Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Dienen alle rechtlopende humanoïden gelijke rechten te hebben? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=125632)

Flanelcondoom 30 juni 2009 18:01

Dienen alle rechtlopende humanoïden gelijke rechten te hebben?

Wat titel zegt.

circe 30 juni 2009 18:06

ik wil méér rechten dan de bonobo.

Flanelcondoom 30 juni 2009 18:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 4206294)
ik wil méér rechten dan de bonobo.

Islamislamislamoslimislam.

An Arkos 30 juni 2009 18:21

Nee, mensen die flanelcondoom als naam gebruiken op internetfora moeten het recht ontnomen worden polls te maken op die fora.

Flanelcondoom 30 juni 2009 18:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door An Arkos (Bericht 4206357)
Nee, mensen die flanelcondoom als naam gebruiken op internetfora moeten het recht ontnomen worden polls te maken op die fora.

Zo kwaad jong? Djembe gescheurd?

Tavek 30 juni 2009 18:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 4206360)
Zo kwaad jong? Djembe gescheurd?

:lol:

redwasp 30 juni 2009 18:23

vrede,

iedereen het recht op het best mogelijke leven gezien de bestaande omstandigheden.

gelijke rechten bij de dokter betekent niet dat iedere patient een gips rond zijn been krijgt, maar dat iedere patient de remedie krijgt die best bij zijn klacht past.

vrede,

redwasp

Johan Bollen 30 juni 2009 18:32

Er zijn organizaties die ervoor opkomen een speciaal statuut en rechten te geven aan de mensapen. De discussie is zeker niet oninteressant. Gezien evolutie een geleidelijk proces is is het onmogelijk de grens te trekken op een objectieve wijze tussen het genetisch materiaal van de mens en het genetisch materiaal van verwante levende wezens op deze aarde.

Je kan evengoed een pleidooi opzetten om speciale rechten aan de dolfijn toe te kennen met als argument dat dat na de mens het levend wezen is op deze aarde dat de grootste verhouding hersenmassa/lichaamsgewicht heeft, als een pleidooi voor 'humanoïdenrechten'.

Een beetje laat kunnen we ook de Neanderthaler als onze gelijke aanvaarden. We hebben er tenslotte tienduizenden jaren mee samengeleefd. Sommigen denken dat we de oorzaak zijn van zijn uitsterven.

De mens is meer dan een 'predator' die de genetische diversiteit van de aarde wil doen inkrimpen ten voordele van zijn eigen genetisch materiaal. De aarde is gediend met diversiteit in het genetisch materiaal. Dat verhoogt de overlevingskansen van het leven op deze planeet. Als 1 element van die aarde de overlevingskansen van het leven hier op aarde in het gevaar brengt zal dat element als een ziekte behandeld worden. Dit hoeft geen 'bewust' proces te zijn zoals de mens zich 'bewustzijn' voorstelt.

Mijn gedacht.

Ik worstel nog met de vraag of de mens meer rechten heeft dan de bacterie, dus ik heb een beetje moeite op die enquete te antwoorden.;-)

Ke Nan 30 juni 2009 19:35

Gelijke rechten voor alle beesten. Moge de sterkste winnen.

Pelgrim 30 juni 2009 19:44

Zeker onze naaste evolutionaire neven zouden toch met meer respect behandeld mogen worden.

Bovenbuur 1 juli 2009 16:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 4206586)
Zeker onze naaste evolutionaire neven zouden toch met meer respect behandeld mogen worden.

Maar toch niet teveel respect. Ik ga geen uitkeringen aan gibbon's doneren.

Fozzie 1 juli 2009 17:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 4208659)
Maar toch niet teveel respect. Ik ga geen uitkeringen aan gibbon's doneren.

Rechten die gebonden zijn aan onze manier van samenleven (sociaal-, fiscaal-, familie-, vermogens-, arbeids-, stem-, straf- ...-recht) lijkt mij "over the top" aangezien mensapen er geen deel van uit maken en de complexe materie hoogstwaarschijnlijk niet zou begrijpen. Een kind van 2 heeft ook niet alle rechten en plichten als een volwassene.

Een aantal basisrechten zoals het recht om te leven, het recht om niet gefolterd te worden en het recht op een habitat (natuurreservaat) zou ik mensapen wel toe kennen.

Dajjal 1 juli 2009 17:33

"Iedereen gelijk" is een utopie. Het werkt niet.

Brandaan 1 juli 2009 17:49

Humanoïden =/= Hominoidea, maar dit geheel terzijjde.

FDM 2 juli 2009 00:36

interessante stelling ; de fed zou er zelfs een commissie voor opzetten :
en terwijl jullie mekaar wiegen verliest >laanderen deze maand 1 miljaard

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be