die niet de moeite waard zijn. En als het toch gebeurt kan je weinig meer doen dan het markeren, het verder negeren en je les trekken.

Wat is dat nu voor een insinuatie?

Zelf niet liegen zorgt er niet voor dat mensen je min of meer fair blijven behandelen; helpt geen sikkepit.

Negeren vind ik geen optie.
Welke les valt er uit te trekken?

E. Gidius 1 juli 2009 07:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 4207432)

Zelf niet liegen zorgt er niet voor dat mensen je min of meer fair blijven behandelen; helpt geen sikkepit.

Beste Artisjok,

De manier waarop je hierboven reageert als een gestoken wesp, illustreert meteen welke les er te trekken valt.

Lees mijn bericht nog eens opnieuw vanuit de veronderstelling dat het niet over jou gaat (ik weet het, het zal je ongelooflijk lijken), maar over de vraag die de draadstarter stelde.

En terzijde: probeer iemands woorden zo getrouw mogelijk weer te geven, en vermijd zelfs de schijn van verdraaiiing.

Egidius

vlijmscherp 1 juli 2009 07:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 4207432)

je leest hem verkeerd hoor.

zelf niet liegen zorgt er voor dat je zelf zonder zorgen hier kunt komen posten, zonder dat je je moet afvragen over wat je nu weer gelogen hebt.

voor de rest: relativeren is de boodschap. het is echt maar een forum, dit heeft totaal geen waarde in de "echte" wereld.

als hier iemand u voor rotte vis uitscheld, so what? het zijn maar woorden op een pc-scherm....

artisjok 1 juli 2009 07:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 4207449)
Beste Artisjok,

De manier waarop je hierboven reageert als een gestoken wesp, illustreert meteen welke les er te trekken valt.

Lees mijn bericht nog eens opnieuw vanuit de veronderstelling dat het niet over jou gaat (ik weet het, het zal je ongelooflijk lijken), maar over de vraag die de draadstarter stelde.

En terzijde: probeer iemands woorden zo getrouw mogelijk weer te geven, en vermijd zelfs de schijn van verdraaiiing.

Egidius

Sorry, maar ik begrijp nog niet welke les er te trekken valt.
Zou je dit toch kunnen uitleggen?

En mijn vraag blijft
"Wat is dat nu voor een insinuatie?"

artisjok 1 juli 2009 07:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 4207468)
je leest hem verkeerd hoor.

zelf niet liegen zorgt er voor dat je zelf zonder zorgen hier kunt komen posten, zonder dat je je moet afvragen over wat je nu weer gelogen hebt.

Maar dat weerhoudt niemand om over je mening/stelling te liegen.

Citaat:

voor de rest: relativeren is de boodschap. het is echt maar een forum, dit heeft totaal geen waarde in de "echte" wereld.

als hier iemand u voor rotte vis uitscheld, so what? het zijn maar woorden op een pc-scherm....
Ja akkoord.
Dit is een discussieforum, als iemand mijn mening verdraaid, erover liegt, wordt het wel moeilijk om op enig niveau te discussiëren.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be